Lead-in allesbepalend: Eva Jinek slaat keihard terug


De kijkcijfers van dinsdag 8 september 2020 (SKO)

Het begint erop te lijken dat de lead-in doorslaggevend is voor het succes van Eva Jinek: als ze na een slecht bekeken programma staat, scoort ze bagger en als ze na een goed bekeken programma staat, scoort ze prima. Vanwege de slecht bekeken maandagavond van RTL 4, zette Eva eergisteren een historisch dieptepunt neer met slechts 382.000 kijkers (9,4 procent). Nu, een dag later, scoort ze met 693.000 kijkers (20 procent) bijna even goed als Op1, dat uitkomt op 730.000 kijkers (20 procent).

Volgens Angela de Jong laat RTL-baas Peter van der Vorst zijn paradepaardje Eva Jinek in de steek met de teleurstellende scores op prime time. “Ze mag dan de beste interviewer van Nederland zijn, zonder goede lead-in zijn haar kijkcijfers geen schim van haar oude NPO-scores.

Ook tv-kenner Fons van Westerloo merkt dat Eva echt afhankelijk is van haar lead-in: “Het is een dure tante, Eva Jinek. En nu wordt ze slachtoffer van de programmering van RTL4. Schrikbarend!

Hoe ziet Peter van der Vorst dat zelf? Hij betreurt dat hij maandagavond een herhaling tegenover het voetbal heeft gezet, zegt hij op NPO Radio 1. “We kwamen er de volgende ochtend achter: een herhaling tegenover voetbal is gewoon echt niet meer van deze tijd. Dan kijk ik mezelf erop aan en dan denk ik: dat had je toch kunnen weten? Ik ben redelijk hard voor mezelf.

Hij zette de herhaling in om geld te besparen. “Dat moet je nu niet meer doen, dat werkt niet meer. Ik vind dat we dat anders hadden moeten doen en daar hebben we met z’n allen van geleerd.

Peter wijst erop dat Jinek het over het algemeen prima doet. “Er stond maandag voetbal tegenover en Chateau Meiland. Daar hebben we uiteraard last van. Maar goed, dat is één avond.

En op avond twee van deze week doet Eva Jinek het dus meer dan prima. Ze wist bijna Op1 te overtreffen en dat gebeurt niet vaak.

Prime time

NPO 1 en RTL 4 heersten op prime time. De publieke zender pakte goud om half negen – Opsporing Verzocht scoorde 1 miljoen kijkers (21 procent) – terwijl de commerciële zender de nummer één was om half tien: De Erfgenaam trok 927.000 kijkers (19 procent).

Omgekeerd scoorde RTL 4 om half negen een prima 792.000 kijkers (16 procent) met Frank en Rogier checken in, terwijl NPO 1 om half tien 896.000 kijkers (18 procent) noteerde met De Avondetappe.

Het brons op prime time is voor NPO 2, waar Nieuwsuur uitkwam op 657.000 kijkers (14 procent). De Kunstdetective trok ervoor 492.000 kijkers (10 procent).

Verder was Crisis in de Tent het meest in trek met 451.000 kijkers (10 procent) op SBS 6. Daaraan voorafgaand trok Getekend voor het Leven 316.000 kijkers (6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek: 418.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Je zal het maar hebben: 359.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Italian Job: 331.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Mile 22: 321.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Rookie: 217.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Hot Pursuit: 49.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Sportjournaal (961.000), De Vooravond (903.000), Met het mes op tafel (658.000), RTL Boulevard (657.000) en GTST (616.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (730.000), Jinek (693.000), Hart van Nederland (589.000) en Journaal laat (578.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.964.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.308.000
03. EenVandaag (NPO1) 1.217.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.106.000
05. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.046.000


06. Sportjournaal (NPO1) 961.000
07. De Erfgenaam (RTL4) 927.000
08. De Vooravond (NPO1) 903.000
09. De Avondetappe (NPO1) 896.000
10. Frank en Rogier checken in (RTL4) 792.000


11. Tour de France (NPO1) 750.000
12. Op1 (NPO1) 730.000
13. Jinek (RTL4) 693.000
14. Met het mes op tafel (NPO2) 658.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 657.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.2%
2. RTL4 / 17.6%
3. NPO2 / 8.2%
4. SBS6 / 7.5%
5. NPO3 / 5.2%


6. Vero / 5.1%
7. RTL7 / 4.9%
8. RTL5 / 4.3%
9. NET5 / 4.0%
10. RTL8 / 1.7%


11. FS1 / 1.5%
12. TLC / 1.5%
13. Eurosp / 1.0%
14. N.geog / 0.9%
15. Discov / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,6%
2. RTL Nederland 28,5%
3. Talpa TV 17,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen