Arjen Lubach en Linda de Mol domineren tv-zondag


De kijkcijfers van zondag 20 september 2020 (SKO)

Arjen Lubach is terug op de buis en zet gelijk een topscore neer. Het nieuwe seizoen van zijn satirische programma Zondag met Lubach is zondagavond van start gegaan met ruim 1,2 miljoen kijkers (22 procent) op NPO 3. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Arjen, die in zijn seizoensopener felle kritiek uitte op het testbeleid van minister Hugo de Jonge, was de grote winnaar in het halftienslot. Geen enkel ander programma trok op hetzelfde moment meer kijkers.

Arjen domineerde de tv-zondag samen met Linda de Mol, die goede zaken deed met haar tv-show Miljoenenjacht op SBS 6: daar keken 1,4 miljoen mensen (24 procent) naar.

Omgekeerd scoorde NPO 3 om half negen slechts 337.000 kijkers (6 procent) met Commando’s, terwijl SBS 6 om half tien 516.000 kijkers (10 procent) scoorde met Split Screen.

Ná Zondag Met Lubach begon de nieuwe serie All Stars & Zonenmet 733.000 kijkers (16 procent).

Alleen NPO 1 trok meer bekijks op prime time: direct na het Achtuurjournaal was Studio Sport Eredivisie goed voor 1,5 miljoen kijkers (26 procent). Anita Wordt Opgenomen trok erna 726.000 kijkers (13 procent).

RTL 4 moest genoegen nemen met de vierde plek op prime time. De combinatie Weet Ik Veel en Ontvoerd was goed voor 942.000 (16 procent) en 904.000 kijkers (19 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 471.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Independence Day Resurgence: 316.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 245.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 233.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Dierenkliniek Down Under: 121.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Series: 72.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), De Avondetappe (1,2 miljoen), Half acht nieuws (981.000), Ajax – RKC (499.000), Editie NL (483.000), vtwonen (481.000) en RTL Boulevard (464.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (902.000), Shownieuws (597.000), Studio voetbal (541.000) en Niks te melden (355.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 16 procent en RTL 4 brons met 16 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.195.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.539.000
03. Miljoenenjacht (SBS6) 1.380.000
04. De Avondetappe (NPO1) 1.228.000
05. Zondag met Lubach (NPO3) 1.217.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 981.000
07. Weet Ik Veel (RTL4) 942.000
08. Ontvoerd (RTL4) 904.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 902.000
10. Tour de France (NPO1) 742.000


11. All Stars en Zonen (NPO3) 733.000
12. Anita wordt opgenomen (NPO1) 726.000
13. Shownieuws (SBS6) 597.000
14. Studio voetbal (NPO1) 541.000
15. Split Screen (SBS6) 516.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.1%
2. SBS6 / 15.8%
3. RTL4 / 15.5%
4. NPO3 / 8.6%
5. NPO2 / 5.3%


6. Vero / 5.0%
7. NET5 / 3.3%
8. RTL8 / 3.0%
9. FS1 / 2.4%
10. RTL5 / 1.8%


11. RTL7 / 1.7%
12. RTLZ / 1.1%
13. Ziggo / 1.0%
14. Comedy / 1.0%
15. BBC / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,0%
2. Talpa TV 24,8%
3. RTL Nederland 22,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO, SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen