Chateau Meiland richting all-time high in coronacrisis


De kijkcijfers van maandag 13 april 2020 (SKO)

Chateau Meiland is voor veel kijkers een toevluchtsoord in deze coronacrisis. De realityshow rondom Martien Meiland en zijn familie scoorde maandagavond 1,402 miljoen kijkers (21 procent) op SBS 6, bijna een all-time high. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Slechts twee keer eerder wist Chateau Meiland meer kijkers te boeien, namelijk in oktober 2019. Toen keken er 1,447 miljoen en 1,443 miljoen mensen naar het programma, dat de grootste hit van SBS 6 is geworden.

Voor Britt Dekker, die direct na de Meilandjes te zien is met haar programma Britts Gouwe Ouwen, betekenen de bijna-recordcijfers van Chateau Meiland goed nieuws: zij stijgt van 558.000 kijkers (9,5 procent) naar 655.000 kijkers (11,7 procent).

De grote winnaar op prime time was NPO 1: Radar en Spoorloos scoorden beide ruim 1,6 miljoen kijkers (25 en 28 procent).

Het zilver is voor SBS 6, daarna volgt RTL 4. Die zender trok met Kopen zonder Kijken 1 miljoen kijkers (15 procent) en met Jinek 778.000 kijkers (15 procent).

De vierde plek is voor Veronica Inside met 666.000 kijkers (10 procent) op Veronica.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 430.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Night at the Museum: 343.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met The Big Escape: 317.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Alarmcentrale Pech onder: 195.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Soof: 129.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Bon Bini Holland: 97.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), EenVandaag (1,5 miljoen0, M (996.000), RTL Boulevard (978.000), 3FM Serious Request (834.000), GTST (832.000), Met het mes op tafel (768.000), Lingo (702.000) en Editie NL (700.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,4 miljoen), Frontberichten (745.000), Hart van Nederland (657.000) en Shownieuws (458.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.584.000
02. Spoorloos (NPO1) 1.642.000
03. Radar (NPO1) 1.628.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.550.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.490.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.490.000
07. Chateau Meiland (SBS6) 1.402.000
08. Op1 (NPO1) 1.376.000
09. Kopen zonder kijken (RTL4) 1.008.000
10. M (NPO1) 996.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 978.000
12. 3FM Serious Request (NPO1) 834.000
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 832.000
14. Jinek (RTL4) 778.000
15. Met het mes op tafel (NPO2) 768.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.3%
2. RTL4 / 16.8%
3. SBS6 / 11.5%
4. NPO2 / 5.4%
5. Vero / 5.0%


6. NPO3 / 4.5%
7. NET5 / 4.4%
8. RTL5 / 3.3%
9. RTL7 / 2.1%
10. RTL8 / 2.0%


11. Discov / 1.6%
12. RTLZ / 1.4%
13. SBS9 / 1.3%
14. TLC / 1.2%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,2%
2. RTL Nederland 24,2%
3. Talpa TV 22,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen