SBS 6 schiet zichzelf in voet met schrappen Scheetjes


De kijkcijfers van maandag 27 januari 2020 (SKO)

Tot ieders verrassing – er zijn genoeg titels die het slechter doen maar wél mogen blijven – haalde SBS 6 vorige week per direct de maandagse soap over De Scheetjes van de buis af. De reden? Te weinig kijkers. Er stemden vorige week maandag 347.000 kijkers (6 procent) op af. De zender heeft de soap gisteren ingeruild voor een herhaling van Waar is De Mol. Het resultaat? Nóg minder kijkers: de heruitzending van Johnny de Mol trok slechts 206.000 kijkers (3 procent).

Al met al schiet SBS 6 zichzelf behoorlijk in de voet: de zender ziet zijn kijkerspubliek op maandagavond half negen met de helft slinken. De nieuwste Scheetjes-aflevering is ondertussen afgelopen zaterdagavond om 23.30 uur uitgezonden; op dat tijdstip keken er slechts 112.000 mensen (5 procent).

Na Waar is De Mol wist Gordons 100 Jaar Jong 532.000 kijkers (10 procent) te bekoren. Door de zwakkere lead-in levert dat programma licht in; vorige week keken er 587.000 mensen (11 procent).

De meest bekeken programma’s om half negen waren De Slimste Mens met 1,5 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 2, Radar met 1,1 miljoen kijkers (18 procent) op NPO 1, Married At First Sight met 1,1 miljoen kijkers (17 procent) op RTL 4 en Veronica Inside met 673.000 kijkers (12 procent) op Veronica.

Om half tien waren dat Spoorloos met 1,5 miljoen kijkers (27 procent) op NPO 1, Uitstel van Executie met 895.000 kijkers (16 procent) op RTL 4, Veronica Inside en 100 Jaar Jong.

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met De Slechtste Chauffeur: 307.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Hunger Games: 223.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Ghost and the Darkness: 156.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Alleen maar nette mensen: 140.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Catch me if you can: 110.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), RTL Boulevard (831.000), Editie NL (818.000), GTST (739.000), Zes uur nieuws (612.000) en BinnensteBuiten (607.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (967.000), Jinek (724.000), Hart van Nederland (651.000), Journaal laat (521.000) en Shownieuws (435.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.068.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.469.000
03. Spoorloos (NPO1) 1.451.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.390.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.319.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.219.000
07. Radar (NPO1) 1.118.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.076.000
09. Married at first sight (RTL4) 1.054.000
10. Op1 (NPO1) 967.000


11. Uitstel van Executie (RTL4) 895.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 831.000
13. Editie NL (RTL4) 818.000
14. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 739.000
15. Jinek (RTL4) 724.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.8%
2. RTL4 / 17.3%
3. NPO2 / 9.9%
4. SBS6 / 7.6%
5. Vero / 5.6%


6. NET5 / 3.6%
7. NPO3 / 3.5%
8. RTL5 / 3.1%
9. RTL7 / 2.8%
10. RTL8 / 2.3%


11. SBS9 / 2.0%
12. BBCfirst / 1.7%
13. Discov / 1.3%
14. TLC / 1.1%
15. Comedy / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,1%
2. RTL Nederland 25,5%
3. Talpa TV 18,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen