Temptation Island na vele jaren geen kijkcijferhit meer


De kijkcijfers van woensdag 26 februari 2020 (SKO)

Oei: RTL 5 krijgt een flinke klap te verwerken. Temptation Island was sinds de verhuizing van Expeditie Robinson de succesvolste titel van de zender, maar daar is niet veel meer van over. Het nieuwe seizoen van de verleidingsshow begon gisteren met 272.000 kijkers (5 procent), waarna de tweede aflevering direct erna niet verder kwam dan 237.000 kijkers (5 procent). Het is een enorme kijkcijferval: vorig jaar keken er nog 586.000 mensen naar de première-aflevering.

Temptation Island is nu toe aan zijn twaalfde seizoen, maar het is pas het vijfde seizoen bij RTL 5. De eerste vier seizoenen begonnen bij RTL 5 met 421.000 kijkers (7 procent), 473.000 kijkers (7 procent), 584.000 kijkers (9 procent) en 586.000 kijkers (10 procent).

Na de rel rondom seksueel overschrijdend gedrag in De Villa lijkt men het wel een beetje gehad te hebben met het genre verleidingstelevisie. De première van gisteren trok nog niet de helft van het aantal kijkers van vorig jaar.

De meeste mensen kozen op prime time voor NPO 1: Seven World One Planet scoorde 951.000 kijkers (17 procent) en De Rijdende Rechter had er 1,2 miljoen (23 procent).

Veronica pakt zilver dankzij de door 923.000 mensen (18 procent) bekeken wedstrijd Real Madrid – Manchester City.

Het brons is voor RTL 4: Help Mijn Man Is Klusser scoorde 866.000 kijkers (16 procent), maar vervolgens Keke nee slechts 403.000 mensen (8 procent) naar De Zwakste Schakel.

Daarna komt SBS 6. Steenrijk Straatarm zette een prima 663.000 kijkers (12 procent) neer. De Sollicitatie trok erna slechts 272.000 kijkers (5 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Net5 scoorde met Manifest: 414.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Historisch Bewijs: 395.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Lara Kroft Tomb Raider Cradle: 312.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 272.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Dit zijn wij: 244.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 149.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), RTL Boulevard (817.000), GTST (790.000), Editie NL (709.000) en Met het mes op tafel (662.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (777.000), Journaal laat (587.000), Jinek (573.000) en Hart van Nederland (537.000) het meest in trek. Shownieuws trok 250.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en Veronica brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.125.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.308.000
03. De Rijdende Rechter (NPO1) 1.228.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.169.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.149.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.046.000
07. Seven Worlds One Planet (NPO1) 951.000
08. Real Madrid – Man City (Vero) 923.000
09. Help mijn man is klusser (RTL4) 866.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 817.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 790.000
12. Op1 (NPO1) 777.000
13. Editie NL (RTL4) 709.000
14. Steenrijk Straatarm (SBS6) 663.000
15. Met het mes op tafel (NPO2) 662.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.8%
2. RTL4 / 15.3%
3. Vero / 9.6%
4. SBS6 / 8.4%
5. NPO2 / 6.6%


6. NPO3 / 4.4%
7. NET5 / 4.4%
8. RTL7 / 4.2%
9. RTL5 / 3.4%
10. RTL8 / 2.5%


11. TLC / 1.5%
12. BBCfirst / 1.3%
13. Ziggo / 1.0%
14. Comedy / 1.0%
15. Spike / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,8%
2. RTL Nederland 25,4%
3. Talpa TV 23,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen