Krijgt het RTL-effect toch vat op kijkcijfers Eva Jinek?


De kijkcijfers van donderdag 16 januari 2019 (SKO)

Eva Jinek moet feest hebben gevierd toen twee weken geleden de kijkcijfers van haar RTL-debuut binnenkwamen: met 1,7 miljoen kijkers zette ze de meest bekeken uitzending uit haar hele carrière neer. Twee weken later ziet de situatie er alweer iets anders uit. Nu scoort ze al twee avonden op rij haar minst bekeken uitzendingen in vele, vele jaren. Na de 600.000 kijkers (16,7 procent) van dinsdag, keken er woensdag 700.000 mensen (20,5 procent). Dat blijkt uit cijfers van SKO.

De grote vraag is nu: krijgt het RTL-effect zelfs vat op de kijkcijfers van Eva Jinek? De afgelopen jaren zakten Humberto Tan, Twan Huys en Art Rooijakkers door het ijs op de late avond van RTL 4 en Beau van Erven Dorens deed het in de afgelopen maanden nou ook niet geweldig.

Al met al is duidelijk dat Jinek het in haar tweede volle uitzendweek op RTL iets minder goed doet dan in de eerste week, al geldt dat ook voor het iets beter bekeken Op1, dat gisteren uitkwam op 826.000 kijkers (22,4 procent) op NPO 1.

Jinek scoort deze week tot nu toe gemiddeld 744.000 kijkers (vorige week op dezelfde werkdagen waren dat er 881.000) en Op1 zit tot nu toe op een weekgemiddelde van 849.000 kijkers (vorige week 952.000). Het gaat om dalingen van respectievelijk 16 procent en 11 procent.

Bij wie komen de afgehaakte kijkers terecht? Voor een klein deel bij Hart van Nederland, dat stijgt van 498.000 naar 540.000 kijkers (+8 procent).

Prime time

Over naar prime time. De winnaars om half negen waren De Slimste Mens met 1,5 miljoen kijkers (29 procent) op NPO 2, De Bauers in Argentinië met 896.000 kijkers (17 procent) op RTL 4, Keuringsdienst van Waarde met 716.000 kijkers (14 procent) op NPO 3 en Dit Zijn Wij met 460.000 kijkers (9 procent) op NPO 1.

De winnaars in het halftienslot waren Over Mijn Lijk met 904.000 kijkers (19 procent) op NPO 1, Mr. Frank Visser Doet Uitspraak met 870.000 kijkers (18 procent) op SBS 6, Is Er Een Dokter In De Zaal met 531.000 kijkers (11 procent) op RTL 4 en Nieuwsuur met 525.000 kijkers (11 procent) op NPO 2.

Waar SBS 6 om half tien de sterren van de hemel scoorde, was het om half negen niet veel soeps met Handhavers (241.000 kijkers en 4,6 procent).

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 335.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met SWAT: 267.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 236.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Four Brothers: 230.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Maid in Manhattan: 128.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), GTST (788.000), Tijd voor MAX (698.000), RTL Boulevard (650.000), Editie NL (523.000), BinnensteBuiten (521.000) en Lingo (519.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (826.000), Jinek (700.000), Hart van Nederland (562.000) en Journaal laat (510.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en NPO 2 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.821.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.527.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.271.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.248.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.056.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.014.000
07. Over mijn lijk (NPO1) 904.000
08. De Bauers in Argentinië (RTL4) 896.000
09. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 870.000
10. Op1 (NPO1) 826.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 788.000
12. KVW (NPO3) 716.000
13. Jinek (RTL4) 700.000
14. Tijd voor MAX (NPO1) 698.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 650.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.5%
2. RTL4 / 16.0%
3. NPO2 / 11.5%
4. SBS6 / 9.2%
5. NPO3 / 5.3%


6. RTL8 / 4.3%
7. RTL7 / 4.2%
8. Vero / 4.0%
9. RTL5 / 3.6%
10. NET5 / 2.9%


11. TLC / 1.4%
12. Discov / 1.4%
13. RTLZ / 1.3%
14. BBCfirst / 1.1%
15. SBS9 / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,3%
2. RTL Nederland 28,1%
3. Talpa TV 17,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Wessel de Groot / MAX

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat Wendy van Dijk in het echt een sympathieke vrouw is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen