Na halfjaar nieuw duo in Op1: talkshow blijft aan kop
De kijkcijfers van dinsdag 7 juli 2020 (SKO)
Na een halfjaar is er in de doordeweekse Op1 een nieuw duo gelanceerd: Margje Fikse en Kefah Allush. Het lijkt de kijker geen bal te schelen wie er nou eigenlijk aan de kop van de tafel zit, want de kijkcijfers blijven onverminderd hoog. De dinsdag-Op1 was gisteren de winnaar op de late avond met een prima score van 911.000 kijkers (25 procent). Concurrent Beau bleef op afstand met een score van 706.000 kijkers (16 procent). Hart van Nederland bleef steken op 600.000 kijkers (16 procent).
Op1 ziet er deze zomer íetsjes anders uit. De weekendeditie is afgeschaft en er zijn twee nieuwe duo’s. Naast het nieuwe EO-duo op dinsdag (in de plaats van Giovanca Ostiana en Tijs van den Brink), is er op vrijdag nu een VPRO-duo: Nadia Moussaid en Pieter van der Wielen.
Tot nu toe was de vrijdag-Op1 in handen van BNNVARA. Die omroep houdt nu alleen de maandag in handen. De twee BNNVARA-duo’s gaan rouleren op die uitzendavond.
Door naar prime time: daar ging NPO 1 aan kop met Opsporing Verzocht (1,2 miljoen kijkers en 25 procent) en De S.P.E.Lshow (1,1 miljoen kijkers en 23 procent).
De meest bekeken alternatieven om 20.30 uur waren Paleis voor een Prikkie met 524.000 kijkers (11 procent) op SBS 6, Srebrenica: De Machteloze Missie van Dutchbat met 484.000 kijkers (10 procent) op NPO 2 en Beter Laat Dan Nooit met 461.000 kijkers (10 procent) op RTL 4.
Om 21.30 uur waren dat Beau met 706.000 kijkers (16 procent) op RTL 4, Nieuwsuur met 552.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en Lara Croft: Tomb Raider met 322.000 kijkers (7 procent) op RTL 7.
SBS 6 werd om half tien nipt weggespeeld door RTL 7. De familiezender bleef met de Niets Liever Dan Een Kind-herhaling steken op 318.000 kijkers (7 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- RTL 7 scoorde met Lara Croft Tomb Raider: 322.000 kijkers,
- Veronica scoorde Lethal Weapon: 318.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Station 19: 284.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Down the road: 254.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Just for the summer: 209.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Team Parate Eenheid: 182.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Half acht nieuws (941.000), RTL Boulevard (705.000), De wereld spoelt terug (701.000), Ik weet er alles van (693.000), Editie NL (624.000) en Zes uur nieuws (505.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (911.000), Journaal laat (656.000), Hart van Nederland (600.000) en Shownieuws (380.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.910.000 02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.163.000 03. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.155.000 04. De S.P.E.Lshow (NPO1) 1.104.000 05. EenVandaag (NPO1) 1.026.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 25.7% 2. RTL4 / 15.4% 3. SBS6 / 8.4% 4. NPO2 / 7.3% 5. Vero / 5.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,2% 2. RTL Nederland 26,8% 3. Talpa TV 19,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: NPO