Debuut Songfestival-trio trekt weinig tv-kijkers


De kijkcijfers van dinsdag 28 januari 2020 (SKO)

Het debuut van Chantal JanzenEdsilia Rombley en Jan Smit als het presentatietrio van het Eurovisie Songfestival wist dinsdagmiddag weinig televisiekijkers te boeien. Er keken tussen vier en vijf uur slechts 199.000 mensen naar de loting van het liedjesfestijn op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Ook voor de middag is deze score niet zo hoog. Ondanks het concurrentieluwe tijdstip wist de loting slechts 15,6 procent van alle kijkers op dat moment te boeien.

Ter vergelijking: het aansluitend uitgezonden Journaal van 17.00 uur scoorde een marktaandeel van 24 procent en Tijd voor MAX daarna zelfs 30 procent.

Over naar prime time: daar was NPO 2’s De Slimste Mens de grote winnaar met ditmaal 1,4 miljoen kijkers (23 procent). De meest bekeken alternatieven waren Married At First Sight met 916.000 kijkers (15 procent) op RTL 4, Opsporing Verzocht met 916.000 kijkers (15 procent) op NPO 1 en Paleis voor een Prikkie met 445.000 kijkers (7 procent) op SBS 6.

De winnaars om half tien waren Opgelicht met 1,1 miljoen kijkers (21 procent) op NPO 1, Five Days Inside met 644.000 kijkers (13 procent) op RTL 4, Nieuwsuur met 558.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en Team Parate Eenheid met 523.000 kijkers (11 procent) op RTL 5.

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Vier handen op een buik: 391.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met New Amsterdam: 373.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met John Wick Chapter 2: 365.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Minority Report: 121.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Indecent Proposal: 89.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), RTL Boulevard (775.000), GTST (771.000), Editie NL (726.000), Tijd voor MAX (622.000), BinnensteBuiten (584.000) en Per Seconde Wijzer (454.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (749.000), Op1 (706.000), Hart van Nederland (563.000) en Journaal laat (493.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.028.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.413.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.409.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.310.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.230.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.069.000
07. Opgelicht (NPO1) 1.058.000
08. Married at first sight (RTL4) 916.000
09. Opsporing Verzocht (NPO1) 916.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 775.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 771.000
12. Jinek (RTL4) 749.000
13. Editie NL (RTL4) 726.000
14. Op1 (NPO1) 706.000
15. Five Days Inside (RTL4) 644.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.6%
2. RTL4 / 16.1%
3. NPO2 / 9.7%
4. SBS6 / 6.9%
5. RTL5 / 5.6%


6. Vero / 4.8%
7. NPO3 / 4.6%
8. NET5 / 4.2%
9. FOX / 2.6%
10. FS1 / 2.0%


11. RTL7 / 2.1%
12. RTL8 / 1.9%
13. BBCfirst / 1.3%
14. SBS9 / 1.3%
15. TLC / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,9%
2. RTL Nederland 25,7%
3. Talpa TV 17,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

Wat vindt u?

Alle polls

Ziet u André Hazes jr. ook graag met Gordon mee emigreren naar Dubai?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen