RTL 4 verpulvert NPO 1 met televisiehit Lego Masters
De kijkcijfers van zaterdag 11 april 2020 (SKO)
De tv-show Lego Masters met presentator Ruben Nicolai is zaterdagavond van start gegaan als een enorm groot succes. Er keken bijna 1,6 miljoen mensen (26 procent) naar de première-aflevering op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. RTL 4 was de koning van de zaterdagavond, want ook het erna uitgezonden All You Need Is Love was met ruim 1,2 miljoen kijkers (21 procent) de winnaar in het tijdslot. NPO 1 was om half negen niet de nummer twee of drie, maar de nummer vijf.
NPO 1 ging direct na het Achtuurjournaal van 2,4 miljoen kijkers (39 procent) naar 429.000 kijkers (7 procent): de kijker zit al weken totáál niet te wachten op het tenenkrommende Hiphop Stars. Volgende week begint op hetzelfde tijdslot De Grote Generatieshow van Sophie Hilbrand.
Om half tien trok NPO 1 weer flink aan dankzij het door 1,1 miljoen mensen (19 procent) bekeken Dit Was Het Nieuws.
Dankzij Dit Was Het Nieuws pakte NPO 1 alsnog zilver op prime time. Het brons gaat naar SBS 6, dat met de herhaling van Ik Hou Van Holland 992.000 kijkers (16 procent) scoorde en met de nieuwe Jeroen van der Boom-show Hoge Bomen aansluitend 690.000 kijkers (12 procent) trok.
Verder was NPO 2’s In de voetsporen van de Bevrijding het meest in trek met 659.000 kijkers (11 procent). Nieuwsuur trok erna 497.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met Hamilton: 434.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Reprisal: 360.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Independence Day: 332.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 270.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Helden van hier: 162.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 154.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Kassa (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Max in de Regio Keukenhof (564.000), RTL Boulevard (535.000) en Blauw Bloed (448.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1,3 miljoen), Hart van Nederland (715.000), Frontberichten (647.000), Beau Blijft Binnen (554.000), Shownieuws (518.000) en Ik Vertrek (464.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 13 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.411.000 02. Lego Masters (RTL4) 1.560.000 03. Op1 (NPO1) 1.269.000 04. All you need is love (RTL4) 1.215.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.137.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 23.2% 2. RTL4 / 19.4% 3. SBS6 / 13.2% 4. NPO2 / 6.1% 5. RTL7 / 4.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 33,2% 2. RTL Nederland 28,7% 3. Talpa TV 22,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL