Nieuwe talkshow Op1 wint eerste slag van Eva Jinek


De kijkcijfers van maandag 6 januari 2019 (SKO)

NPO 1 wint de eerste slag in de talkshowoorlog met RTL 4. De nieuwe talkshow Op1 wist maandagavond 1,1 miljoen kijkers (26 procent) te bekoren, terwijl Jinek genoegen moest nemen met 999.000 kijkers (25 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het was de bedoeling dat Jinek nog vóór Op1 van start zou gaan, maar door handig een reclameblok te skippen begon Op1 al om 22.18 uur en Jinek pas om 22.23 uur. Ook speelt mee dat Op1 een veel betere lead-in had dan Jinek.

Op1 kreeg op social media veel complimenten. “Ik denk dat we niet anders kunnen concluderen dan dat de aftrap van Op1 een dikke voldoende krijgt”, zei presentator Renze Klamer. En Tim Hofman: “Eerste indruk: wat een prachtdecor, godsamme.

Ook gewone kijkers waren te spreken over Op1. Ene Inge bijvoorbeeld: “Ik schakelde nu en dan tussen #Op1 en #Jinek en bleef steeds langer bij Op1 hangen wegens prachtig decor, sfeervolle belichting, prettige afwisseling van onderwerpen, leuke gasten, goeie sfeer – en Erik en Willemijn deden het uitstekend!

SBS 6 deed aanzienlijk minder mee in de strijd om de latenight-kijker. Hart van Nederland kwam niet verder dan 504.000 kijkers (11 procent).

Prime time

NPO 1 was ook de winnaar op prime time dankzij tv-klassiekers Radar en Spoorloos, beide goed voor 1,4 miljoen kijkers (25 en 26 procent).

De NPO 2-quiz De Slimste Mens was met bijna 1,4 miljoen kikers (23 procent) het meest bekeken alternatief. Aansluitend trok Nieuwsuur 626.000 kijkers (12 procent).

Het brons op prime time gaat naar RTL 4, dat met de dubbele seizoenspremière van Married At First Sight 844.000 kijkers (15 procent) wist te vermaken.

Daarna volgt SBS 6: de Gordon-show 100 Jaar Jong kwam om half tien uit op 592.000 kijkers (11 procent). De Scheetjes bleken voorafgaand lang niet zo’n kijkcijferhit als De Meilandjes: hun soap bleef steken op 426.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met Slechtste Chauffeur van NL: 471.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Negotiator: 336.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Divergent: 198.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Once Upon A Time in Mexico: 162.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met MolTalk: 122.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Kung Fu Panda: 121.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), GTST (877.000), RTL Boulevard (797.000) en Tijd voor MAX (696.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,1 miljoen), Jinek (999.000), Journaal laat (692.000), Hart van Nederland (504.000) en het late RTL Nieuws (427.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.133.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.495.000
03. Radar (NPO1) 1.431.000
04. Spoorloos (NPO1) 1.410.000
05. De Slimste Mens (NPO2) 1.350.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.269.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.126.000
08. Op1 (NPO1) 1.092.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.048.000
10. Jinek (RTL4) 999.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 877.000
12. Married at first sight (RTL4) 844.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 797.000
14. Tijd voor MAX (NPO1) 696.000
15. Editie NL (RTL4) 693.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.8%
2. RTL4 / 17.6%
3. NPO2 / 9.7%
4. SBS6 / 7.9%
5. Vero / 5.3%


6. RTL5 / 4.8%
7. NPO3 / 3.3%
8. NET5 / 3.1%
9. RTL7 / 2.8%
10. RTL8 / 2.0%


11. SBS9 / 1.5%
12. Comedy / 1.3%
13. TLC / 1.1%
14. RTLZ / 1.1%
15. Discov / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,8%
2. RTL Nederland 27,2%
3. Talpa TV 17,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen