Veruit minst bekeken opener liveshows The Voice ooit
De kijkcijfers van vrijdag 7 februari 2020 (SKO)
De liveshows van het tiende seizoen van The Voice of Holland zijn vrijdagavond met net iets meer dan 1,7 miljoen kijkers (29 procent) van start gegaan op RTL 4. Daarmee trok het programma ruim 400.000 kijkers meer dan het meest bekeken alternatief, Flikken Maastricht. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. RTL 4 zet een mooie score neer met The Voice, staat ruim aan kop op prime time, maar wel is het veruit de minst bekeken opener van de Voice-liveshows aller tijden.
Nog nooit eerder keken er afgerond minder dan 2 miljoen mensen naar de eerste liveshow van The Voice. Seizoen één tot en met seizoen negen gingen van start met: 3,0 miljoen, 3,6 miljoen, 2,9 miljoen, 2,2 miljoen, 2,2 miljoen, 2,5 miljoen, 2,2 miljoen, 2,0 miljoen en 2,0 miljoen kijkers.
NPO 1 scoorde met Flikken Maastricht (1,3 miljoen en 21 procent) prima, maar de nieuwe halftienshow De Laatste 24 Uur blijft een kijkcijferdrama. Net als de première vorige week, deed ook de tweede aflevering het gisteren beroerd: 519.000 kijkers (9 procent).
De derde zender op prime time was ook een publieke: NPO 2. Twee voor Twaalf was goed voor 997.000 kijkers (16 procent) en Nieuwsuur voor 469.000 kijkers (8 procent).
Verder haalde geen enkele andere zender op prime time de kijkcijfer top 25. En SBS 6 al helemaal niet: die trok met de Kim-Lian van der Meij-show Mensenkennis 236.000 kijkers (3,9 procent) en met de Winston Gerschtanowitz-show The Wall 392.000 kijkers (7 procent).
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met Schaatsen WB: 469.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Veronica Inside: 424.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met The Wall: 392.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Douane in Actie: 224.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 181.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Patriot: 174.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Away and Back: 154.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Gesprek met premier (1,1 miljoen), GTST (875.000), RTL Boulevard (820.000), BinnensteBuiten (563.000), Editie NL (555.000) en Lingo (521.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (886.000), Eredivisie op vrijdag (672.000), Hart van Nederland (580.000), Op1 (558.000), Journaal laat (524.000) en Wereldbeker Schaatsen (486.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 21 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.919.000 02. The Voice of Holland (RTL4) 1.705.000 03. De wereld draait door (NPO1) 1.357.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.312.000 05. Flikken Maastricht (NPO1) 1.284.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 23.7% 2. NPO1 / 21.4% 3. NPO2 / 8.0% 4. NPO3 / 7.1% 5. SBS6 / 6.7%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 36,5% 2. RTL Nederland 32,4% 3. Talpa TV 14,4% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL