Expeditie Robinson blijft stabiel ondanks spoilerblunder


De kijkcijfers van zondag 8 december 2019 (SKO)

Expeditie Robinson is zondagavond stabiel gebleven, ondanks dat de afvallers ’s middags al bekend waren. Er keken 1,6 miljoen mensen (23 procent) naar de uitzending op RTL 4, evenveel als de week ervoor. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. RTL 4 zond ’s middags een promotiefilmpje uit voor de finale, waardoor de afvallers van de halve finale ’s middags al bekend waren. Het heeft echter niet geleid tot een daling van de kijkcijfers; die zijn onverminderd hoog gebleven.

Een woordvoerder van RTL: “Als gevolg van een menselijke fout is de promo waarin de finalisten van Expeditie Robinson al te zien zijn eenmalig een dag te vroeg uitgezonden. We vinden het uiteraard heel spijtig voor de trouwe fans dat de uitkomst van de halve finale daardoor al bekend is.

Direct na Robinson wist Eén tegen 100 ruim 1,1 miljoen kijkers (21 procent) te bekoren.

Alleen NPO 1 trok meer bekijks op prime time. Maestro scoorde 1,9 miljoen kijkers (28 procent) en de TV Show kwam uit op 1,4 miljoen kijkers (25 procent).

Het brons gaat naar NPO 3, dat met Zondag met Lubach 1,3 miljoen kijkers (18 procent) neerzette. Keixersvrouwen trok direct ervoor 430.000 kijkers (6 procent).

Verder was NPO 2 het meest in trek. Die zender wist met Chinese Dromen 794.000 kijkers (12 procent) te bekoren.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Als de brandweer: 492.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Eilandpraat: 432.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 334.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met I Am Wrath: 288.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met X-Men Days of Future Past: 188.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 149.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,9 miljoen), Half acht nieuws (829.000), Studio Sport (822.000), Vtwonen (739.000) en RTL Boulevard (643.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (680.000), Studio voetbal (650.000), Shownieuws (523.000) en Nieuwsuur (360.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.344.000
02. Maestro (NPO1) 1.908.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.897.000
04. Expeditie Robinson (RTL4) 1.600.000
05. TV Show (NPO1) 1.406.000


06. Zondag met Lubach (NPO3) 1.259.000
07. Een tegen 100 (RTL4) 1.136.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 829.000
09. Studio Sport (NPO1) 822.000
10. Chinese Dromen (NPO2) 794.000


11. Vtwonen (SBS6) 739.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 680.000
13. Studio voetbal (NPO1) 650.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 643.000
15. Schaatsen WK Team H (NPO1) 527.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.0%
2. RTL4 / 18.0%
3. SBS6 / 9.8%
4. NPO3 / 6.7%
5. NPO2 / 6.6%


6. NET5 / 4.5%
7. Vero / 3.8%
8. RTL7 / 3.6%
9. RTL5 / 2.9%
10. RTL8 / 2.1%


11. N.geog / 1.1%
12. FS1 / 1.0%
13. Comedy / 0.9%
14. Discov / 0.8%
15. TLC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,3%
2. RTL Nederland 26,6%
3. Talpa TV 18,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen