Komedieserie Harkum prima van start na Lubach
De kijkcijfers van zondag 20 oktober 2019 (SKO)
De komedieserie Harkum is zondagavond met prima kijkcijfers van start gegaan. Er keken om kwart voor tien 687.000 mensen (13 procent) naar de première-aflevering op NPO 3. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Harkum profiteerde van NPO 3’s mooiste lead-in, namelijk Zondag Met Lubach. Dat programma was met 1,3 miljoen kijkers (21 procent) de nummer twee op prime time. Voorafgaand aan de Lubach-show wist Stanley H 711.000 kijkers (12 procent) te bekoren.
Harkum is een komedieserie over de fictieve gemeente Harkum die dankzij speculatie op de beurs opeens beschikt over een exorbitante 700 miljoen euro, zo’n beetje het jaarbudget van de publieke omroep dus.
Slechts één zender wist nóg meer kijkers te boeien dan Zondag Met Lubach, namelijk Expeditie Robinson op RTL 4. Daar keken 1,6 miljoen mensen (26 procent) naar. Aansluitend trok de allerlaatste Familie Kruys 869.000 kijkers (16 procent).
De nummer drie op prime time was SBS 6. Undercover in Nederland scoorde 688.000 kijkers (12 procent), waarna Het Mooiste Liedje 644.000 kijkers (12 procent) neerzette.
Pas op de vierde plek volgt NPO 1. De film Wad, overleven op de grens van water en land noteerde 609.000 kijkers (10 procent).
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.004.000 02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.946.000 03. Expeditie Robinson (RTL4) 1.594.00 04. Zondag met Lubach (NPO3) 1.274.000 05. Hart van Nederland (SBS6) 892.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 19.0% 2. RTL4 / 16.5% 3. SBS6 / 11.6% 4. NPO3 / 8.5% 5. NPO2 / 6.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 33,6% 2. RTL Nederland 25,3% 3. Talpa TV 23,4% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Ruud Baan