Wopke Hoekstra redt KLM: 1,8 miljoen kijkers


De kijkcijfers van vrijdag 24 april 2020 (SKO)

De persconferentie van financiënminister Wopke Hoekstra over het reddingsplan van KLM, trok vrijdagavond om negen uur 1,8 miljoen kijkers (27 procent) naar NPO 1. Daarmee was de uitzending, op het Achtuurjournaal na, het meest bekeken programma van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 1 onderbrak de kijkcijferhit Bed & Breakfast voor de persconferentie. Na afloop van de persconferentie reed Hoekstra door naar de talkshow van Eva Jinek.

Jinek wist bijna 1,1 miljoen kijkers (22 procent) te boeien en had daarmee haar meest bekeken uitzending van de week. Concurrent Op1 trok ruim 1,1 miljoen kijkers (28 procent).

Bed & Breakfast, dat werd onderbroken door de persconferentie, was met 1,7 miljoen kijkers (27 procent) het meest bekeken amusement op prime time. De Flikken Rotterdam-herhaling trok direct erna 766.000 kijkers (15 procent).

Het zilver op prime time is voor RTL 4: The Voice Kids scoorde 1,4 miljoen kijkers (22 procent). Aansluitend was Jinek te zien.

Veronica pakt brons dankzij het aanhoudende succes van Veronica Inside, dat 649.000 kijkers (10 procent) scoorde.

Verder keken de meeste mensen naar de NPO 2-combinatie Verborgen Verleden (541.000 kijkers en 9 procent) en Nieuwsuur (619.000 kijkers en 11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Thank you for the music: 409.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 269.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek oplichters: 253.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 230.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Backtrace: 217.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Cold Feet: 124.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Gesprek met premier (1,1 miljoen), M (999.000), RTL Boulevard (695.000), Tijd voor MAX (613.000) en Editie NL (556.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,1 miljoen), Journaal laat (794.000), Hart van Nederland (623.000) en Shownieuws (435.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en NPO 2 brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.467.000
02. Journaal extra (NPO1) 1.777.000
03. Bed en Breakfast (NPO1) 1.696.000
04. The Voice Kids (RTL4) 1.406.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.237.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.179.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.154.000
08. Op1 (NPO1) 1.112.000
09. Gesprek met premier (NPO1) 1.088.000
10. Jinek (RTL4) 1.074.000


11. M (NPO1) 999.000
12. Journaal laat (NPO1) 794.000
13. Flikken Rotterdam (NPO1) 766.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 695.000
15. Veronica Inside (Vero) 649.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.0%
2. RTL4 / 19.8%
3. NPO2 / 6.8%
4. SBS6 / 6.7%
5. Vero / 5.0%


6. NET5 / 3.7%
7. RTL5 / 3.4%
8. NPO3 / 3.2%
9. RTL8 / 3.2%
10. RTL7 / 2.8%


11. SBS9 / 1.7%
12. RTLZ / 1.5%
13. TLC / 1.2%
14. BBCfirst / 1.1%
15. N.geog / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,0%
2. RTL Nederland 29,2%
3. Talpa TV 17,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen