Slechte start voor RTL 5-daily Love Island

Geplaatst op Tue 28 May 2019 om 8:00


De kijkcijfers van maandag 27 mei 2019 (SKO)

Het nieuwe dagelijkse RTL 5-programma Love Island is maandagavond om half negen met 228.000 kijkers (4,5 procent) van start gegaan. Daarmee wist de show lang geen plek te veroveren in de dagelijkse kijkcijfer top 25. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Love Island, een soort Temptation Island maar dan iets braver, is vanaf nu elke dag op prime time te zien. Hopelijk voor RTL 5 trekken de kijkcijfers de komende dagen iets aan, want er is geen ruimte voor een daling.

De armoedeshow De Andere Kant van Nederland trok direct na Love Island iets meer bekijks. Dat programma was goed voor 249.000 kijkers (6,1 procent).

NPO 1 was de grote winnaar op prime time met de combinatie MAX Vakantieman (1,4 miljoen kijkers en 27 procent) en Spoorloos Extra (1,2 miljoen kijkers en 25 procent).

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief, maar volgt op afstand. Dossier Van den Heuvel moest genoegen nemen met 648.000 kijkers (13 procent), waarna Gemaakt in Nederland 610.000 kijkers (13 procent) noteerde.

Veronica pakt brons met Veronica Inside (640.000 kijkers en 13 procent) en daarna was SBS 6 het meest in trek dankzij Chateau Meiland, dat 436.000 kijkers (8 procent) scoorde. Verzamelkoorts trok daarna 324.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Mission Impossible: Ghost Protocol: 344.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Pirates of the Caribbean on Stranger Tides: 274.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met De Andere kant van Nederland: 249.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 230.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Beste van Love Songs: 212.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Joneses: 82.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (929.000), Half acht nieuws (915.000), M (907.000), Sportjournaal (883.000), GTST (849.000), RTL Boulevard (629.000), Editie NL (497.000), Zes Uur Nieuws (402.000) en Utopia (397.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (793.000), Nieuwsuur (607.000), Hart van Nederland (590.000), Je geld of mijn leven (553.000), Journaal laat (436.000), Shownieuws (422.000) en De Zwakste Schakel (399.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.870.000
02. MAX Vakantieman (NPO1) 1.395.000
03. Spoorloos Extra (NPO1) 1.204.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.001.000
05. EenVandaag (NPO1) 929.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 915.000
07. M (NPO1) 907.000
08. Sportjournaal (NPO1) 883.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 849.000
10. Pauw (NPO1) 793.000


11. Dossier Van den Heuvel (RTL4) 648.000
12. Veronica Inside (Vero) 640.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 629.000
14. Gemaakt in Nederland (RTL4) 610.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 607.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.4%
2. RTL4 / 14.2%
3. SBS6 / 7.7%
4. Vero / 6.0%
5. NPO2 / 5.7%


6. NET5 / 5.6%
7. RTL7 / 5.3%
8. NPO3 / 4.1%
9. RTL5 / 3.9%
10. RTL8 / 2.1%


11. Discov / 1.5%
12. TLC / 1.5%
13. FOX / 1.4%
14. Comedy / 1.3%
15. Eurosp / 1.2%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,2%
2. RTL Nederland 25,5%
3. Talpa TV 20,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL








61 Reacties op “Slechte start voor RTL 5-daily Love Island”


  1. Erik

    Aldus een onderzoek van 1200 (over het algemeen oudere NPO mensen) met een kijkcijfer kastje die staan voor 17.000.000 miljoen inwoners.
Hilarisch!

  2. Sjors

    Chateau Meiland moet haast wel meer kijkers getrokken hebben dan wat ik hier lees. Iedereen heeft het erover! Ik geloof de kijkcijfers eigenlijk niet meer zo. Misschien moet hier eens grondig naar gekeken worden. Systeem uit het jaar 0

  3. Wolllter

    Genoten van V.I.
    TLP wederom 3de…
    Veronica doet het beter!

  4. ome H

    Waarom is er geen ruimte voor een daling?

  5. Erwin

    Wanneer wordt het eens transparant hoe deze kijkcijfers tot stand komen? Staan die kastjes bij alle lagen van de bevolking? Of alleen bij mensen die het wat interesseert? Heel Hilversum hangt af van die kijkcijfers, 6 Inside gaat er zelfs aan onder. Okee, wacht, laat die kastjes maar staan waar ze staan.

  6. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Bridget deed het weer fantastisch.

  7. Alex

    Gefinancierd samen met België.
    Het moet zeker kijkers trekken, maar kan ook wel wat hebben qua laagterecord.

  8. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Piets weerbericht (625.000 kijkers) was overigens ook weer indrukwekkend.
    Wát een publiekstrekker is die man!

  9. Gwendolyn

    Wedden dat er ruimte is voor daling? Zien we vanavond wel. (Oké, morgen in de cijfers dan.)

  10. Hallo

    Hopen dat het nog groeit!

  11. Vertrossing

    Maar, veel belangrijker: wat scoorde het in de jonge doelgroepen? Daar is het programma voor gemaakt, niet voor 6+.

  12. Curryworst

    Dat Love Island zal weinig meer kijkers trekken.
    De timing is sowieso verkeerd: een week na Temptation Island dat één van de slechtst bekeken seizoenen beleefde omdat er niets gebeurde. Als Love Island nóg braver is dan Temptation Island kun je beter het gras zien groeien.
    Als ik af moet gaan op het promofilmpje dan zit je te kijken naar een stel modellen uit de Wibra zomerfolder.

  13. Hallo

    @Curryworst In Engeland is het super populair

  14. Laurens

    Gelukkig hebben ze op SBS6 nog Piets Weerbericht! Wat een kanjer. Avond aan avond topscorer Ga zo door John! SBS6 (wordt) is jouw nieuwe Sport7!

  15. Discover

    Waarom afgeven op de kijkcijfers? Mensen hebben blijkbaar nog nooit gehoord van representatief onderzoek en/of begrepen hoe dat werkt. Staat allemaal op de site van SKO uitgelegd: https://kijkonderzoek.nl/het-kijkonderzoek-in-vogelvlucht inclusief alle methodologische documenten, maar dat zal voor de meeste wel weer te hoog gegrepen zijn…
    Alsof alle Nederlanders bij opiniepeilingen over het koningshuis, de politiek of bij exit-polls van verkiezingen ondervraagd worden. Dat gebeurt ook niet. Ook daar wordt een representatieve steekproef gehouden en op basis daarvan ontstaat een landelijk beeld. Als je dat snapt, snap je ook hoe de kijkcijfers worden gemeten.

  16. #NPO kijker#

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 36,2%
    2. RTL Nederland 25,5%
    3. Talpa TV 20,1%

    Top NPO en Talpa komt steeds dichterbij plek 2

  17. #NPO kijker#

    RTL 8 scoorde met The Joneses: 82.000 kijkers.

    Is er al paniek bij vander Vorst en zijn nep sterren?

  18. Chiel

    Ik had verwacht dat Chateau Meiland juist méér kijkers zou trekken. Wat een leuke tv! En dan is er nog maar 4 (!) dagen gefilmd.

  19. Jelle

    @Discover: en een alternatief is er ook niet. Uitlezen van ziggo en kpn-gegevens e.d. mag namelijk niet ivm privacywetgeving (en terecht).

  20. west**

    @Erik @ Erwin Op hun site vind je uitleg en wie er aan meewerken ,
    Het is een schatting van het gemiddelde en zal heus wel betrouwbaar zijn!
    Liegen en bedriegen wordt altijd bestraft, en expres verkeerde cijfers tonen in het voordeel van een zender zou fraude en valsheid in geschrifte beteken
    De kastjes staan denk ik bij burgers die niets met het radio of tv landschap te maken hebben, , zij mogen zelfs niet meedoen!
    Zeker 100% zal je het noot kunnen meten, maar denk dat de SKO zijn werk goed doet ! maarzo als altijd met jankers , als er iemand verliest heeft de andere er altijd schuld aan !

  21. Fred

    Wat een geweldig programna chateau Meiland! Hilarisch, dit is niet fake dit is echt! Compliment SBS 6

  22. west**

    CORRECTIE mensen die werken bij de radio en tv of in de branche in het medialandchap mogen niet meedoen !

  23. Holy

    Goed dat er eens inhoudelijk wordt ingegaan op het roeptoeteren van de Erikken en Erwins onder ons. Niet dat het veel zin zal hebben. Dit soort mensen schreeuwt gewoon graag en als ze met onderbouwing worden geconfronteerd, zullen ze óf deze gewoon negeren en blijven schreeuwen, óf iets nieuws zoeken om ongefundeerd over te schreeuwen.

  24. Remi

    Het was weer een memorabele Chateau Meiland.
    Geweldige tv !

  25. MediaPrak

    Dat een ‘serie’ niet scoort op RTL5 zal de Luxemburgers niet ongerust maken. Het is per slot de klikozender van de RTL groep. Het credo is: “Als t maar beweegt”. En als alternatief maken ze Vintage Weken en herhalen ze The A Team weer eens. Maar bij vlaggeschip onder de miljoen? Dat doet pijn, ofwel creditnota’s van de mediaburo’s.

  26. Joost

    MediaPrak, je snapt het niet.
    Iets dat met verlies draait, maakt altijd ongerust in de commerciële tv-wereld.

  27. west**

    @Mediaprak De winsten zullen goed lager liggen in de jaarballans van 2019
    tALPA als mediabedrijf zal waarschijnlijk op goede winstcijfers uitkomen
    Ze zijn RTL in kijkcijfers niet de baas , maar alles blijft toch stabieler, RTL verliest alleen maar kijkers , en dat geeft veel kopzorgen en stress !

  28. west**

    @joost juist ..en wat neit rendeert verwijnt vanzelf

  29. Ronald

    Nog braver ?? Kan niet !

  30. Albert

    Wat is het nut van het vervangen van groeten van max door max vakantieman?

  31. René

    Braver zou ik het niet willen noemen, als het goed is (als ze een beetje zijn zoals de Engelsen) zal er regelmatig aktie tussen de lakens zijn terwijl dat in Temptation Island nauwelijks gebeurd.

  32. MolTalk

    Flop.

  33. René

    Worden de kijkcijfers van Videoland mbt Love Island meegeteld? Het is een programma voor jongeren en die kijken nog nauwelijks lineair.

  34. AD (Angela's Dagblad)

    Kenmerkend voor SBS6 is de constante dalingen in kijkcijfers. Het lijkt wel alsof de arme kijker het C-zendertje iedere keer een nieuwe tweede kans probeert te geven maar dat mislukt dus telkens weer.

  35. Ron

    Zo dat is wel de ondergrens wat Love Island gescoord heeft. Het duurde ook veel te lang. En ik begrijp ook dat de er elke dag een aflevering is? 7 dagen dus, dat is iets te vooruitstrevend denk ik om te doen. Als dit zo door gaat deze daling dan wordt het nog een lange maand want tot in de eerste week van juli staat dit geprogrammeerd op RTL 5.
    Verder vond ik het niet zo boeiend, teveel niet geloofwaardige mooiboys en girls en maar weinig deelnemers die tot de verbeelding spreken en een afspiegeling zijn van de samenleving. Het moet er allemaal te mooi uit zien op TV.
    Overigens is dit format niet nieuw want heb het al eens eerder gezien op RTL 5 maar dan in wekelijkse vorm. Volgens mij heten het toen Love House of zo en werd dacht ik gepresenteerd door Nikkie Plessen.

    Chateau Meiland had het succes moeten worden van 6 maar helaas. Weer een meesterlijke aflevering gisteren!

  36. freek

    Waarom moet je naar Love Island kijken?

    De presentatie is onduidelijk. Of er is een duidelijke presentatie, of laat het helemaal weg maar dan moeten de kandidaten het programma kunnen dragen.
    Ik zou een duidelijke presentatie doen met een ervaren man of vrouw.

    Het hele begin kwam niet verder dan: “ziet er goed uit/mooie ogen” We zijn als kijker niet blind dus redelijk overbodig.

    De huidige voiceover is verschrikkelijk maak daar en zwoele mannen of vrouwenstem van.

    Kandidaten zijn aantrekkelijk en verder….. niets, dus waarom zou je hier naar kijken.
    Wie met wie in bed eindigt. Nou en? Ze zijn single toch? Wat is het spanningsveld, dat ze niet Japie maar uiteindelijk voor Sjaak gaat?

    Alles gaat om de karakters en het verhaal. Er is een heel dun verhaal en hun karakters zijn nog volop in ontwikkeling en nog te weinig boeiend voor op televisie. Ze bestrijden geen wereldhonger ze willen een relatie.
    Maar dan hebben we al een veel beter programma de Britse First Dates.

    Alles wordt uit de kast gehaald, snelle montage en veel muziek mooie plaatjes dat is technisch goed gedaan. Maar dat is niet voldoende om te gaan kijken.

    Zijn hier twintigers die het fantastisch vinden? En zo ja waarom?

  37. Ron

    @freek: helemaal mee eens, zo kwam het bij mij ook over. Ik mis de urgentie om hier langer naar te kijken. En dat ga ik dus ook niet doen en zeker niet 7 dagen in de week. Kom op zeg.
    Pleur dat hele seizoen in zijn geheel op Videoland want ik begin steeds minder de toegevoegde waarde van dit platform te vinden. Dat bij programma’s en series af en toe een aflevering vooruit te kunnen kijken boeit niet zo. Wees duidelijk. Ben je een soort Netflix of een ‘uitzending gemist/1 aflevering vooruit kijken’ platform of ben je het beide. Ik denk dat je een keuze moet maken anders kun je nooit concurreren met Netflix. Het is een te onduidelijk platform en technisch gezien rammelt het aan alle kanten met name als je Chromecast gebruiker bent wat een vreselijke corrupte app is dat!

  38. Martijn

    Chateau Meiland moet haast wel minder kijkers getrokken hebben dan wat ik hier lees. Niemand heeft het erover! Ik geloof de kijkcijfers eigenlijk niet meer zo. Misschien moet hier eens grondig naar gekeken worden. Systeem uit het jaar 0

  39. Lieke van Lexmond Lover

    Love island, wat is de rol van de presentatoren? in het begin zag je ze met de kennismaking, maar daarna zag je ze niet meer

  40. Wolter

    Veronica doet het beter, en dat is een feit!

  41. Deadly Viper

    Love Island zal online of met uitgesteld kijken beter scoren wel beter scoren alsof jongeren nog live TV kijken.

    Dat programma met die armoedzaaiers daarna was ook weer typisch heb dat afgezet vooral toen die ex junk over de politiek begon. Je verne*kt je eigen leven maar is altijd de schuld van een ander.

  42. Ron

    @Lieke van Lexmond Lover: vakantie vieren op Cran Canaria…

  43. freek

    @Lieke van Lexmond Lover Precies, dan begrijpen de ‘makers’ niet dat de presentatie je door de show sleept en zorgt ervoor dat je meer krijgt dan alleen: “Wat vindt je van hem?”

    Nu zijn er toevallig presentatoren die ineens langskomen. De rest wordt met een SMS “Meiden is heb een SMS!!” een richting op geduwd.

    Het probleem is dat wij als kijker deze mensen nog helemaal niet kennen. Daarom werkt dit niet.
    Als je niets met een of meerdere kandidaten hebt en niet wordt meegenomen door een presentator die scherp is. Loopt het alle kanten op behalve de goede kant.

  44. freek

    Het lijkt bijna wel alsof ze een paar Youtubers een televisieprogramma hebben laten maken. Niet de techniek die is dik in orde. Maar de storytelling is echt niet goed.

  45. freek

    @Deadly Viper Dan moet er toch iets te zien zijn? Het is totaal niet boeiend. Juist om terug te kijken of als je een video op Youtube zet moet het meteen triggeren.

  46. Fred

    @Martijn..Niemand heeft het erover Chateau Meiland? Zowel op mijn werk als prive hoor ik er veel over, bovendien stonden er al 2 opmerkingen op deze site dus….Nogmaals SBS 6 top!

  47. Torentje

    Beste West,

    Het is echt waar dat er maar 1200 kastjes zijn en zeker wel bij mensen die ‘iets’ met televisie hebben (NPO) Echt, neem dat van me aan.

    Ik hoop dat ooit iemand dit nog eens uit gaat zoeken, dan zijn de gevolgen erg groot voor bepaalde mensen.

  48. Henk

    Zomer met Art word elke week een duo presentatie met elke week iemand anders oa Ellie Lust, Gert Verhulst en Merel Westerik

    https://www.rtl.nl/pers/persberichten/zomer-met-art-nieuwe-zomeravondshow-op-rtl-4/XO0MbxEAACAAYDHX

  49. Claudia

    In Vlaanderen had Love Island 309.000 en 14% marktaandeel, wat voor de kleinere zender Vier erg goed is.

  50. Mark

    SBS 6 moet vol inzetten op hómo tv en bejáárden tv! Die doelgroepen kijken nog lineaire tv. Maandag Chateau Meiland en Paleis Voor Een Prikkie. Vrijdag De Wereld Rond Met / Volgens 80 Jarigen / Mr. Visser Doet Uitspraak / Rijdt Visite. Zondag misdaad avond houden (Betrapt / Gestalkt / Alberto Stegeman). Op woensdag Wegmisbruikers / Noodcentrale / Handhavers. Zaterdag showprogramma’s met gewone Nederlanders (Staatsloterij Show / Deal Or No Deal! Vrijdag films! Donderdag De 25… / Talkshow Peter R. de Vries / Linda de Mol / Wendy Van Dijk e.a. 2 uur lang avondvullend.

    Dan houden we Linda de Mol programma’s nog over: Miljoenenjacht 2 x 8 afleveringen per jaar op zondag en Ik Hou Van Holland 8 x op zaterdag en Weet Ik Veel 8 x op zaterdag.

  51. Chiel

    @Mark, wat heeft de geaardheid van iemand er mee te maken of iemand liniair tv kijkt. Homo’s hebben ook netflix! :)

  52. Job

    @Mark wat vind je van de indeling van juli bij SBS 6? MA, DO en ZA nieuwe series.
    VR en ZO HH. DI en WO Engelstalige aangekochte tv programma’s.

  53. Bart

    @Job Ze rommelen dus gewoon op de zelfde voet verder. Dan wordt het dus niets. Maar wat wil je ook als je René Oosterman weer terug in dienst neemt.

  54. Baggerprogramma's bij Talpa wordt elke dag slechter

    Talpa is de gunfactor kwijt.

    Het kopen van graaiende luchtfietsers als vallende sterren wordt door de kijker niet gepikt.

    Het sport7 scenario wordt elke dag realistischer.

  55. NPO verpulvert Talpa en RTL

    Mooie cijfers voor de kwaliteitszenders van de NPO.

    Zelfs mevr. de Jong is van mening dat Talpa en RTL door de rommel op die zenders langzaam via het afvoerputje de ether uitglijden. En ze heeft gelijk.

    Het gekochte geldgraaiende team van Talpa gaat de kijker nooit bekoren.

  56. Bart

    Het is niet alleen de gunfactor. Er worden ook echt domme beslissingen genomen en fouten gemaakt. Er zit daar een clubje commerciële mensen baasje te spelen die niets hebben met televisie en er ook helemaal geen verstand van hebben. Dat moet je als eerste hebben en als tweede natuurlijk mensenkennis en verstand van kijkgedrag. Ook dat ontbreekt bij deze mensen. In ander soorten commerciële bedrijven worden dit soort types niet aangenomen en nu zitten ze op kosten van iemand die veel geld heeft teeveetje te spelen.

  57. west**

    @MARK Met zoveel mogelijkheden en aanbod is het voor iedereen moeilijk een goed tv programma te verzorgen ! De kijker is verzadigd en zapt zich te pletter
    omdat men geen geduld meer heeft om een programma te bekijken met te veel reclameblokken van soms 10 minuten, all in ,

    Maar vraag de kijker eens wat ze op rtl/ talpa willen zien, ja dan kom je toch op het zelfde verhaal terug , met wat ze al jaren zien
    Maar een oplossing heeft niemand
    WANT HOE ZOU HET DAN WEL MOETEN IN TV LAND?

    En wat verstaat men onder vernieuwen? En wat voor programma`s moeten dat dan zijn?? iIts wat nog nooi vertoond is ?

    De kijker is verpest door het te grote aanbod, en vind al heel gauw iets slecht, of heeft geen interesse
    ook al heeft de producent er een top productie van gemaakt , en er vele dagen, maanden, of zelfs langer aan zitten werken. Nee de mentaliteit van de kijker moet veranderen en eens waardering opbrengen wat er gemaakt wordt !

    De programmas op RTL/ TALPA Wijken niet af wat men over de hele wereld ziet aan programmas op com tv zenders dus je kunt ook niet stellen dat TALPA slechter zou zijn als RTL , dat maakt de reageerder ervan , John verkoopt zijn programmas in meer dan 150 landen , nou dat doe je het niet slecht

  58. J

    RTL4 maakt samen met VTM ‘The Battle’:
    http://mijnfiguratie.nl/production.php?p=6484
    https://www.hln.be/showbizz/tv/gert-en-james-gaan-een-nieuw-programma-maken~a97b0555/

    Gert Verhulst & James Cooke tegen Katje & Najib.

  59. J

    RTL4 maakt samen met VTM ‘The Battle’:

    http://mijnfiguratie.nl/production.php?p=6484

    https://www.hln.be/showbizz/tv/gert-en-james-gaan-een-nieuw-programma-maken~a97b0555/

    Gert Verhulst & James Cooke tegen Katje & Najib.

  60. XXXX

    Het lijkt wel een EO programma.

  61. BRAAK

    Smerige pulp tv.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.