RTL 4-transfer Katja mislukt, ook tweede show flopt
De kijkcijfers van zondag 22 december 2019 (SKO)
Katja Schuurman is op Twan Huys na waarschijnlijk de minst geslaagde RTL 4-transfer van de afgelopen jaren. Ze tekende in april 2018 bij RTL, zat een jaar lang op de reservebank, zag haar eerste programma Gemaakt in Nederland in mei van dit jaar genadeloos floppen en nu blijkt ook haar tweede show niet bepaald een succes: De Battle trok zondagavond vanaf acht uur een teleurstellende 670.000 kijkers (11 procent), veel te weinig voor een weekendavond van zo’n grote zender.
Toen de met een imagoprobleem kampende Katja uit beeld verdween, schoten de kijkcijfers van RTL 4 omhoog. Eén tegen 100 kwam aansluitend uit op 1,2 miljoen kijkers (23 procent).
NPO 1 was de grote winnaar op prime time dankzij Heel Holland Bakt (2,9 miljoen kijkers en 46 procent) en Kerst Muziekgala 2019 (1,4 miljoen kijkers en 24 procent).
Het brons gaat naar SBS 6, dat met Stegeman op de Bres 632.000 kijkers (11 procent) scoorde. Daaraan voorafgaand trok Als De Brandweer 418.000 kijkers (7 procent).
De nummer vier was RTL 7. Daar wist het WK Darts 2020 een publiek van 582.000 kijkers (11 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met In Europa: 438.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Christmas Jara: 307.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Keizersvrouwen: 274.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Deadpool: 267.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 221.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 92.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,3 miljoen), Studio Sport (980.000), Half acht nieuws (854.000), RTL Boulevard (540.000), vtwonen (537.000) en RTL Woonmagazine (433.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio voetbal (646.000), Hart van Nederland (575.000), Shownieuws (521.000) en Nieuwsuur (414.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Top 15 01. Heel Holland Bakt (NPO1) 2.922.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.392.000 03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.256.000 04. Kerst Muziekgala 2019 (NPO1) 1.350.000 05. Een tegen 100 (RTL4) 1.211.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 31.8% 2. RTL4 / 13.9% 3. SBS6 / 9.3% 4. RTL7 / 8.5% 5. Vero / 5.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 40,3% 2. RTL Nederland 27,7% 3. Talpa TV 17,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL