Chantal begint prima op 4, Yolanthe flopt op 6


De kijkcijfers van donderdag 5 september 2019 (SKO)

De nieuwe Chantal Janzen-show Chantals Pyjama Party is donderdagavond met mooie cijfers van start gegaan op RTL 4. Er keken 932.000 kijkers (19 procent) naar de eerste aflevering. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Janzen was nét niet de winnaar op prime time: het gelijktijdig uitgezonden MAX Masterclass trok met 937.000 kijkers (19 procent) iets meer bekijks op NPO 1. En de Yolanthe Cabau-serie DNA op SBS 6 dan? Die ziet zijn kijkers heel hard wegrennen.

DNA wist op hetzelfde moment slechts 396.000 kijkers (8 procent) te vermaken. Vorige week keken er nog 493.000 mensen (12 procent). De nummer drie om half negen was dan ook niet SBS 6, maar NPO 3 met een mooie 602.000 kijkers (12 procent) voor de Keuringsdienst van Waarde.

SBS 6 was wél de grote winnaar in het halftienslot: Mr. Frank Visser Doet Uitspraak won met 737.000 kijkers (16 procent) van Mannen in het Wild op NPO 1. Naar het programma van Bert van Leeuwen keken 730.000 mensen (16 procent). RTL 4 volgt daarna met 697.000 kijkers (15 procent) voor The Big Music Quiz.

Hoe presteerde RTL 4 op de late avond? Beau blijft nagenoeg stabiel ten opzichte van woensdag met een score van 487.000 kijkers (15 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 5 scoorde met De Alarmcentrale Pech onder de Zon: 393.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 321.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Geheime Oorlogsdagboek van Riet Hoogland: 294.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Pitch Perfect 2: 237.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met xXx State of the Union: 236.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met SWAT: 170.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half acht nieuws (837.000), Lingo (735.000), RTL Boulevard (684.000), GTST (618.000), Man Bijt Hond (560.000), Editie NL (540.000) en Tijd voor MAX (510.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (806.000), Hart van Nederland (691.000), Journaal laat (621.000), Beau (487.000), Nieuwsuur (480.000), Je had er bij moeten zijn (436.000) en Shownieuws (419.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.808.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.147.000
03. EenVandaag (NPO1) 1.100.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.060.000
05. MAX Masterclass (NPO1) 937.000


06. Chantals Pyjama Party (RTL4) 932.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 837.000
08. Jinek (NPO1) 806.000
09. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 737.000
10. Lingo (SBS6) 735.000


11. Mannen in het wild (NPO1) 730.000
12. The Big Music Quiz (RTL4) 697.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 691.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 684.000
15. Journaal laat (NPO1) 621.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.4%
2. RTL4 / 16.0%
3. SBS6 / 11.1%
4. NPO2 / 6.6%
5. NET5 / 5.7%


6. RTL5 / 5.5%
7. NPO3 / 4.7%
8. RTL8 / 4.3%
9. RTL7 / 3.4%
10. Vero / 3.1%


11. TLC / 1.5%
12. Comedy / 1.0%
13. Discov / 1.0%
14. BBCfirst / 0.9%
15. Ziggo / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,7%
2. RTL Nederland 29,2%
3. Talpa TV 20,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen