Buitenlands vrouwenvoetbal is winnaar op prime time


De kijkcijfers van woensdag 12 juni 2019 (SKO)

Het WK Vrouwenvoetbal doet goede zaken bij de publieke omroep. Niet alleen de Oranje Leeuwinnen, maar ook de buitenlandse elftallen weten veel Nederlandse kijkers te bekoren. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Gastland Frankrijk kwam woensdagavond in actie tegen Noorwegen (2-1) en dat onderhoudende duel wist op NPO 3 een publiek van ruim 1 miljoen kijkers (22 procent) te boeien. Geen enkele andere televisiezender deed het beter op prime time.

Het meest bekeken alternatief op prime time werd geboden door NPO 1, dat met een herhaling van Onze Boederij 932.000 kijkers (20 procent) scoorde. Endeavour trok direct erna 551.000 kijkers (12 procent).

Het brons op prime time is voor RTL 4: Obese scoorde 701.000 kijkers (15 procent) en Verminkt had er 607.000 (13 procent).

Verder keken de meeste mensen naar het nieuwe programma De Noodcentrale op SBS 6, dat 560.000 kijkers (12 procent) noteerde. Wegmisbruikers trok direct ervoor 487.000 kijkers (10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met The Transporter: 407.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met De Kennis van Nu: 363.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hotel Rules: 176.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Godzilla: 162.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 137.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Love Island: 114.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (943.000), EenVandaag (886.000), Half acht nieuws (837.000), GTST (779.000), M (768.000), Editie NL (625.000), RTL Boulevard (604.000) en Zes uur nieuws (492.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (751.000), Hart van Nederland (668.000), Shownieuws (549.000), Nieuwsuur (434.000), Journaal laat (411.000) en De Zwakste Schakel (409.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 3 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.814.000
02. Voetbal WK FRA NOR Dames (NPO3) 1.036.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 943.000
04. Onze Boerderij (NPO1) 932.000
05. EenVandaag (NPO1) 886.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 837.000
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 779.000
08. M (NPO1) 768.000
09. Pauw (NPO1) 751.000
10. Obese (RTL4) 701.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 668.000
12. Editie NL (RTL4) 625.000
13. Verminkt (RTL4) 607.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 604.000
15. De Noodcentrale (SBS6) 560.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.3%
2. RTL4 / 14.3%
3. NPO3 / 13.3%
4. SBS6 / 9.4%
5. NPO2 / 6.4%


6. Vero / 5.5%
7. NET5 / 4.0%
8. RTL7 / 3.0%
9. RTL8 / 2.9%
10. RTL5 / 2.7%


11. TLC / 1.4%
12. Discov / 1.4%
13. Comedy / 1.3%
14. FOX / 0.9%
15. ID / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,0%
2. RTL Nederland 22,9%
3. Talpa TV 19,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen