Expeditie Robinson blijft stabiel ondanks spoilerblunder
De kijkcijfers van zondag 8 december 2019 (SKO)
Expeditie Robinson is zondagavond stabiel gebleven, ondanks dat de afvallers ’s middags al bekend waren. Er keken 1,6 miljoen mensen (23 procent) naar de uitzending op RTL 4, evenveel als de week ervoor. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. RTL 4 zond ’s middags een promotiefilmpje uit voor de finale, waardoor de afvallers van de halve finale ’s middags al bekend waren. Het heeft echter niet geleid tot een daling van de kijkcijfers; die zijn onverminderd hoog gebleven.
Een woordvoerder van RTL: “Als gevolg van een menselijke fout is de promo waarin de finalisten van Expeditie Robinson al te zien zijn eenmalig een dag te vroeg uitgezonden. We vinden het uiteraard heel spijtig voor de trouwe fans dat de uitkomst van de halve finale daardoor al bekend is.”
Direct na Robinson wist Eén tegen 100 ruim 1,1 miljoen kijkers (21 procent) te bekoren.
Alleen NPO 1 trok meer bekijks op prime time. Maestro scoorde 1,9 miljoen kijkers (28 procent) en de TV Show kwam uit op 1,4 miljoen kijkers (25 procent).
Het brons gaat naar NPO 3, dat met Zondag met Lubach 1,3 miljoen kijkers (18 procent) neerzette. Keixersvrouwen trok direct ervoor 430.000 kijkers (6 procent).
Verder was NPO 2 het meest in trek. Die zender wist met Chinese Dromen 794.000 kijkers (12 procent) te bekoren.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Als de brandweer: 492.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Eilandpraat: 432.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 334.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met I Am Wrath: 288.000 kijkers,
- Veronica scoorde met X-Men Days of Future Past: 188.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 149.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,9 miljoen), Half acht nieuws (829.000), Studio Sport (822.000), Vtwonen (739.000) en RTL Boulevard (643.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (680.000), Studio voetbal (650.000), Shownieuws (523.000) en Nieuwsuur (360.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.344.000 02. Maestro (NPO1) 1.908.000 03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.897.000 04. Expeditie Robinson (RTL4) 1.600.000 05. TV Show (NPO1) 1.406.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 27.0% 2. RTL4 / 18.0% 3. SBS6 / 9.8% 4. NPO3 / 6.7% 5. NPO2 / 6.6%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 40,3% 2. RTL Nederland 26,6% 3. Talpa TV 18,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS