NPO-kijker klaar met volkse muziekfeesten ‘op het plein’


De kijkcijfers van vrijdag 9 augustus 2019 (SKO)

Het gaat niet best met het Muziekfeest op het Plein. De tv-show waarin volkse regio-artiesten als René Schuurmans, Jannes en Django Wagner hun liedjes laten horen, scoort tegenwoordig ver onder het zendergemiddelde van NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Muziekfeest op het Plein kwam vrijdagavond niet verder dan 574.000 kijkers en 12,4 procent marktaandeel, bijzonder laag voor NPO 1. Ter vergelijking: het avondgemiddelde van de zender lag op 20 procent.

Ook het aansluitend uitgezonden Meer dan Goud was met 638.000 kijkers (15 procent) niet echt in trek.

De grote winnaar op prime time was De Slimste Mens met 1,4 miljoen kijkers (29 procent) op NPO 2. Direct erna trok De Smaak van Joël 457.000 kijkers (10 procent).

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met The Best of The Voice Worldwide (556.000 kijkers en 12 procent) en Het Spaanse Dorp: Polopos (648.000 kijkers en 15 procent).

Na NPO 2, RTL 4 en NPO 1 was Veronica het meest in trek. Veronica Inside was goed voor 448.000 kijkers (10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 304.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met De wereld volgens 80-jarigen: 246.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Hateful Eight: 242.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met 28 Days: 226.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Ewout en: 152.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Robocop 2: 88.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (794.000), Half acht nieuws (730.000), Sportjournaal (728.000), Ik weet er alles van (705.000), De Opvolgers (572.000) en RTL Boulevard (562.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (768.000), Eredivisie op vrijdag (725.000), Hart van Nederland (621.000), Shownieuws (484.000), Journaal laat (470.000), Nieuwsuur (469.000) en Zomer met Art (399.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.515.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.381.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.040.000
04. EenVandaag (NPO1) 794.000
05. Jinek (NPO1) 768.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 730.000
07. Sportjournaal (NPO1) 728.000
08. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 725.000
09. Ik weet er alles van (RTL4) 705.000
10. Het Spaanse Dorp Polopos (RTL4) 648.000


11. Meer dan goud (NPO1) 638.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 621.000
13. Muziekfeest op het plein (NPO1) 574.000
14. De Opvolgers (NPO1) 572.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 562.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 19.8%
2. RTL4 / 14.3%
3. NPO2 / 11.3%
4. SBS6 / 6.7%
5. Vero / 5.4%


6. NET5 / 5.0%
7. NPO3 / 4.9%
8. RTL8 / 4.1%
9. RTL5 / 3.1%
10. FOX1 / 2.5%


11. RTL7 / 2.0%
12. TLC / 1.8%
13. N.geog / 1.1%
14. SBS9 / 1.1%
15. BBCfirst / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,0%
2. RTL Nederland 23,5%
3. Talpa TV 18,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Woods

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen