André en Janny hitduo, VI met seizoensopener in top 15


De kijkcijfers van maandag 5 augustus 2019 (SKO)

Het nieuwe programma Denkend Aan Holland van André van Duin en Janny van der Heijden is een groot succes. De eerste aflevering trok maandag om 22.20 uur een publiek van 1,4 miljoen kijkers (36 procent) naar NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De hitmaandag van NPO 1 is nu compleet. De programma’s ervoor zijn óók van Omroep MAX en óók een groot succes: MAX Vakantieman trok 1,3 miljoen kijkers (30 procent) en We Zijn Er Bijna 1,7 miljoen (38 procent).

De NPO 1-maandag staat als een huis en met 32 procent marktaandeel komt niemand ook maar in de buurt van de zender. Runner-up RTL 4 komt uit op 12 procent.

Het meest bekeken alternatief op prime time zat echter niet bij RTL 4, maar bij NPO 2. De Slimste Mens scoorde 1,4 miljoen kijkers (30 procent). Aansluitend trok Planeet Nigeria slechts 259.000 kijkers (6 procent).

RTL 4 kwam in het halftienslot aardig mee met 531.000 kijkers (12 procent) voor Het Spaanse Dorp: Polopos, maar scoorde voorafgaand teleurstellend met 268.000 kijkers (6 procent) voor de Van der Vorst Ziet Sterren-herhaling.

Op de vierde plek komt Veronica met de seizoensopener van Veronica Inside. Daar keken 515.000 mensen (12 procent) naar, goed voor de laatste plek in de kijkcijfer top 15.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Miami Supercorps: 246.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Mummy: 231.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Trouwen in het Buitenland: 186.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met America’s Next Top Model: 139.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met No Strings Attached: 137.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Flack: 112.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (956.000), EenVandaag (838.000), Half Acht Nieuws (823.000), Ik weet er alles van (617.000), RTL Boulevard (510.000) en Editie NL (471.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Denkend Aan Holland (1,4 miljoen), Jinek (830.000), Hart van Nederland (540.000), Shownieuws (516.000), Journaal laat (501.000) en Nieuwsuur (470.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 237.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. We zijn er bijna (NPO1) 1.728.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.674.000
03. Denkend aan Holland (NPO1) 1.409.000
04. De Slimste Mens (NPO2) 1.357.000
05. MAX Vakantieman (NPO1) 1.341.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 956.000
07. EenVandaag (NPO1) 838.000
08. Jinek (NPO1) 830.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 823.000
10. Ik weet er alles van (RTL4) 617.000


11. Bed en Breakfast (NPO1) 616.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 540.000
13. Het Spaanse Dorp Polopos (RTL4) 531.000
14. Shownieuws (SBS6) 516.000
15. Veronica Inside (Vero) 515.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 31.6%
2. RTL4 / 11.8%
3. NPO2 / 10.2%
4. SBS6 / 6.3%
5. Vero / 5.6%


6. NET5 / 4.8%
7. RTL7 / 4.7%
8. RTL8 / 3.4%
9. NPO3 / 2.9%
10. RTL5 / 2.6%


11. TLC / 1.4%
12. Comedy / 1.4%
13. BBCfirst / 1.2%
14. Discov / 0.8%
15. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 44,7%
2. RTL Nederland 22,5%
3. Talpa TV 17,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Omroep MAX

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen