Beste Zangers scoort topcijfers met Songfestival-special


De kijkcijfers van donderdag 14 mei 2020 (SKO)

De Songfestival-special van de muzikale show Beste Zangers, ditmaal met Edsilia Rombley als host, wist donderdagavond maar liefst 1,7 miljoen kijkers (31 procent) te boeien op NPO 1. Daarmee was het programma met afstand de grote winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na afloop van de muzikale show bleven nog 1,1 miljoen kijkers (22 procent) hangen voor Cornald Maas. Hij was te zien met het Songfestival-programma De Weg naar de Winst.

De meest bekeken alternatieven voor Beste Zangers bevinden zich in de onderste regionen van de kijkcijfer top 25: SBS 6 scoorde om half negen 596.000 kijkers (11 procent) met Gestalkt, NPO 3 trok met Keuringsdienst van Waarde 548.000 kijkers (10 procent) en NPO 2 kwam met Zembla uit op 510.000 kijkers (9 procent). RTL 4 volgt pas op de vijfde plek met 504.000 kijkers (9 procent) voor Het Beste van De TV Kantine.

RTL 4 bood wél het meest bekeken alternatief om half tien: Beau zette op dat tijdstip 785.000 kijkers (16 procent) neer. SBS 6 volgde op de voet met 777.000 kijkers (15 procent) voor Mr. Frank Visser: Hoe Is Het Nu Met. Daarna volgde NPO 2 met 600.000 kijkers (12 procent) voor Nieuwsuur.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met KVW: 548.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 393.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 236.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Just Married: 218.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Magnum PI: 182.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met WK Darts 2014: 83.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), M (973.000), GTST (800.000), RTL Boulevard (753.000), Tijd voor MAX (723.000) en Editie NL (683.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,1 miljoen), Journaal laat (711.000), Hart van Nederland (599.000) en Shownieuws (549.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.303.000
02. Beste Zangers Songfestival (NPO1) 1.739.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.435.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.284.000
05. Weg naar de winst (NPO1) 1.121.000


06. Op1 (NPO1) 1.103.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.038.000
08. M (NPO1) 973.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 800.000
10. Beau (RTL4) 785.000


11. Mr. Frank Visser Hoe Is Het Nu Met (SBS6) 777.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 753.000
13. Tijd voor MAX (NPO1) 723.000
14. Journaal laat (NPO1) 711.000
15. Editie NL (RTL4) 683.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.8%
2. RTL4 / 15.0%
3. SBS6 / 9.8%
4. NPO2 / 7.0%
5. NPO3 / 4.9%


6. RTL8 / 4.9%
7. RTL5 / 3.9%
8. NET5 / 3.6%
9. Vero / 2.9%
10. RTL7 / 2.1%


11. SBS9 / 1.7%
12. Discov / 1.5%
13. TLC / 1.4%
14. RTLZ / 1.2%
15. BBCfirst / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,7%
2. RTL Nederland 25,9%
3. Talpa TV 18,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen