Linda geeft ook SBS-zondag boost, Wendy stelt teleur


De kijkcijfers van zondag 8 september 2019 (SKO)

Linda de Mol maakt van SBS 6 op eigen kracht een hitzender in het weekend. Na Ik Hou Van Holland op zaterdag wist ook Miljoenenjacht op zondag topcijfers neer te zetten: de show kwam uit op 1,5 miljoen kijkers (24 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Haar kersverse SBS 6-collega Wendy van Dijk deed het aansluitend iets minder goed. De première van haar show Flirty Dancing bleef steken op 689.000 kijkers (14 procent), wat betekent dat er veel wegzappers waren.

De zondagavondkijker is mooi verdeeld over NPO 1, RTL 4 en SBS 6 met welhaast soortgelijke scores op prime time. RTL 4 gaat aan kop met Expeditie Robinson, goed voor een ijzersterke 1,6 miljoen kijkers (25 procent). Daarna volgt Onze Boerderij met 1,5 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 1.

NPO 1 en RTL 4 scoorden in het halftienslot respectievelijk 950.000 kijkers (18 procent) met Nick & Simon: The Dream en 833.000 kijkers (17 procent) met Familie Kruys.

De nummer vier op prime time volgt op afstand: NPO 3 wist met Grenslanders 268.000 kijkers (4,5 procent) te bekoren, een flinke tegenvaller voor het zondagavonddrama van die zender.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 8 scoorde met CSI: 241.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 239.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Fast and Furious 7: 229.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Eilandpraat: 228.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Brieven aan Andalusië: 215.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Patriot: 142.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,1 miljoen), Half acht nieuws (771.000), Dit was het nieuws (541.000), RTL Boulevard (528.000), vtwonen (409.000) en RTL Woonmagazine (350.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (861.000), Studio voetbal (716.000), Shownieuws (619.000), Nieuwsuur (447.000) en Chantals Pyjama Party (280.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met ruim 17 procent en SBS 6 brons met bijna 17 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.785.000
02. Expeditie Robinson (RTL4) 1.565.000
03. Onze Boerderij (NPO1) 1.487.000
04. Miljoenenjacht (SBS6) 1.482.000
05. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.080.000


06. Autosport F1 GP ITA (Ziggo) 1.073.000
07. Nick en Simon The Dream (NPO1) 950.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 861.000
09. Familie Kruys (RTL4) 833.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 771.000


11. Studio voetbal (NPO1) 716.000
12. Flirty Dancing (SBS6) 689.000
13. Shownieuws (SBS6) 619.000
14. Dit was het nieuws (NPO1) 541.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 528.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.8%
2. RTL4 / 17.2%
3. SBS6 / 16.9%
4. NPO2 / 4.8%
5. Vero / 4.7%


6. NET5 / 4.3%
7. NPO3 / 4.3%
8. RTL8 / 3.3%
9. RTL7 / 2.6%
10. RTL5 / 2.5%


11. Comedy / 1.7%
12. Eurosp / 1.6%
13. Ziggo / 1.6%
14. TLC / 1.0%
15. BBCfirst / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 29,9%
2. Talpa TV 26,5%
3. RTL Nederland 25,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen