First Dates stormt met BN’er-special de kijk top 15 in


De kijkcijfers van vrijdag 14 februari 2020 (SKO)

De BN’er-special van First Dates was gisteren een hit op Valentijnsdag. Met 692.000 kijkers (14 procent) behaalde de NPO 3-succestitel zelfs de laatste plek in de dagelijkse kijkcijfer top 15. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Van de deelnemende BN’ers lijkt Cupido alleen raak te hebben geschoten bij Giel Beelen. Hij is momenteel nog steeds aan het daten met het meisje uit het programma. Bij de overige BN’ers waren de door de redactie gekozen matches minder succesvol.

De grote winnaar op prime time was The Voice of Holland met bijna 1,7 miljoen kijkers (30 procent) op RTL 4, gevolgd door Flikken Maastricht met 1,3 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 1.

Na Flikken Maastricht keilde NPO 1 volledig de kijkcijfer top 25 in. Toen de Bert van Leeuwen-show De Laatste 24 Uur begon, zapten maar liefst een miljoen kijkers weg. Wat overbleef waren 348.000 kijkers (7 procent).

NPO 2 pakt brons op prime time met een mooie 919.000 kijkers (16 procent) voor NPO 2. Nieuwsuur trok erna 452.000 kijkers (9 procent).

De nummer vier was Veronica met een score van 415.000 kijkers (7 procent) voor Veronica Inside.

De vrijdagmisère van SBS 6 duurt voort: Kim-Lian van der Meij kwam met Mensenkennis niet verder dan 247.000 kijkers (4 procent) en Winston Gerschtanowitz bleef met The Wall steken op 367.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Schaatsen WK Afstanden: 459.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met The Wall: 367.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Douane in Actie: 249.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 201.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Conan The Destroyer: 136.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Heartbreak Kid: 73.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Gesprek met premier (920.000), Half acht nieuws (899.000), GTST (735.000), RTL Boulevard (730.000), Editie NL (718.000), First Dates (692.000) en Zes uur nieuws (571.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (794.000), Schaatsen WK Afstanden (773.000), Eredivisie op vrijdag (653.000), Op1 (640.000) en Hart van Nederland (446.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 22 procent en NPO 3 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.919.000
02. The Voice of Holland (RTL4) 1.672.000
03. Flikken Maastricht (NPO1) 1.323.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.297.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.158.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.025.000
07. Gesprek met premier (NPO1) 920.000
08. Twee voor twaalf (NPO2) 919.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 899.000
10. Jinek (RTL4) 794.000


11. Schaatsen WK Afstanden 10KM H (NPO3) 773.000
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 735.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 730.000
14. Editie NL (RTL4) 730.000
15. First Dates (NPO3) 692.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 23.0%
2. NPO1 / 21.8%
3. NPO3 / 10.6%
4. NPO2 / 7.4%
5. SBS6 / 6.1%


6. Vero / 4.7%
7. RTL5 / 2.9%
8. NET5 / 2.9%
9. RTL7 / 2.7%
10. RTL8 / 1.9%


11. TLC / 0.9%
12. Discov / 0.8%
13. BBCfirst / 0.8%
14. RTLZ / 0.8%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,8%
2. RTL Nederland 30,5%
3. Talpa TV 14,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: BNNVARA

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen