Heel Holland Bakt pakt helft van de kijkcijfertaart


De kijkcijfers van zondag 26 januari 2020 (SKO)

De kijkcijfers van Heel Holland Bakt blijven onveranderd hoog. Met ruim 3,2 miljoen kijkers wist de bakshow met André van Duin zondagavond maar liefst 49,7 procent van al het kijkerspubliek om half negen te bekoren. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Voor de concurrentie bleef er bar weinig over. Het meest bekeken alternatief was Holland – België met een magere 648.000 kijkers (10 procent) op RTL 4. Daarna was 2Doc het meest in trek met 477.000 kijkers (8 procent) op NPO 2.

Om half tien was NPO 1 een stuk minder dominant: op dat tijdstip trok de zender met Wie Denk Je Wel Dat Je Bent bijna 1,1 miljoen kijkers (21 procent), oftewel ruim twee miljoen kijkers minder dan Heel Holland Bakt.

De meest bekeken alternatieven om half tien waren Nieuwsuur met 561.000 kijkers (10 procent) op NPO 2 en Toren C met 541.000 kijkers (11 procent) op NPO 3.

RTL 4 haalt om half tien dus niet eens de top drie. De zender stelt wederom teleur met het dure Baantjer: Het Begin. Daar keken 517.000 mensen (10 procent) naar.

Voorafgaand aan NPO 3’s Toren C wisten Smeris en Promenade 423.000 kijkers (7 procent) en 228.000 kijkers (4 procent) te boeien.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met De Noodcentrale: 492.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 370.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Inferno: 322.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 191.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Godfather Part 3: 174.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met De Kliniek: 161.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2 miljoen), Half acht nieuws (900.000), Studio Sport (821.000), RTL Boulevard (571.000), RTL Woonmagazine (538.000) en Vtwonen (491.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Voetbal (829.000), Hart van Nederland (751.000) en Shownieuws (599.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 33 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Heel Holland Bakt (NPO1) 3.245.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.225.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.016.000
04. Wie denk je wel dat je bent (NPO1) 1.070.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 900.000

06. Studio voetbal (NPO1) 829.000
07. Studio Sport (NPO1) 821.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 751.000
09. Holland – België (RTL4) 648.000
10. Shownieuws (SBS6) 599.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 571.000
12. Nieuwsuur (NPO2) 561.000
13. Toren C (NPO3) 541.000
14. RTL Woonmagazine (RTL4) 538.000
15. Schaatsen NK Allround (NPO1) 528.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 32.8%
2. RTL4 / 10.9%
3. SBS6 / 8.8%
4. NPO2 / 7.0%
5. Vero / 5.3%

6. NPO3 / 5.1%
7. NET5 / 4.4%
8. RTL7 / 2.6%
9. RTL5 / 2.5%
10. RTL8 / 2.4%


11. FS1 / 2.1%
12. SBS9 / 1.5%
13. RTLZ / 1.5%
14. TLC / 1.0%
15. BBCfirst / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 44,9%
2. Talpa TV 20,0%
3. RTL Nederland 18,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: MAX

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen