MolTalk rijp voor verhuizing naar hoofdpodium NPO 1
De kijkcijfers van zaterdag 25 januari 2020 (SKO)
De nabeschouwing van Wie is de Mol lijkt rijp voor een verhuizing naar hoofdkanaal NPO 1. Men zapt na afloop van de tv-hit zó massaal naar MolTalk op NPO 3, dat daar nu meer mensen naar kijken dan naar het aansluitend uitgezonden Hoogvliegers op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na Wie is de Mol (2,7 miljoen en 44 procent), bleven 939.000 kijkers (18 procent) hangen voor Hoogvliegers, terwijl 1,1 miljoen mensen (19 procent) zapten naar MolTalk.
Recht tegenover Wie is de Mol bakt NPO 3 er overigens niets van. Voordat MolTalk de zender tot 1,1 miljoen kijkers stuwt, wist Tienminutengesprek niet meer dan 64.000 kijkers (1 procent) te bekoren.
De nummer drie op prime time was RTL 4 dankzij de amusementscombinatie All Together Now (737.000 kijkers en 13 procent) en Wie Ben Ik (814.000 kijkers en 16 procent).
NPO 2 volgt op de vierde plek met 637.000 kijkers (10 procent) voor Langs De Rijn en 525.000 kijkers (9 procent) voor Nieuwsuur.
SBS 6 bleef steken op 447.000 kijkers (8 procent) voor de dure zaterdagavondshow Dancing on Ice. Komt Een Man Bij De Dokter trok erna 596.000 kijkers (12 procent).
De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 188.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 174.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 158.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Godfather Part 2: 142.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Alien Convenant: 137.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Kassa (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Half acht nieuws (846.000), Eigen huis en tuin (593.000) en RTL Boulevard (578.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Hart van Nederland (591.000), Shownieuws (496.000) en De Bauers in Argentinië (481.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Wie is De Mol (NPO1) 2.686.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.838.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.359.000 04. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.253.000 05. Kassa (NPO1) 1.125.000 06. MolTalk (NPO3) 1.052.000 07. EenVandaag (NPO1) 1.047.000 08. Hoogvliegers (NPO1) 939.000 09. Half acht nieuws (RTL4) 846.000 10. Wie Ben Ik (RTL4) 814.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 30.8% 2. RTL4 / 14.0% 3. SBS6 / 9.5% 4. NPO2 / 6.0% 5. NPO3 / 4.4% 6. NET5 / 3.3% 7. RTL8 / 3.1% 8. FS2 / 3.0% 9. FS1 / 2.9% 10. RTL7 / 2.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 41,2% 2. RTL Nederland 22,1% 3. Talpa TV 16,5% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: AvroTros