Nieuwsuur is daverend succes op vroeger tijdstip
De kijkcijfers van donderdag 2 januari 2020 (SKO)
Nieuwsuur heeft enorm veel profijt van het nieuwe, vroegere uitzendtijdstip. Het programma trok donderdagavond vanaf half tien – een half uur eerder dan voorheen – maar liefst 1,089 miljoen kijkers (20 procent) naar NPO 2. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het gebeurt heel zelden dat er meer dan een miljoen mensen naar Nieuwsuur kijken. Vorig jaar gebeurde dat slechts één keer, toen de uitzending volledig in het teken stond van de Brexit, die we toen nog spannend vonden.
De kijkcijfers van nu geven misschien nog wel een iets vertekend beeld, omdat Nieuwsuur deze maand direct na NPO 2’s enige kijkcijferkanon De Slimste Mens staat. Daar keken gisteren maar liefst 1,8 miljoen kijers (31 procent) naar.
Toch weet NPO 2 zelden een miljoen kijkers vast te houden na De Slimste Mens en dat lukt Nieuwsuur wel. Het programma scoorde twee donderdagen geleden – voor de feestdagen – nog 622.000 kijkers.
Al met al waren De Slimste Mens en Nieuwsuur veruit de meest bekeken programma’s op prime time en daarmee was NPO 2 over de hele avond gezien bíjna groter dan RTL 4. NPO 2 pakt brons.
Ná Nieuwsuur wist De Stand van Nederland om 22.10 uur nog 524.000 kijkers (12 procent) te bekoren en Wintertijd om 22.50 uur nog 213.000 kijkers (7 procent).
De nummer twee op prime time was RTL 4 dankzij De Bauers in Argentinië, goed voor 961.000 kijkers (17 procent). Aansluitend stelde Is Er Een Dokter In De Zaal wat teleur met 645.000 kijkers (12 procent).
Het brons gaat naar SBS 6, dankzij de 731.000 kijkers (14 procent) voor Mr. Frank Visser Doet Uitspraak. Direct ervoor kwam Handhavers uit op 356.000 kijkers (6 procent).
Pas daarna volgt NPO 1 met een teleurstellende 445.000 kijkers (8 procent) voor Dit Zijn Wij en 648.000 kijkers (12 procent) voor Kolping: Een Volkswijk in Renovatie.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met De Nationale Blaastest: 393.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Eagle Eye: 341.000 kijkers,
- Veronica scoorde met FBI: 313.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 281.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Silent Witness: 262.000 kijkers,
- Net5 scoorde met 13 Going on 30: 155.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (850.000) en GTST (829.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (941.000), Ik Vertrek (776.000 kijkers), Shownieuws (551.000) en Journaal laat (527.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 17 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met bijna 15 procent en NPO 2 brons met bijna 15 procent.
Top 15 01. De Slimste Mens (NPO2) 1.767.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.755.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.296.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 1.205.000 05. EenVandaag (NPO1) 1.189.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 17.4% 2. RTL4 / 14.9% 3. NPO2 / 14.8% 4. SBS6 / 10.0% 5. NPO3 / 6.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 38,3% 2. Publieke Omroep 27,7% 3. Talpa TV 18,5% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS