De Slimste Mens en Chateau Meiland verdelen kijker


De kijkcijfers van maandag 23 december 2019 (SKO)

Het vijftiende seizoen van De Slimste Mens is maandagavond met 1,4 miljoen kijkers (24 procent) van start gegaan op NPO 2. Daarmee was de quiz de grote winnaar op prime time. Ook De Kracht van de Kringloopwinkel deed het aansluitend prima met 670.000 kijkers (12 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De SBS 6-show Chateau Meiland volgde De Slimste Mens op de voet met ruim 1,2 miljoen kijkers (21 procent). Rico trok erna 465.000 kijkers (9 procent).

De concurrentie blijft achter om half negen. NPO 1 kwam niet verder dan 695.000 kijkers (12 procent) voor DWDD University. Om half tien stegen de cijfers dankzij Spoorloos, dat 1,2 miljoen kijkers (22 procent) scoorde.

Na Spoorloos schoten de kijkcijfers van NPO 1 pas echt omhoog dankzij Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,6 miljoen kijkers en 35 procent). Weer daarna trok het nieuwe Mensen met M 520.000 kijkers (21 procent).

De nummer vier was RTL 4 dankzij Bureau Burgwallen om half tien (613.000 kijkers en 11 procent). Daaraan voorafgaand haalde Kopen Zonder Kijken met 374.000 kijkers (7 procent) de kijkcijfer top 25 niet eens.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 583.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Finding Father Christmas: 438.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Charlie and the Chocolate Factory: 416.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met WK Darts 2020: 399.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Oorlogswinter: 245.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met New Kids Turbo: 115.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Een huis vol (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), RTL Boulevard (795.000), Editie NL (657.000) en GTST (655.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,6 miljoen), Hart van Nederland (752.000), Mensen met M (520.000), Shownieuws (483.000) en Nieuwsuur (451.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.864.000
02. Geheime Dagboek van Hendrik Groen (NPO1) 1.568.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.388.000
04. Chateau Meiland (SBS6) 1.204.000
05. Spoorloos (NPO1) 1.191.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.167.000
07. Een huis vol (NPO1) 1.129.000
08. EenVandaag (RTL4) 1.128.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.025.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 795.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 752.000
12. DWDD University (NPO1) 695.000
13. Kracht van de kringloopwinkel (NPO2) 670.000
14. Editie NL (RTL4) 657.000
15. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 655.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.9%
2. RTL4 / 11.6%
3. NPO2 / 10.5%
4. SBS6 / 10.2%
5. RTL7 / 7.1%


6. Vero / 6.5%
7. NET5 / 5.9%
8. RTL8 / 4.9%
9. NPO3 / 4.3%
10. RTL5 / 2.4%


11. Discov / 1.4%
12. SBS9 / 1.2%
13. TLC / 0.8%
14. Comedy / 0.8%
15. RTLZ / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,7%
2. RTL Nederland 26,0%
3. Talpa TV 23,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen