Documentaire over Máxima geen kijkcijferhit op NPO 1


De kijkcijfers van woensdag 2 oktober 2019 (SKO)

De uur durende documentaire ‘Máxima, de pleitbezorger’, waarvoor koningin Máxima zich een halfjaar heeft laten volgen door documentairemaakster Simone de Vries, was woensdagavond geen kijkcijferkanon. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Máxima-film moest genoegen nemen met een score van 721.000 kijkers (13 procent) en dat is geen vetpot. De uitzending stond in de schaduw van het voetbal op Veronica, dat de populaire wedstrijd Valencia – Ajax uitzond.

Valencia – Ajax was met 2,1 miljoen kijkers (39 procent) de grote winnaar van de avond en daar kon zelfs koningin Máxima niet tegenop. Het programma erna, Herinneringen voor het Leven, deed het met 449.000 kijkers (9 procent) nog magerder.

Het brons op prime time is voor SBS 6, dat met De wereld rond met 80-jarigen 634.000 kijkers (11 procent) neerzette. Zo Goed Als Nieuw trok aansluitend 463.000 kijkers (9 procent).

De vierde plek is voor RTL 4: Help Mijn Man Is Klusser scoorde 516.000 kijkers (9 procent) en Je Kent me Toch Schat bleef steken op 349.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 5 scoorde met Ranking the Stars: 415.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met De zaak van je leven: 290.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde meT True Grit: 264.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met WK Atletiek: 250.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Now You See Me 2: 212.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 175.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), Half acht nieuws (893.000), GTST (649.000), RTL Boulevard (635.000), Editie NL (630.000), Met het mes op tafel (599.000), Tijd voor MAX (590.000) en Lingo (584.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (881.000), Pauw (767.000), Journaal laat (524.000) en Hart van Nederland (454.000) het meest in trek. Beau trok 307.000 kijkers.

Veronica avondmarktleider

Veronica was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 20 procent en RTL 4 brons met 10 procent.

Top 15
01. Valencia – Ajax (Vero) 2.128.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.917.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.335.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.276.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.133.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 893.000
07. Voetbal CL NB (Vero) 881.000
08. Voetbal CL VB (Vero) 864.000
09. Pauw (NPO1) 767.000
10. Máxima de pleitbezorger (NPO1) 721.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 649.000
12. De wereld rond met 80-jarigen (SBS6) 634.000
13. Editie NL (RTL4) 630.000
14. Met het mes op tafel (NPO2) 599.000
15. Lingo (SBS6) 584.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Vero / 22.0%
2. NPO1 / 19.7%
3. RTL4 / 10.4%
4. SBS6 / 8.6%
5. NPO2 / 5.5%


6. RTL7 / 3.7%
7. RTL5 / 3.6%
8. NET5 / 3.5%
9. NPO3 / 3.5%
10. RTL8 / 2.6%


11. SBS9 / 1.8%
12. TLC / 1.3%
13. Ziggo / 1.2%
14. Comedy / 1.2%
15. FOX / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Talpa TV 35,9%
2. Publieke Omroep 28,7%
3. RTL Nederland 20,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RVD – Erwin Olaf

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen