Wendy stabiel tegenover coronageweld en Voice Kids


De kijkcijfers van vrijdag 13 maart 2020 (SKO)

De nieuwe Wendy van Dijk-show Wie Het Laatst Lacht is vrijdagavond vrij stabiel gebleven. Na de door 691.000 mensen (12 procent) bekeken première, wist de tweede aflevering 666.000 kijkers (10 procent) te boeien op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Van Dijk had het niet makkelijk, want de concurrentie was zwaarder: zowel NPO 1 als RTL 4 trokken vrijdag meer kijkers, met respectievelijk de coronashow en haar vroegere show The Voice Kids.

SBS 6 beleeft wél een tegenvaller in het tienuurslot: de Henny Huisman-show Waar Is Dat Feestje? keldert van 471.000 kijkers (9 procent) naar 335.000 kijkers (6 procent).

Het goud gaat naar NPO 1, dat met de tweede editie van de coronashow Het Coronavirus: Feiten en Fabels 1,7 miljoen kijkers (25 procent) scoorde; Flikken Maastricht trok aansluitend 1,4 miljoen kijkers (22 procent).

RTL 4 pakte zilver met 1,4 miljoen kijkers (22 procent) voor The Voice Kids.

De laatste plek op het erepodium is voor NPO 2: Twee voor Twaalf scoorde 1,1 miljoen kijkers (15 procent) en Nieuwsuur had er 668.000 (11 procent).

Daarna volgt de SBS 6-show van Wendy van Dijk.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 532.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Sum of All Fears: 266.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Kijk van Koolhoven: 249.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 226.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek ontmaskert: 218.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silence of the Lambs: 158.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (3 miljoen), Zesuurjournaal (1,8 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), Gesprek met premier (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), RTL Boulevard (901.000), Tijd voor MAX (883.000), Editie NL (823.000) en GTST (782.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1,1 miljoen), Op1 (1 miljoen), Journaal laat (633.000) en Hart van Nederland (531.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 21 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.963.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.801.000
03. Coronavirus: Feiten en Fabels (NPO1) 1.722.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.536.000
05. The Voice Kids (RTL4) 1.418.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.417.000
07. Gesprek met premier (NPO1) 1.380.000
08. Flikken Maastricht (NPO1) 1.356.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.285.000
10. Jinek (RTL4) 1.067.000


11. Twee voor twaalf (NPO2) 1.050.000
12. Op1 (NPO1) 1.009.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 901.000
14. Tijd voor MAX (NPO1) 883.000
15. Editie NL (RTL4) 823.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.5%
2. RTL4 / 21.3%
3. SBS6 / 8.3%
4. NPO2 / 7.5%
5. Vero / 4.5%


6. RTL7 / 3.4%
7. NPO3 / 3.2%
8. NET5 / 3.0%
9. RTL5 / 2.7%
10. RTL8 / 2.2%


11. SBS9 / 1.3%
12. Comedy / 1.2%
13. Discov / 1.1%
14. N.geog / 1.0%
15. TLC / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,2%
2. RTL Nederland 29,6%
3. Talpa TV 17,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Het is niet meer mogelijk om te reageren onder artikelen van Mediacourant. Voor meer informatie bekijk dit artikel.

Wat vindt u?

Alle polls

Paul de Leeuw ligt behoorlijk onder vuur als presentator van Op1. Moet hij blijven of wieberen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Meest gelezen in februari

Alle artikelen
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen