Slimste voor eerst door 2 miljoen, verslaat Imca Marina


De kijkcijfers van vrijdag 28 augustus 2020 (SKO)

De Slimste Mens heeft gisteren met de door Astrid Kersseboom gewonnen finale-uitzending voor het eerst in de geschiedenis de grens van twee miljoen kijkers doorbroken. Er keken 2,067 miljoen mensen (34,8 procent) naar de slotuitzending op NPO 2. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De een na laatste uitzending van De Slimste Mens verbrak eergisteren ook al een kijkcijferrecord: daar keken 1,985 miljoen mensen naar. Het zijn, helemaal in 2020, megahoge scores.

De top drie van meest bekeken Slimste Mens-afleveringen wordt afgemaakt door de finale in januari 2019, die 1,929 miljoen kijkers trok.

De Slimste Mens-finale maakte het de seizoensstart van The Voice Senior, met daarin onder meer de auditie van Imca Marina, niet makkelijk. Die show wist bij concurrent RTL 4 een publiek van 1,4 miljoen kijkers (25 procent) te vermaken.

Het brons op prime time was voor NPO 1. De combinatie Bed en Breakfast en De Rijdende Rechter trok respectievelijk 876.000 (15 procent) en 745.000 (15 procent) kijkers

Verder was SBS 6 het meest in trek: Familie Gillis: Massa is Kassa kwam om half tien uit op 454.000 kijkers (9 procent). Daaraan voorafgaand trok Het Hek van de Dam (Schapenherden with the Stars) 169.000 kijkers (3 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 227.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 212.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Sue Perkins Along the US Mexico Border: 155.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts Premier League: 153.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Inception: 150.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met London Heathrow: 130.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Half acht nieuws (996.000), RTL Boulevard (720.000), Editie NL (658.000) en Zes uur nieuws (421.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1,1 miljoen), Hart van Nederland (663.000), Journaal laat (630.000), Op1 (601.000) en Shownieuws (423.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 12 procent.

Top 15
01. De Slimste Mens (NPO2) 2.067.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.951.000
03. The Voice Senior (RTL4) 1.367.000
04. Jinek (RTL4) 1.127.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.119.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.025.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 996.000
08. Bed en Breakfast (NPO1) 876.000
09. Rijdende Rechter (NPO1) 745.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 720.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 663.000
12. Nieuwsuur (NPO2) 662.000
13. Editie NL (RTL4) 658.000
14. Journaal laat (NPO1) 630.000
15. Op1 (NPO1) 601.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 22.5%
2. NPO1 / 18.2%
3. NPO2 / 12.3%
4. SBS6 / 7.6%
5. NET5 / 4.1%


6. NPO3 / 3.3%
7. RTL5 / 3.2%
8. RTL8 / 3.1%
9. Vero / 3.0%
10. RTL7 / 2.6%


11. FS1 / 1.4%
12. Discov / 1.3%
13. Ziggo / 1.3%
14. N.geog / 1.1%
15. BBC / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,8%
2. RTL Nederland 31,4%
3. Talpa TV 15,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen