NPO 1 wint oudejaarsavond, SBS 6 op een na grootste


De kijkcijfers van dinsdag 31 december 2019 (SKO)

NPO 1 was dinsdagavond, op de laatste dag van het jaar 2019, veruit de meest bekeken zender van Nederland met een marktaandeel van 25 procent. SBS 6 pakt zilver met 14 procent en RTL 4 brons met 12 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Met name de oudejaarsconference van Claudia de Breij hield veel mensen aan de buis gekluisterd, namelijk 1,8 miljoen (32 procent). Het Nationaal Aftelmoment met Dionne Stax trok erna 2,4 miljoen kijkers (38 procent).

Voorafgaand aan Claudia de Breij wist NPO 1 met de Mindf*ck Oudejaarsspecial nog 1,1 miljoen kijkers (21 procent) te bekoren met DWDD Oud & Nieuw 1,4 miljoen (28 procent).

SBS 6 was de tweede zender van het land dankzij de twee uur lange oudejaarsspecial van Ik Hou Van Holland, die 1,3 miljoen kijkers (23 procent) scoorde. Daaraan voorafgaand trok een concert van Marco Borsato 542.000 kijkers (11 procent).

RTL 4 stelde behoorlijk teleur met 537.000 kijkers (11 procent) voor de oudejaarsconference van Martijn Koning en 575.000 kijkers (12 procent) voor Paul Pakt Uit.

NPO 2 deed het met één programma beter op prime time dan RTL 4: De Slimste Mens scoorde 1,1 miljoen kijkers (21 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Abba in concert: 431.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Comedy en Concert Jandino: 213.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Hungarian Rhapsody Queen: 213.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Gooische Vrouwen 2: 157.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Lords of the Rings Return King: 89.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met New Year Top 101: 63.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 14 procent en RTL 4 brons met 12 procent.

Top 15
01. Nationaal Aftelmoment (NPO1) 2.439.000
02. Claudia de Breij Oudejaarsconference (NPO1) 1.780.000
03. DWDD Oud & Nieuw (NPO1) 1.422.000
04. Journaal 20:00 (NPO1) 1.416.000
05. Ik Hou Van Holland (SBS6) 1.309.000


06. Nationale Vuurwerk (RTL4) 1.203.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.137.000
08. De Slimste Mens (NPO2) 1.055.000
09. Mindf*ck Oudejaarsspecial (NPO1) 1.052.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 1.010.000


11. Top 2000 a gogo (NPO3) 835.000
12. EenVandaag (NPO1) 817.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 722.000
14. Editie NL (RTL4) 624.000
15. Muziekfeest van het jaar (NPO3) 615.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.8%
2. SBS6 / 14.2%
3. RTL4 / 12.0%
4. NPO3 / 8.4%
5. NPO2 / 7.6%


6. RTL5 / 2.6%
7. RTL7 / 2.6%
8. NET5 / 2.2%
9. RTL8 / 2.0%
10. Vero / 1.8%


11. FOX / 1.4%
12. Discov / 1.0%
13. Nick / 0.8%
14. RTLZ / 0.8%
15. N.geog / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,8%
2. RTL Nederland 19,2%
3. Talpa TV 18,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: BNNVARA, Hans Peter van Velthoven

Wat vindt u?

Alle polls

Ziet u André Hazes jr. ook graag met Gordon mee emigreren naar Dubai?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen