Wendy van Dijk diep in de schaduw van Linda de Mol

Geplaatst op Mon 23 Sep 2019 om 8:00


De kijkcijfers van zondag 22 september 2019 (SKO)

Wendy van Dijk blijft met haar eerste nieuwe SBS 6-show Flirty Dancing diep in de schaduw staan van collega Linda de Mol. Haar programma doet het lang niet zo goed als lead-in Postcode Loterij: Miljoenenjacht. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar Linda’s Miljoenenjacht gisteren kon rekenen op ruim 1,4 miljoen kijkers (24 procent), moest Flirty Dancing genoegen nemen met 506.000 kijkers (11 procent). Oftewel: 65 procent van de kijkers haakte af toen Wendy in beeld kwam.

Flirty Dancing verliest voor de tweede week op rij kijkers: in week één keken er 689.000 mensen (14 procent) en in week twee 532.000 (11 procent).

RTL 4 deed het nét iets beter op prime time. Expeditie Robinson kwam uit op 1,5 miljoen kijkers (25 procent). Aansluitend trok de Linda de Mol-comedy Familie Kruys 909.000 kijkers (20 procent).

De nummer drie op prime time was NPO 1 dankzij Onze Boerderij (1,3 miljoen en 21 procent) en Nick en Simon The Dream (867.000 en 17 procent).

Verder keken de meeste mensen op prime time naar RTL 5. Daar wist Expeditie’s nabeschouwing Eilandpraat 357.000 kijkers (8 procent) te vermaken.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met The Bourne Identity: 299.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Brieven aan Andalusië: 291.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 259.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Hunt for Red October: 170.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Patser: 153.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 137.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,7 miljoen), PSV – Ajax (1,1 miljoen), Half acht nieuws (846.000), Studio Sport (637.000), RTL Boulevard (463.000) en vtwonen (455.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (727.000), Studio voetbal (582.000), Shownieuws (491.000), Nieuwsuur (457.000) en Dossier Van den Heuvel (385.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 15 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.061.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.733.000
03. Expeditie Robinson (RTL4) 1.509.000
04. Miljoenenjacht (SBS6) 1.435.000
05. Onze Boerderij (NPO1) 1.301.000


06. PSV – Ajax (FS1) 1.057.000
07. Familie Kruys (RTL4) 909.000
08. Nick en Simon The Dream (NPO1) 867.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 846.000
10. Autosport F1 GP SGP (Ziggo) 823.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 727.000
12. Studio Sport (NPO1) 637.000
13. Studio Voetbal (NPO1) 582.000
14. Flirty Dancing (SBS6) 506.000
15. Shownieuws (SBS6) 491.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.9%
2. RTL4 / 17.8%
3. SBS6 / 15.4%
4. Vero / 5.3%
5. FS1 / 4.9%


6. NPO2 / 4.9%
7. NET5 / 3.5%
8. NPO3 / 3.0%
9. RTL7 / 2.6%
10. RTL5 / 2.5%


11. RTL8 / 2.0%
12. Ziggo / 1.8%
13. Comedy / 1.1%
14. TLC / 0.9%
15. BBCfirst / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 30,8%
2. Talpa TV 24,9%
3. RTL Nederland 24,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL








66 Reacties op “Wendy van Dijk diep in de schaduw van Linda de Mol”


  1. Erik

    Aldus een onderzoek onder 1250 huishoudens (over het algemeen oudere NPO mensen) met een kijkcijfer kastje die staan voor 17 miljoen inwoners.
 Hilarisch!

    In 2016 had men hier het al over:

    https://www.totaaltv.nl/nieuws/kritiek-experts-op-metingen-kijkcijfers-door-sko/

  2. Ties

    Zometeen komt #NPO kijker# weer met negatieve berichten over RTL. Om de leegheid en verveling in zijn leven te vullen heeft hij partij gekozen in een tv-strijd waar hij niks mee te maken heeft. Zo heeft hij het idee dat hij ergens bij hoort en ergens voor vecht.

  3. #NPO kijker#

    1. Publieke Omroep 30,8%
    2. Talpa TV 24,9%
    3. RTL Nederland 24,9%

    Top NPO en Talpa

    RTL 4 bovenaan met het Net 5 (Talpa) programma Expeditie Robinson

  4. Joost

    Wendy is ook wel een beetje geweest, vrees ik. Het irritante lachje, haar dingetje wat altijd hetzelfde is en een flutprogramma.

    Daarnaast heeft ze ook de gunfactor gewoon niet.

  5. ”VeronicaDoetHet?....Beter!“;

    Genoten van Ajax.
    TLP wederom 2de……
    Veronica andermaal beter!

  6. #NPO kijker#

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 30,8%
    2. Talpa TV 24,9%
    3. RTL Nederland 24,9%

    Top NPO en Talpa voor de zoveelste dag op rij de 2e zendergroep voor de Mol. Knap hoor.

  7. Bjorn

    Ik zou DanceDanceDance neerzetten na Miljoenenjacht aanstaande zondag(desnoods de herhaling van vrijdag). Vrijdag max 400.000 kijkers.

    Flirty Dancing willen we niet zien en John heeft aangegeven dat als een programma niet lukt het er voor kiest om het meteen eraf te halen.

  8. #NPO kijker#

    9. RTL7 / 2.6%
    10. RTL5 / 2.5%
    11. RTL8 / 2.0%
    16. SBS9 / 0.7%

    Talpa helemaal onderin de kelder

  9. #NPO kijker#

    Ikink diep in de schaduw van Linda de Mol met Familie Kruys (ook Talpa)

  10. Bram

    @NPO kijker: Voor de zoveelste dag op rij? Voor de tweede dag op rij! Vrijdag was RTL groter…

  11. #NPO kijker#

    RTL 8 scoorde met CSI: 137.000 kijkers.

    Het was wederom vechten in de kelder maar het is ze weer gelukt. De nep sterren van vdVorst zien nog wit onder hun neus.

  12. Nerd

    Wat een kop gebruikt MC weer! Na ER zetten ook heel veel mensen de TV uit….! MC, bij welk programma dat 1.5 miljoen mensen trekt, scoort het vervolgprogramma dezelfde kijkcijfers? Geen enkel!! Vrijdag zullen we weten of Wendy nog weet te scoren, want dit programma is niet maatgevend voor de populariteit van haar. Wendy bashen, leuk MC!

  13. #NPO kijker#

    Bram
    Mon 23 Sep 2019 om 8:09

    Staat niet op de kaart.

    Ik ga er van door. Nog een weekje en dan zijn jullie 3 weken van me af.

  14. MC kijker

    Haha die NPO kijker. Ten eerste is het marktaandeel van zowel Talpa als RTL even hoog namelijk 24,9. Tel je echter RTLZ er nog bij dan zou RTL als groep een hoger marktaandeel hebben. En verder vergelijk je cijfers van Luuk Ikink op RTL5 met cijfers van Linda de Mol op SBS6 en RTL4? Appels met peren. RTL5 is een kleine zender. Die moet je vergelijken met andere kleine zenders. Je bent echt zo sneu meisje!

  15. Pepsi

    Zolang Erland op de troon zit, zit Wendy veilig.

    Heerlijk om te zien dat RTL en NPO steeds SBS de baas zijn, zelfs met Linda de Mol aan het roer!

  16. Nils Holgersson

    Bij RTL scoorde Miljoenenjacht nog 2 miljoen kijkers of meer.

  17. Bram

    @NPO kijker, hoezo staan de marktaandelen per zendergroep van vrijdag niet op de kaart?

  18. ome H

    Studio sport blijft ook inleveren, bij topwedstrijden werd een paar jaar geleden nog boven de 2,5 miljoen gescoord

  19. MediaPrak

    Weinig kijkers voor NPO3 film”Patsers”. Jammer, goed scenario en actueel thema. Coke en Moccro oorlog in Amsteram/Antwerpen. Zou verplichte kost moeten zijn op VMBO, MBO en VrijMiBo’s op de Zuidas en andere bank en verzekering instellingen. Tegenvallende kijkcijfers voor FD? Kijkers zijn niet Wendy-moe, maar ‘dance’ programma’s scoren gewoon niet meer (zie DWTS)

  20. Suzy Wang

    vindt van wendy niks.

  21. Flip de Beer

    Aldus een onderzoek onder 1250 huishoudens (over het algemeen oudere NPO mensen) met een kijkcijfer kastje die staan voor 17 miljoen inwoners. Hilarisch!

    Standaard het bakje op 4.

  22. Tuen-Arie van der Geelen-Coppens

    Een jaar geleden 23 september 2018.
    Ook tussen was er PSV-Ajax.

    150.000 kijkers meer voor Fox
    700.000 kijkers minder voor Studio Sport.

    Begint echt op te vallen dat Studio Sport op zondag structureel minder kijkers trekt.

    1. Boer Zoekt Vrouw (NPO1)2.901.000
    2. Studio Sport Eredivisie (NPO1)2.444.000
    3. Journaal 20 Uur (NPO1)2.339.000
    4. Postcode Loterij Miljoenen Jacht (RTL4)1.673.000
    5. Dit Was Het Nieuws (NPO1)1.239.000
    6. Familie Kruys (RTL4)1.082.000
    7. Hart Van Nederland (SBS 6)933.000
    8. Half Acht Nieuws (RTL4)914.000
    9. Voetbal Ed Psv Ajax (fs1)909.000
    10. Zondag Met Lubach (NPO3)896.000
    11. Shownieuws (SBS 6)734.000
    12. Studio Sport (NPO1)728.000
    13. Studio Voetbal (NPO1)658.000
    14. Ik Weet Wie Je Bent (NPO3)632.000
    15. Undercover In Nederland (SBS 6)575.000
    16. Paleis Voor Een Prikkie (SBS 6)510.000
    17. Tokidoki (NPO2)493.000
    18. Vtwonen (SBS 6)481.000
    19. RTL Boulevard (RTL4)475.000
    20. Nieuwsuur (NPO2)451.000
    21. Voetbal Ed Feyenoord Utrecht (fs1)438.000
    22. Buitenhof (NPO1)424.000
    23. Voetbal Ed Nb (fs1)357.000
    24. Grote Verhuizing (SBS 6)354.000
    25. RTL Woonmagazine (RTL4)333.000

  23. Tim H

    Studio Sport Eredivisie blijft ook maar inleveren ondanks PSV-Ajax.

  24. Caren

    Wendy en Tan kijk ik niet wat ze ook presenteren op welke zender dan ook.
    Ik hou niet van dat soort en dat geld ook voor die Stax.

  25. west*the one and the lonely

    Geweldige cijfers voor RTL en SBS6 Krijgen van mij 3 punten, lekker spannend ook ! Net AJAX PSV

    Maar of al die reageerders hierboven er wijzer van worden ?

  26. Wanny

    En dan had naast PSV-Ajax ook Feyenoord gisteren nog gespeeld.

  27. Jan

    De mensen zijn op Wendy uitgekeken…

  28. west*the one and the lonely

    ja als foxsport in een jaar tijd zoveel kijkers meer heeft, dan is het logisch dat je het wel gezien hebt , en ga je niet 2 x naar de zelfde wedstrijden kijken
    Verleden jaar waren er ook minder Netflix Videokijkers kijkers, en andere streaming diensten
    als het ondemand aanbod volgend jaar oktober is verdubbelt met o.a. DISNEY en Apple ,zullen de kijkcijfers misschien nog lager zijn ! en zullen er RTL of TALPA
    bij zenders moeten verdwijnen , want hun bestaansrecht staat op het spel
    het maar toelaten van nieuwe zenders en streamingdiesten pakt op ten duur nadelig uit voor alle tv zenders

  29. west*the one and the lonely

    moet zijn videoland

  30. Linda

    Als Wendy naast mij staat, staat ze altijd in de schaduw. ☺

  31. De Opinie

    @Tuen nog wat… Waarom cijfers van 2018 ophoesten. Wat is het nut hiervan. Is toch geen vergelijking met de tv van nu. Andere tijd, andere programma’s, andere zenderbezetting. Totaal overbodig dus..

  32. Halbert

    @Linda. Dan moet je naar de sportschool en wat gewicht verliezen.

  33. Torenaar

    Dat ER Eilandpraat, 1,2 miljoen kijkers zappen weg als die Ikkink in beeld komt..

  34. Valkenier

    @Torenaar. Niemand zappt weg. Het is op een andere zender. Eerst nadenken, dan reageren. Zo moeilijk is het niet.

  35. Linda

    @Halbert. Bedankt voor de tip!
    Maar ik heb gekozen voor de weg van de minste weerstand, oftewel de zwaartekracht en zo nu en dan hulp van de medische wetenschap.

  36. Torenaar

    @Valkenier, Ikkink komt eerst in beeld op rtl4 direct na ER.
    Wel zelf ook kijken als je ergens over miemelt meiske

  37. John

    Net iets meer? Expeditie robinson met ruim 1000.000 kijkers meer dan sbs

  38. Anna Lise

    Gisteren 1 x bekeken. Wat is dat vreselijk zeg. Tenenkrommende tv. Wendy die al haar kunstmatige quasi geïnteresseerde interview vormpjes uit de kast haalt. Kandidaten die zichzelf voor l u l zetten. En als klap op de vuurpijl GEEN match…
    Dit is wel zo’n beetje het gênantste programma ooit vertoond op de vaderlandse tv.

  39. Har De Pie Mel

    Heerlijk die Wendy.

  40. Valkenier

    @Torenaar. Niet recht praten wat scheef is. Je hebt het over wegzappen naar Eilandpraat wat echt op een andere zender is. Neem je verlies, en zet je niet te kakken

  41. einde TV

    Waar is SBS 9??

  42. Demis

    @Einde TV. Bij Ziggo op kanaal 19. ; -)

  43. aldus

    RE vorige week rond de 25% extra kijkers met uitgesteld kijken. Zelfde geldt voor DWTS. Ook de Beste zanger scoort dat soort cijfers. De Talpa producties op die dagen nauwelijks. Geen idee hoe dat komt.

  44. einde TV

    NPO kijker is het lachertje van deze site. Het is de grootse SBS fan (hoe triest om fan te zijn van een zendertje), maar noemt zicht NPO kijker. Hij durft er niet eens voor uit te komen dus. Ergens weet hij dus best hoe fake John en Co is…

    Stap uit je schaamte debilio en noem jezelf een SBS kijker. Je kan het!! Het is niet erg om bij een minderheid te horen. Gedienstig onder het regime van opa John, die heeft hij het liefst!

  45. sukkel

    Verwendy heeft afgedaan met haar maniertjes …..

  46. Ron

    Mooie score voor Expeditie Robinson maar ook voor Eilandpraat wat eindelijk begint op te leven op RTL 5. Wel jammer dat het weer zo’n doorzichtige afvaller is na Jaap vorige week. Jammer dat die engnek Hugo er nog niet uit is.

  47. Remco Terhorst

    @Erik: je wordt vervelend, je valt in herhaling.

  48. Lieke van Lexmond Lover

    Niemand gunt Wendy van dijk nog haar succes na die haat tweet naar Chantal jansen, wendy is uit, net als die flop programma’s van haar zoals superkids

  49. max

    Leve Wendy, die komt er wel wat ze hier ook roepen…..

  50. Rob

    Wanneer komen de november schema’s?

    Als miljoenenjacht hoger had gescoord was de kop boven dit artikel geweest
    Linda winnaar prime time …

  51. bastiaan

    het soort Wendy van Dijk ed. is als onkruid in je tuin :)

  52. Sven L.

    Beide programma’s van Linda de Mol (IHVH & Postcode Loterij: Miljoenenjacht) scoren toch wel zo’n half miljoen kijkers minder dan op 4. Dat ligt dus puur aan de omgeving van de zender en de programmering rondom. Maar goed; SBS is bouwende en dit zijn wel prettige opstekers voor ze in het weekend.

  53. Sven L.

    @ Aldus;

    Uitgesteld kijken met de App van SBS/Talpa is bijna onmogelijk. Het werkt 9 van de 10 keer niet eens. KIJK is het lachertje van On Demand. Ik betaal graag een tientje per maand om Videoland te gebruiken. Nooit storing, prima kwaliteit en geen reclame. Aanbod mag extra in geïnvesteerd worden maar daar wordt aan gewerkt lees je aan alle kanten.

  54. Reageerder

    @Sven L ,Videoland kost 8,99 euro, en ik ben er ook blij mee.

  55. Mark

    Even een vraagje…

    Waarom duurt The Masked Singer maar tot 22:00 uur en Dance Dance Dance tot 22:10 uur?

    Is toch al opgenomen. Was het niet het gewenste resultaat, dat er veel in is geknipt?

    Ik zou het gewoon allebei tot 22:30 laten duren.

    Nu krijg je op SBS 6 wéér een kwartiertje Komt Een Man…

    En RTL 4 al helemaal erg: Beau begint vrijdag op 22:00 uur en om 23:00 uur gaan ze The Big Music Quiz herhalen (?!).

    Als SBS 6 slim is laten ze Dance Dance Dance langer duren. Gaan misschien veel mensen zappen om 22:00 uur als Beau begint. Is toch weer een hoger gemiddelde voor Dance Dance Dance. Gewoon wat extra voorbereidingsbeelden erin monteren en achter de schermen beelden. Dat laten ze nu allemaal in Shownieuws zien. Kan ook in Dance Dance Dance zelf.

  56. Mark

    Flirty Dancing is leuk als tussendoortje voor door de week om half 10. Zet op zondag Undercover In NL; zelfs DNA was nog beter geweest, maar dat durft Talpa natuurlijk niet aan tegenover Familie Kruys.

  57. Chiel

    @Mark, jouw ideeën met programma’s langer rekken, series uitmelken, weer opnieuw herhalen als serie is afgelopen, extra afleveringen toevoegen… Zo slecht! Kijker schiet er toch niks mee op. Programma’s worden er ook niet beter van.

  58. Mark

    Ze hadden Wendy gelijk Hart In Aktie moeten laten doen op zondag half 10. Volgens mij liggen er nog genoeg brieven en mails van de afgelopen jaren toen Airen het deed.

  59. aammehoela

    Studio Sport minder kijkers heeft 2 redenen. Het feit dat velen naar Fox 1 (gratis) konden kijken naar PSV-Ajax en het wel heel mooie weer zorgden voor de iets mindere kijkcijfers. Bovendien wilden de supporters van Feyenoord niet naar de samenvattingen kijken, heeft iets met het reisje naar Emmen te maken.

  60. Bart

    @Mark Als SBS meer kijkers wil moeten ze Wendy juist achterwege laten. Dure miskoop geweest.

  61. Martin

    Zo fox doet wel goed zeg. 1 miljoen kijkers. Dan is het natuurlijk wel logisch, dat er minder mensen naar studio sport eredivisie kijken. Normaal scoort fox nooit zo hoog en dan kijken er weer mensen naar studio sport eredivisie.

  62. Henk

    2 Mark: Pak dan op vrijdag met Beau uit met een show van 1,5 uur. geen herhaling van Big Music Quiz

  63. Positief Op TV

    Mooie middag cijfers voor Ziggo14/Select met 1 miljoen voor de F1 met Max op 3 en Fox Sports met 1,1 miljoen voor PSV-AJAX

  64. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Wendy moet op de buis.
    Dat is evident. Anders kan Erland z’n biezen pakken.
    Nederland huilt waar het ooit heeft gelachen.

  65. Poessara

    Linda moest de kijkcijfers neerzetten bedacht men. De domme tv kijker zou dan gelijk naar Wendy kijken suc6 gegarandeerd. Foutje de tv kijker kotst Wendy uit en daar kan geen Linda de Mol iets aan veranderen. Wendy is over de tv datum heen niet door leeftijd maar door haar diva gedrag.

  66. RTL Kijker

    Even de cijfers van vorige week, met terugkijken:

    EXPEDITIE ROBINSON 2.067.000
    POSTCODE LOTERIJ MILJOENEN JACHT 1.528.000

    Doei SBS

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.