WK Vrouwenvoetbal avond aan avond kijkcijfermagneet


De kijkcijfers van donderdag 27 juni 2019 (SKO)

De eerste kwartfinale van het WK Vrouwenvoetbal, tussen Engeland en Noorwegen (3-0), wist donderdagavond ruim 1,1 miljoen kijkers (25 procent) te bekoren op NPO 3. Daarmee blijft het damesvoetbal een kijkcijferhit in deze zomerse junimaand. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Avond aan avond gaat het WK Vrouwenvoetbal aan kop op prime time. Dat zal vanavond ook het geval zijn, als het treffen tussen Frankrijk en de Verenigde Staten op het menu staat.

Zaterdag staan er twee kwartfinales op het menu: Italië – Nederland in de middag, Duitsland – Zweden in de vooravond. Volgende week dinsdag en woensdag zijn de halve finales, zaterdag is de strijd om de derde plek en zondag is de grote finale.

Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was Beste Kijkers met 677.000 kijkers (14 procent) op RTL 4. Van der Vorst ziet sterren trok direct ervoor 618.000 kijkers (14 procent).

NPO 1 pakte brons met The Great British Bake Off, goed voor 673.000 kijkers (16 procdent). Daarna trok DWDD Summerschool 448.000 kijkers (10 procent).

Verder keken de meeste mensen naar NPO 2, dat 407.000 kijkers (9 procent) scoorde met Inspector Banks.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met What a girl wants: 338.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met De 25 grootste waaghalzen: 281.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Naked Attraction: 219.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Beverly Hills Cop: 190.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met SWAT: 177.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 119.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), EenVandaag (809.000), Half acht nieuws (809.000), Zesuurjournaal (788.000), M (727.000), GTST (670.000), RTL Boulevard (554.000) en Editie NL (529.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (743.000), Hart van Nederland (636.000), Nieuwsuur (548.000), Journaal laat (507.000), Shownieuws (446.000) en Zomer met Art (325.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, NPO 3 pakte zilver met 16 procent en RTL 4 brons met 15 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.601.000
02. Voetbal WK NOR ENG Dames KF (NPO3) 1.142.000
03. EenVandaag (NPO1) 809.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 809.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 788.000


06. Pauw (NPO1) 743.000
07. M (NPO1) 727.000
08. Beste Kijkers (RTL4) 677.000
09. Great British Bake-Off (NPO1) 673.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 670.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 636.000
12. Van der Vorst ziet sterren (RTL4) 618.000
13. Studio France (NPO3) 608.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 554.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 548.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 19.4%
2. NPO3 / 16.0%
3. RTL4 / 14.5%
4. NPO2 / 7.7%
5. SBS6 / 7.1%


6. NET5 / 5.7%
7. RTL7 / 3.8%
8. RTL5 / 3.4%
9. Vero / 2.8%
10. RTL8 / 2.7%


11. Discov / 1.8%
12. SBS9 / 1.5%
13. FOX / 1.4%
14. Comedy / 1.0%
15. BBCfirst / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 43,1%
2. RTL Nederland 24,4%
3. Talpa TV 17,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen