Britt ziet kijkcijfers stijgen, blijft uit kijkcijfer top 25


De kijkcijfers van maandag 11 november 2019 (SKO)

Het was vorige week even flink slikken voor de zenderleiding van SBS 6: de zender zag 77 procent van de kijkers van Chateau Meiland afhaken bij opvolger Opgezadeld met Britt. Aflevering twee scoorde gisteren iets hoopvoller. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma van Britt Dekker trapte af met 336.000 kijkers (6 procent) en nu zit ze op een score van 441.000 kijkers (8 procent). En dat terwijl de meeste programma’s kijkers verliezen na de eerste aflevering.

Het zijn natuurlijk lang niet de 1,4 miljoen kijkers die Chateau Meiland had, maar een stijging van ruim 31 procent zegt wel iets. Toch scoort Dekker nog niet genoeg kijkers voor een plek in de dagelijkse kijkcijfer top 25. Daarvoor waren gisteren 499.000 kijkers nodig.

Voor Dekker zal het een behoorlijke opsteker zijn, want ze voelde zich vorige week enorm aangevallen door een kritische tv-recensie van Angela de Jong. De realityster bleek het incasseringsvermogen van een natuurschelp te hebben: ze is er avond aan avond druk mee om complimentjes te retweeten, maar als er iemand kritisch reageert dan gaat ze door het lint.

De halftientitel van SBS 6, Cultuurshock, verliest juist kijkers ten opzichte van vorige week. Dat programma gaat van 258.000 kijkers (5 procent) naar 224.000 kijkers (4 procent).

De grote winnaar op prime time was NPO 1 met Radar (1,5 miljoen kijkers en 26 procent) en Droomhuis Gezocht (1,4 miljoen en 28 procent). Op de late avond steeg de zender naar 1,6 miljoen kijkers (35 procent) dankzij Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen.

RTL 4 pakt zilver dankzij het door 789.000 kijkers (14 procent) bekeken Voor Hetzelfde Geld. Direct erna trok Bureau Burgwallen 739.000 kijkers (14 procent). De programma’s stijgen met 28 en 34 procent ten opzichte van vorige week.

Het brons is voor Veronica, dat met tv-klassieker Veronica Inside 743.000 kijkers (14 procent) neerzette. Verder keken de meeste mensen naar NPO 3’s Hunted, goed voor 663.000 kijkers (11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Harry Potter and the Half Blood prince: 499.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Opgezadeld met Britt: 441.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Synaps: 366.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Charlie’s Angels: 209.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Grand Slam of Darts: 186.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 155.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (936.000), Sinterklaasjournaal (874.000), Editie NL (871.000) en Lingo (727.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,6 miljoen), Pauw (962.000), Journaal laat (538.000) en Hart van Nederland (506.000) het meest in trek. Beau trok 443.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en Net5 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.056.000
02. Geheime dagboek van Hendrik Groen (NPO1) 1.604.000
03. Radar (NPO1) 1.507.000
04. Droomhuis Gezocht (NPO1) 1.442.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.278.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.181.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.146.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.101.000
09. Pauw (NPO1) 962.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 936.000


11. Sinterklaasjournaal (NPO3) 874.000
12. Editie NL (RTL4) 871.000
13. Voor hetzelfde geld (RTL4) 789.000
14. Veronica Inside (Vero) 743.000
15. Bureau Burgwallen (RTL4) 739.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.0%
2. RTL4 / 14.8%
3. NET5 / 7.8%
4. SBS6 / 7.7%
5. NPO3 / 7.2%


6. Vero / 6.5%
7. NPO2 / 5.4%
8. RTL7 / 3.4%
9. RTL8 / 2.9%
10. RTL5 / 2.5%


11. Comedy / 1.3%
12. TLC / 1.0%
13. N.geog / 1.0%
14. Discov / 0.9%
15. SBS9 / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,6%
2. RTL Nederland 23,6%
3. Talpa TV 22,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS, William Rutten

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen