SBS 6-zondag verliest fors zonder Linda: -50 procent
De kijkcijfers van zondag 13 oktober 2019 (SKO)
De eerste SBS 6-reeks van Miljoenenjacht met Linda de Mol zit erop en dat betekent dat de zondagavond van de zender het sinds gisteren weer zonder de tv-koningin moet stellen. Opvolger Alberto Stegeman scoort heel degelijk, maar lang niet zo goed als Linda. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De laatste Miljoenenjacht kwam uit op 1,7 miljoen kijkers (26 procent) en de nieuwe Undercover in Nederland trapte gisteren af met 831.000 kijkers (13 procent).
Het zijn prima cijfers voor SBS 6, maar het marktaandeel van Stegeman ligt wel twee keer zo laag als dat van De Mol een week eerder.
Pijnlijk genoeg voor Wendy van Dijk verbetert SBS 6 zich wél in het halftienslot op zondagavond. Waar Wendy’s Flirty Dancing afsloot met 495.000 kijkers (10 procent), begon het nieuwe Het Mooiste Liedje gisteren met 731.000 kijkers (12 procent).
Al met al was SBS 6 daarmee de nummer vier op prime time. De zender moest RTL 4, NPO 3 en NPO 1 voor laten gaan.
RTL 4 pakt goud met het door 1,6 miljoen mensen (24 procent) bekeken Expeditie Robinson. Aansluitend trok Familie Kruys 887.000 kijkers (17 procent). De avond werd besloten met de documentaire Meer dan een prins over prins Constantijn. Daar keken 624.000 mensen (21 procent) naar.
Het zilver is voor NPO 3, dat met de seizoenspremière van Zondag Met Lubach een zeer goede 1,3 miljoen kijkers (20 procent) neerzette. Daaraan voorafgaand trok de nieuwe serie Stanley H. 766.000 kijkers (12 procent).
NPO 1 pakt brons met 1,3 miljoen kijkers (19 procent) voor Onze Boerderij en 560.000 kijkers (12 procent) voor Nick en Simon: The Dream.
Daarna volgt dus SBS 6.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Hawaii Five-O: 355.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Eilandpraat: 343.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Brieven aan Andalusië: 332.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Bourne Legacy: 264.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Mission Impossible 3: 257.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI NY: 167.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Wit-Rusland – Nederland (2,9 miljoen), Achtuurjournaal (2,8 miljoen), Half acht nieuws (629.000), vtwonen (548.000) en RTL Boulevard (430.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (636.000), Meer dan een prins (624.000), Studio voetbal (544.000), Nieuwsuur (508.000), Shownieuws (417.000) en Avondlicht (404.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel (+49 procent), RTL 4 pakte zilver met 17 procent (+6 procent) en SBS 6 brons met 11 procent (-34 procent).
Top 15 01. Wit-Rusland – Nederland (NPO1) 2.870.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.750.000 03. Expeditie Robinson (RTL4) 1.622.000 04. Zondag Met Lubach (NPO3) 1.332.000 05. Onze boerderij (NPO1) 1.292.000 06. Voetbal EK KW NB (NPO1) 1.171.000 07. Voetbal EK KW VB (NPO1) 894.000 08. Familie Kruys (RTL4) 887.000 09. Undercover in Nederland (SBS6) 831.000 10. Stanley H. (NPO3) 766.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 32.3% 2. RTL4 / 16.6% 3. SBS6 / 10.7% 4. NPO3 / 7.7% 5. NPO2 / 4.9% 6. Vero / 4.2% 7. NET5 / 4.0% 8. RTL7 / 3.4% 9. RTL8 / 2.1% 10. RTL5 / 1.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 44,9% 2. RTL Nederland 23,9% 3. Talpa TV 19,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS