Songfestival houdt met alternatief helft kijkers over


De kijkcijfers van zaterdag 16 mei 2020 (SKO)

Het twee uur durende alternatieve Songfestival-programma zónder wedstrijdelement en dus zónder spanning was zaterdagavond toch een hit: er keken bijna 2,4 miljoen mensen (40 procent) naar de live-uitzending van Europe Shine A Light op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Ter vergelijking: de finale van het Eurovisie Songfestival van vorig jaar, die werd gewonnen door onze Duncan Laurence, kwam uit op 4,4 miljoen kijkers en een marktaandeel van 75 procent.

De Eurovisie-show was van 21.00 tot 23.00 uur op zender. Ervoor trok Het Beste van het Eurovisie Songfestival 1,7 miljoen kijkers (28 procent), erna trok Op1 bijna 1,3 miljoen kijkers (36 procent).

RTL 4 deed het ondanks het Eurovisie-geweld uitstekend: Lego Masters scoorde 1,6 miljoen kijkers (24 procent). Aansluitend deed All You Need Is Love het met 707.000 kijkers (12 procent) iets minder.

Het brons is voor SBS 6, dat met de Ik Hou Van Holland-herhaling 724.000 kijkers (11 procent) scoorde. De Beste Liedjes Van trok erna 458.000 kijkers (8 procent).

Verder keken de meeste mensen naar NPO 2’s Nieuwsuur, goed voor 430.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Maze Runner: 315.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Innan Vi Dor: 266.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 173.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 142.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Creed: 141.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van hier door het vuur: 107.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Kassa (1,1 miljoen), EenVandaag (970.000), RTL Boulevard (710.000), Eigen huis en tuin (615.000), Blauw bloed (554.000) en Lachen om home video’s (539.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,3 miljoen), Hart van Nederland (665.000), Shownieuws (609.000) en het late RTL Nieuws (379.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 34 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.495.000
02. Eurovision Europe Shine A Light (NPO1) 2.370.000
03. Beste van het Songfestival (NPO1) 1.709.000
04. Lego masters (RTL4) 1.582.000
05. Op1 (NPO1) 1.277.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.195.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.138.000
08. Kassa (NPO1) 1.120.000
09. EenVandaag (NPO1) 970.000
10. Ik Hou Van Holland (SBS6) 724.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 710.000
12. All you need is love (RTL4) 707.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 665.000
14. Eigen huis en tuin (RTL4) 615.000
15. Shownieuws (SBS6) 609.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 33.9%
2. RTL4 / 16.4%
3. SBS6 / 10.6%
4. NPO2 / 4.7%
5. Vero / 4.1%


6. NPO3 / 3.7%
7. NET5 / 2.5%
8. RTL7 / 2.4%
9. RTL5 / 2.1%
10. RTL8 / 2.1%


11. N.geog / 1.3%
12. Comedy / 1.0%
13. FS1 / 0.9%
14. Discov / 0.9%
15. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,3%
2. RTL Nederland 23,0%
3. Talpa TV 17,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen