SBS 6 met Chateau Meiland drie keer zo groot als RTL 4


De kijkcijfers van maandag 23 september 2019 (SKO)

SBS 6 weet zijn grote concurrent RTL 4 op steeds meer avonden te domineren gedurende de primetime-uren. De maandagavond is daar één van: terwijl SBS 6 met zijn twee primetime-titels in de top 15 staat, haalt RTL 4 de top 25 niet eens. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek, Chateau Meiland kwam om half negen uit op 1,2 miljoen kijkers (22 procent), terwijl Ons Huis Vol Spullen op RTL 4 genoegen moest nemen met 428.000 kijkers (8 procent), bijna drie keer zo weinig kijkers.

Ook om half tien domineert SBS 6: Waar is De Mol kon rekenen op 749.000 kijkers (15 procent), terwijl The Repair Shop bleef steken op 343.000 kijkers (7 procent).

Deze pijnlijke maandagscores van RTL 4 leiden er ook toe dat Beau wederom niet genoeg kijkers scoort voor de kijkcijfer top 25. Hij bleef gisteren steken op 280.000 kijkers (9 procent).

NPO 1 was de grote winnaar op prime time dankzij de combinatie Radar en Spoorloos, beide goed voor 1,2 miljoen kijkers (resp. 23 en 24 procent).

De nummer drie, na NPO 1 en SBS 6, was Veronica met 552.000 kijkers (11 procent) voor Veronica Inside.

De vierde plek gaat naar NPO 3, dat met de FIFA Football Awards 2019 438.000 kijkers (8 procent) neerzette.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 4 scoorde met Ons Huis Vol Spullen: 428.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met John Rambo: 320.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Maleficent: 319.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 204.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 162.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Break Up: 81.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), Half acht nieuws (865.000), Lingo (629.000), RTL Boulevard (594.000), GTST (574.000), Tijd voor MAX (536.000) en Editie NL (514.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (850.000), Hart van Nederland (650.000), Zorg uit handen (648.000), Journaal laat (567.000), Nieuwsuur (497.000) en Shownieuws (445.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 13 procent en RTL 4 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.021.000
02. Radar (NPO1) 1.219.000
03. Spoorloos (NPO1) 1.207.000
04. Chateau Meiland (SBS6) 1.185.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.171.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.096.000
07. EenVandaag (NPO1) 969.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 865.000
09. Jinek (NPO1) 850.000
10. Waar is De Mol (SBS6) 749.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 650.000
12. Zorg uit handen (NPO1) 648.000
13. Lingo (SBS6) 629.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 594.000
15. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 574.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.3%
2. SBS6 / 13.4%
3. RTL4 / 10.8%
4. NPO3 / 6.4%
5. NPO2 / 5.9%


6. Vero / 5.5%
7. NET5 / 4.9%
8. RTL7 / 4.3%
9. RTL5 / 2.7%
10. RTL8 / 2.2%


11. TLC / 1.5%
12. Comedy / 1.5%
13. Discov / 1.3%
14. BBCfirst / 1.2%
15. SBS9 / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,6%
2. Talpa TV 24,5%
3. RTL Nederland 20,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen