RTL 5-flop Love Island herstelt zich niet in week twee

Geplaatst op Wed 05 Jun 2019 om 8:20


De kijkcijfers van dinsdag 4 juni 2019 (SKO)

De dagelijkse realityshow Love Island kende vorige week een dramatische start op RTL 5 en die wordt in deze tweede uitzendweek niet goedgemaakt. Zowel maandag als dinsdag keek er geen hond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Love Island begon vorige week met 228.000 kijkers (4,5 procent) en eindigde de week met 79.000 kijkers (1,8 procent); gemiddeld keken er 156.000 mensen. Tot nu toe scoort het realityshow deze week al minder kijkers dan dat gemiddelde.

Love Island zette op maandag 138.000 kijkers (2,7 procent) neer en op dinsdag 105.000 kijkers (2,2 procent). Pijnlijk is dat het programma erna, Voor De Rechter, dinsdag uitkwam op 278.000 kijkers (6,2 procent).

Zolang RTL geen werk maakt van de beroerde vooravond van RTL 5 moeten alle primetimetitels, zoals Love Island, er geheel op eigen kracht zien te komen. 24 Uur In De Politiecel trok direct voorafgaand aan Love Island slechts 52.000 kijkers (1,2 procent).

De meeste mensen kozen op prime time voor NPO 1, dat de combinatie Opsporing Verzocht (1,1 miljoen kijkers en 23 procent) en Misdaadcollege (847.000 kijkers en 19 procent) bracht.

NPO 2 pakte zilver met het programma Rond de Noordzee (666.000 kijkers en 14 procent). Aansluitend trok Govert naar de Grenzen van het Heelal 381.000 kijkers (9 procent).

Pas daarna volgt RTL 4 met Beau en de Veteranen, dat 665.000 kijkers (14 procent) neerzette, en Hermans Pop-Up Restaurant (522.000 kijkers en 12 procent).

Verder keken de meeste mensen naar Hoeveel Ben Je Waard met 481.000 kijkers (11 procent) op SBS 6. Direct ervoor trok De Roelvinkjes Passen Op De Winkel 337.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Grey’s Anatomy: 337.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 278.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Godzilla: 272.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Conan the barbaren: 227.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Vier handen op een buik: 197.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met No Good Deed: 181.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Half acht nieuws (891.000), Zesuurjournaal (871.000), EenVandaag (838.000), M (799.000), GTST (710.000), Editie NL (656.000), RTL Boulevard (577.000), Zes uur nieuws (521.000) en Utopia (380.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (886.000), Hart van Nederland (782.000), Kanniewaarzijn (741.000), Nieuwsuur (681.000), Shownieuws (499.000) en De Zwakste Schakel (428.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.737.000
02. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.061.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 891.000
04. Pauw (NPO1) 886.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 871.000


06. Misdaadcollege (NPO1) 847.000
07. EenVandaag (NPO1) 838.000
08. M (NPO1) 799.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 782.000
10. Kanniewaarzijn (NPO1) 741.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 710.000
12. Nieuwsuur (NPO2) 681.000
13. Rond de Noordzee (NPO2) 666.000
14. Beau en de veteranen (RTL4) 665.000
15. Editie NL (RTL4) 656.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.4%
2. RTL4 / 14.4%
3. SBS6 / 9.0%
4. NPO2 / 8.5%
5. NET5 / 5.7%


6. Vero / 4.1%
7. RTL7 / 3.8%
8. NPO3 / 3.6%
9. RTL5 / 3.5%
10. RTL8 / 3.2%


11. Eurosp / 2.3%
12. SBS9 / 1.8%
13. TLC / 1.4%
14. Comedy / 1.2%
15. Discov / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,5%
2. RTL Nederland 24,9%
3. Talpa TV 20,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL








43 Reacties op “RTL 5-flop Love Island herstelt zich niet in week twee”


  1. Erik

    Aldus een onderzoek van 1250 huishoudens (over het algemeen oudere NPO mensen) met een kijkcijfer kastje die staan voor 17 miljoen inwoners.
Hilarisch!

  2. Wolter

    Veronica doet het beter!

  3. Veronica Doet Het ....Altijd.

    Genoten van Kanniewaarzijn.
    TLP wederom 3de…..
    Veronica doet het beter!

  4. DC

    Je kan zeggen wat je wil maar het gaat langzamerhand wat beter met de kijkcijfers van Talpa.
    SBS 6 ook 9% dat is wel eens anders geweest.

  5. Sven L.

    Slechte casting = slechte kijkcijfers.

  6. #NPO kijker#

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 36,5%
    2. RTL Nederland 24,9%
    3. Talpa TV 20,6%

    Top NPO en Talpa komt eraan.

  7. Job

    Idd @DC afgelopen 2 weken was het weekgemiddelde ook 8.8% terwijl het de weken daarvoor niet hoger dan 8% kwam. Komt natuurlijk doordat er geen CL avonden meer zijn want dan stort SBS 6 vaak in. Maar is toch een goed teken

  8. Chiel

    Lover Island scoorde in Vlaanderen zo’n 200.000 kijkers afgelopen maandag. Da’s best veel als je het met Nederland vergelijkt.

  9. Laurens

    Wanneer worden die marktaandelen hier eens op de juiste manier berekend? En daarmee weergegeven. Nu is het appels met peren vergelijken. De NPO legt 3 zenders in, Talpa en RTL ieder 4. Redactie MC graag verandering!

  10. Laurens

    Uitgemolken format. Dus weinig kijkers. Is dit het vernieuwde RTL?

  11. west*

    RTL op primetime uit de top 10 WAT IS ER AAN DE HAND !
    Als je op een regenachtige avond niet meer als grootste com zender kan scoren in de top 10 , en de bij zenders van Talpa het beter doen dan de bij zenders van
    RTL, dan gaat het goed mis, en zit RTL in zwaar weer ! 10 x NPO tegen 4x RTL en dan nog onder aan de lijst !! en maar blijven volhouden dat het mooie cijfers zijn voor RTL NEDERLAND Dan doet TALPA het vehoudings gewijs veel beter,
    De TALPA zenders staan altijd al laag, dus kan het voor Talpa alleen maar beter worden RTL Nederland ziet zijn kijkers kwijtraken, en dat is niet best!!

  12. AD (Angela's Dagblad)

    Piet’s weerbericht weer ruim 800.000 kijkers! Heel goed dat John dit van de zender haalt, we moeten niet hebben dat het marktaandeel van SBS6 gaat stijgen.

    Roelvinkjes duidelijke kijkcijfersdip tussen Utopia en Hoeveel ben je waard. Komt dus ook geen volgend seizoen van. Hoeveel etentjes er ook worden gehouden.

  13. west*

    @Laurens Hoe zou het dan moeten zijn volgens jou berekeningen ?

  14. JanH

    Die Braunreclame is echt geweldig irritant.

  15. Wolter de Holtor

    Zonder VI (gekocht) en CL (gekocht) zijn we ook maar klein zendertje.

    Veronica scoorde met Godzilla: 272.000 kijkers.

  16. MediaPrak

    Waar zijn 1 miljoen GTST kijkers gebleven? En het ‘grote’ amusement om 20:30? Een opgegraven quiz doet het in de late avond ook niet zo best. Of te wel, RTL Nederland zit behoorlijk in een dip. Programmering is grijs en flets. En Talpa kan daar niet van profiteren.

  17. Bart

    @9:19 Als ze er meer in zouden investeren dan kan Veronica veel groter groeien alleen begrijpt zo’n Bastiaan van Gaalen dat niet. Je moet dan met een duidelijk plan en toekomst visie komen en daar is waar het (bij de meeste) managers aan ontbreekt. Ze vinden zichzelf heel belangrijk maar kunnen eigenlijk niets. Het andere probleem is dat de Mol maar blijft focussen om van SBS6 een succes te maken. Hij denkt echt dat op deze voet verder de mensen SBS6 na de zomer wel zullen vinden en dat dan de weg omhoog gaat beginnen. Gaat niet gebeuren zolang de zender niet in zijn geheel vernieuwd met naam en profiel. Dat Wendy, Gordon, Nicolette, Jeroen, Jandino en Kim Lian de sterren van de zender zouden moeten zijn helpt ook al niet mee. De enige die nog zou kunnen scoren is Linda de Mol.

  18. Thom

    SKO moet echt een nieuw meetsysteem bedenken, tegenwoordig bepaalt iedereen zelf wanneer hij of zij kijkt dus de vaste uitzendtijden zijn totaal niet representatief meer….

  19. Wolllter

    Test

  20. Ron

    Het is niet de vraag of Love Island gaat stoppen vanwege de dramatische kijkcijfers, maar wanneer…next.

  21. Ron

    GTST wil maar niet uit het dal komen. Nu weer zo’n nieuw gastje er in die amper de baard in zijn keel heeft, Valentijn. En Job de Vries ( Rob Bekkers), een wat oudere en ervaren acteur uit ONM ook al weer exit zo blijkt. Gaat lekker zo met het volwassen maken van de soap….En ik begrijp dat er deze week weer een een of ander mooiboy de soap in komt. Nee schrijvers en producenten, dit gaat hem niet worden zo….

  22. Ron

    Was even afwachten maar Tour du Jour, toch weer in het schema van RTL 7 vanaf 6 juli a.s. Locatie onbekend. Was voorgaande jaren Breda….

  23. Mart

    24 uur in de politiecel en Deurwaarders UK zijn inmiddels ook al weer herhalingen! Vandaar die trieste cijfers.

    Herhaal dan desnoods een ander programma in de vooravond…

  24. Enzo Voorthuijsen

    Kanniewaarzijn heeft ook maar 741.000 kijkers, ze hebben degene die het prog. een beetje waardig maakte weggestuurd vanwege zijn ‘te hoge’ leeftijd.
    En dat is een doodzonde.

  25. Talpa tokkie

    Top NPO en Talpa komt er nu echt aan.

  26. Lieke van Lexmond Lover

    GTST gebeurd op dit moment ook helemaal niets! het gekibbel gaat maar voort, ik denk dat de zomerstop iets te maken heeft met Billy de palma en Ludo , maar of het net zo spectaculair word als andere jaren ben ik bang voor

  27. @Ron

    Jij heet geen Ron maar Jordy van Eijndhoven

  28. Ron

    @Ron
    Wed 05 Jun 2019 om 12:25: weet niet waar je het over hebt. Wie is Jordy van Eijndhoven?

  29. Jos

    Enzo kanniewaarzijn is een herhaling. Is van 2018. Ik vind de kijkcijfers voor een herhaling juist heel erg veel.

  30. Wyatt

    Love Island moet gewoon om 19:30 en herhaling om 23:30

  31. Topshow

    Beau ook steeds meer aan het inkakken en heeft zelfs minder
    kijkers dan NPO2.
    Met de herhalingen viel het gisteren wel mee bij de NPO.
    . Kanniewaarzijn was de enige herhaling op NPO1.

  32. Mart

    @Ron 11.13
    Het is dit jaar weer in Breda gepresenteerd door Bart Nolles en als vaste tafelgast Michael Boogerd. Ook Filemon is weer in Frankrijk voor verslag

  33. Ron

    @Mart: ok, dank!

  34. Enzo Voorthuijsen

    @Ron 14.49
    Geen dank.

  35. Mark

    Eigen schuld van RTL, moeten ze Baywatch maar op RTL 5 zetten i.p.v. RTL Lounge sinds deze week in de vooravond 2x.

    Doe het zo, dan heb je perfecte zomer tv:

    18:30 Baywatch 2x (gem. 150.000 kijkers)
    20:30 Love Island (gem. 250.000 kijkers)
    22:30 Adam Zkt Eva hh / Adam Zkt Eva VIPs hh (gem. 100.000 kijkers)
    23:30 Temptation Island hh (gem. 50.0000 kijkers)

  36. Mark

    ^^^

    Foutje in de tijden!

    Eigen schuld van RTL, moeten ze Baywatch maar op RTL 5 zetten i.p.v. RTL Lounge sinds deze week in de vooravond 2x.

    Doe het zo, dan heb je perfecte zomer tv:

    18:30 Baywatch 2x (gem. 150.000 kijkers)
    20:30 Love Island (gem. 250.000 kijkers)
    21:30 Adam Zkt Eva hh / Adam Zkt Eva VIPs hh (gem. 150.000 kijkers)
    22:30 Temptation Island hh (gem. 100.0000 kijkers)
    23:30 Love Boat hh (gem. 50.000 kijkers)

  37. Mark

    BREAKING!!!

    NPO 1, 2, 3 tot 20:00 uur reclamevrij.

    NPO 3 voortaan alleen nog regionale programma’s te zien.

    https://nos.nl/artikel/2287751-npo-1-2-en-3-worden-grotendeels-reclamevrij.html

  38. TopAvond

    Genoten van Beau en de Veteranen. Prachtig programma.
    Het programma van Pop Up Herman is ook erg leuk!
    Bridget was ook erg in vorm bij de Zwakste Schakel
    Kortom leuke RTL4 avond

  39. TopofFlop

    Baywatch op RTL5 is een goed idee. Ze kunnen ook de huidige programma’s husselen:
    18.30 24 uur in de politiecel UK (in plaats van 19.30) of Baywatch
    19.30 Deurwaarders UK (in plaats van 18.30)
    20.30 Wisselend programma (in plaats van 21.30)
    21.30 Love Island (heeft dan betere lead-in)
    22.30 24 uur in de E.R
    23:30 24 uur in de politiecel UK

  40. Mooie cijfers voor de NPO zelfs met reclame

    Mooie cijfers voor de NPO en verpulvert hiermee de cijfers van Talpa en RTL met groot gemak.

  41. aammehoela

    Enkel NPO 2 en Beau op RTL 4 hadden interessante programma’s. De rest was en is niets. Opsporing Verzocht is een noodzakelijk programma maar waarom iemand gaat kijken die in de Achterhoek woont begrijp ik niet. Gisteravond niets gezien trouwens, maar programma’s als Rond de Noordzee op NPO 2 zijn wel interessant. Heb wel eerder een aflevering gezien. Vanavond ook weer niets bijzonders op de buis, dat ramadan gedoe geloof ik wel. Neen, even wat andere dingen doen. Na 2 weken afwezigheid nu 1 week thuis met zeer weinig tv kijken. Enkel het journaal en bevrijdingsjournaal. Gelukkig vanaf morgenavond tot en met 2e pinksterdag iedere dag buitenshuis wat te doen. Wat een mazzel heb ik.
    Je zult bv. iedere dameswedstrijd voetbal gaan kijken op NPO 3…………

  42. RTL4

    Met een magere lead in weet De Zwakste Schakel prima te scoren! Het dubbele van Twan Huys en het drie dubbele van Een Nieuw Leven Onder De Zon. En in de doelgroep boodschappers waar het bij RTL om draait ruim
    18% marktaandeel. Afgelopen maandag ook al! Vorige week vrijdag maar liefst 768.000 kijkers en 23,6% in 25-54. Met deze cijfers zit een wekelijkse versie er straks zeker in. Bridget doet het ook prima.

  43. Deadly Viper

    Je ziet aan de overall lagere kijkcijfers dat veel mensen naar Netflix vertrokken zijn.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.