Rooijakkers over de Vloer roemloos ten onder op RTL 4


De kijkcijfers van woensdag 18 december 2019 (SKO)

De Art Rooijakkers-show Rooijakkers over de Vloer, de opvolger van Van der Vorst ziet sterren, is woensdagavond roemloos ten onder gegaan op RTL 4. Er keken slechts 521.000 mensen (10 procent) naar de negende en laatste aflevering. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De eerste acht afleveringen van Rooijakkers over de Vloer scoorden gemiddeld 606.000 kijkers en daarmee is de opvolger van Ziet Sterren niet bepaald een succes te noemen.

Direct na het programma van Rooijakkers wist de finale van Het Pefecte Plaatje, gewonnen door Jamie Westland, 900.000 kijkers (17 procent) te bekoren.

De meeste mensen keken op prime time naar het NOC*NSF Sportgala, dat 1,4 miljoen kijkers (27 procent) scoorde op NPO 1.

RTL 4 bood dus het meest bekeken alternatief en verder haalde geen enkele andere zender op prime time de kijkcijfer top 25.

De acht minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 8 scoorde met Her Magical Christmas: 375.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Andere Tijden: 339.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Long Kiss Goodnight: 336.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met De 25: 298.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met WK Darts 2020: 264.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Zwangerschapstest: 263.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Ladies Night: 181.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 181.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), Een huis vol (932.000), RTL Boulevard (842.000), GTST (760.000), Editie NL (700.000), Met het mes op tafel (619.000), BinnensteBuiten (615.000) en Zes uur nieuws (608.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (1 miljoen), MAX Pubquiz (675.000), Journaal laat (639.000), Hart van Nederland (601.000), Nieuwsuur (509.000), Shownieuws (455.000) en Beau (410.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.638.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.482.000
03. NOC*NSF Sportgala (NPO1) 1.446.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.082.000
05. Pauw (NPO1) 1.029.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.017.00
07. Een huis vol (NPO1) 932.000
08. Het Perfecte Plaatje (RTL4) 900.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 842.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 760.000


11. Editie NL (RTL4) 700.000
12. MAX Pubquiz (NPO1) 675.000
13. Journaal laat (NPO1) 639.000
14. Met het mes op tafel (NPO2) 619.000
15. BinnensteBuiten (NPO2) 615.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.8%
2. RTL4 / 14.6%
3. SBS6 / 6.8%
4. NPO2 / 6.6%
5. Vero / 5.0%


6. RTL7 / 4.6%
7. RTL8 / 4.5%
8. NPO3 / 4.2%
9. NET5 / 3.0%
10. FOX / 2.9%


11. RTL5 / 2.5%
12. FS2 / 2.5%
13. Ziggo / 2.2%
14. FS1 / 1.3%
15. Discov / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,6%
2. RTL Nederland 26,2%
3. Talpa TV 15,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen