Slechte start voor RTL 5-daily Love Island


De kijkcijfers van maandag 27 mei 2019 (SKO)

Het nieuwe dagelijkse RTL 5-programma Love Island is maandagavond om half negen met 228.000 kijkers (4,5 procent) van start gegaan. Daarmee wist de show lang geen plek te veroveren in de dagelijkse kijkcijfer top 25. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Love Island, een soort Temptation Island maar dan iets braver, is vanaf nu elke dag op prime time te zien. Hopelijk voor RTL 5 trekken de kijkcijfers de komende dagen iets aan, want er is geen ruimte voor een daling.

De armoedeshow De Andere Kant van Nederland trok direct na Love Island iets meer bekijks. Dat programma was goed voor 249.000 kijkers (6,1 procent).

NPO 1 was de grote winnaar op prime time met de combinatie MAX Vakantieman (1,4 miljoen kijkers en 27 procent) en Spoorloos Extra (1,2 miljoen kijkers en 25 procent).

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief, maar volgt op afstand. Dossier Van den Heuvel moest genoegen nemen met 648.000 kijkers (13 procent), waarna Gemaakt in Nederland 610.000 kijkers (13 procent) noteerde.

Veronica pakt brons met Veronica Inside (640.000 kijkers en 13 procent) en daarna was SBS 6 het meest in trek dankzij Chateau Meiland, dat 436.000 kijkers (8 procent) scoorde. Verzamelkoorts trok daarna 324.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Mission Impossible: Ghost Protocol: 344.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Pirates of the Caribbean on Stranger Tides: 274.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met De Andere kant van Nederland: 249.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 230.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Beste van Love Songs: 212.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Joneses: 82.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (929.000), Half acht nieuws (915.000), M (907.000), Sportjournaal (883.000), GTST (849.000), RTL Boulevard (629.000), Editie NL (497.000), Zes Uur Nieuws (402.000) en Utopia (397.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (793.000), Nieuwsuur (607.000), Hart van Nederland (590.000), Je geld of mijn leven (553.000), Journaal laat (436.000), Shownieuws (422.000) en De Zwakste Schakel (399.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.870.000
02. MAX Vakantieman (NPO1) 1.395.000
03. Spoorloos Extra (NPO1) 1.204.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.001.000
05. EenVandaag (NPO1) 929.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 915.000
07. M (NPO1) 907.000
08. Sportjournaal (NPO1) 883.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 849.000
10. Pauw (NPO1) 793.000


11. Dossier Van den Heuvel (RTL4) 648.000
12. Veronica Inside (Vero) 640.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 629.000
14. Gemaakt in Nederland (RTL4) 610.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 607.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.4%
2. RTL4 / 14.2%
3. SBS6 / 7.7%
4. Vero / 6.0%
5. NPO2 / 5.7%


6. NET5 / 5.6%
7. RTL7 / 5.3%
8. NPO3 / 4.1%
9. RTL5 / 3.9%
10. RTL8 / 2.1%


11. Discov / 1.5%
12. TLC / 1.5%
13. FOX / 1.4%
14. Comedy / 1.3%
15. Eurosp / 1.2%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,2%
2. RTL Nederland 25,5%
3. Talpa TV 20,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen