Nieuw seizoen Obese voorzichtig van start op RTL 4


De kijkcijfers van woensdag 15 mei 2019 (SKO)

De nieuwe serie van Obese met Angela Groothuizen als de nieuwe presentatrice is woensdagavond van start gegaan met 759.000 kijkers (15 procent) op RTL 4. Ondanks deze voorzichtige score was het programma toch de winnaar om half negen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De meest bekeken alternatieven om half negen waren Nederland Staat Op Tegen Kanker met 724.000 kijkers (15 procent) op NPO 1 en Wegmisbruikers met 381.000 kijkers (8 procent) op SBS 6.

Obese wordt voor het eerst gepresenteerd door Angela Groothuizen. Zij is de opvolger van Wendy van Dijk, die haar man Erland Galjaard achterna is gevlucht naar Talpa Network.

De winnaar op prime time was te zien om half tien: Mr. Frank Visser Doet Uitspraak scoorde 827.000 kijkers (17 procent). Het zilver en brons op dit tijdstip gaat naar de donateursshow op NPO 1 en Verminkt met 502.000 kijkers (10 procent) op RTL 4.

De vierde plek op prime time gaat naar Veronica. Die zender trok met de film John Wick Chapter 2 334.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Tuintje in mijn hart: 294.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Kennis van nu: 288.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met War of the worlds: 285.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 252.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hotel Rules: 102.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Caveman: 50.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (851.000), Zesuurjournaal (846.000), GTST (783.000), EenVandaag (778.000), M (715.000), Sportjournaal (677.000), RTL Boulevard (671.000), Editie NL (531.000) en BinnensteBuiten (496.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Pauw (875.000), Hart van Nederland (746.000), Journaal laat (499.000), Studio Sport Eredivisie (497.000), Shownieuws (484.000), Nieuwsuur (375.000) en De Zwakste Schakel (371.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.397.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.255.000
03. Pauw (NPO1) 875.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 851.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 846.000


06. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 827.000
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 783.000
08. EenVandaag (NPO1) 778.000
09. Obese (RTL4) 759.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 746.000


11. Nederland staat op tegen kanker (NPO1) 724.000
12. M (NPO1) 715.000
13. Sportjournaal (NPO1) 677.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 671.000
15. Editie NL (RTL4) 531.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.1%
2. RTL4 / 14.2%
3. SBS6 / 9.8%
4. NPO3 / 6.2%
5. NPO2 / 5.6%


6. Vero / 5.3%
7. FOX1 / 4.2%
8. RTL8 / 4.0%
9. RTL7 / 3.9%
10. FOX2 / 3.6%


11. NET5 / 2.7%
12. TLC / 1.9%
13. RTL5 / 1.6%
14. Comedy / 1.3%
15. BBCfirst / 1.3%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,9%
2. RTL Nederland 23,7%
3. Talpa TV 18,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

56 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
liefkleinhertje
mei 17, 2019 03:06

Ik begrijp niet dat ze dit programma door een dementerend veenlijk laten presenteren.
Die Groothuizen ziet er gewoon niet uit hadden ze bij de daklozen trollenopvang geen zot meer liggen ,zelfs dat is beter.

Gast
Bart
mei 16, 2019 18:20

@Hansie Dat weet heel goed. Evelyn is van het zelfde laken een pak. Zit de kijker ook niet op te wachten.

Gast
Hansie
mei 16, 2019 17:17

@Bart

Verminkt wordt gepresenteerd door Evelyn Struik. Je moet wel weten waar je over praat alvorens je een reactie plaats. Blijkbaar ben je slecht op de hoogte.

Gast
Mark
mei 16, 2019 14:38

Arjan, Henk, J, enz.

Vanavond:

Op Weg Naar ESF 1.900.000
ESF halve finale 4.600.000
Pauw 1.400.000

Van der Vorst ziet Sterren 300.000
Beste Kijkers 250.000
Zwakste Schakel 200.000

World’s Best 100.000 (misschien wel 50.000)
HvNL 150.000
Shownieuws 200.000

Zaterdag:

ESF finale 5.500.000 (NPO 1 record marktaandeel van boven 75%)

Kees & Co 700.000
Paul de Leeuw Live 500.000

Gordon vs Dino 150.000
Komt Een Man… 100.000
HvNL & SN 150.000

Gast
Wolter
mei 16, 2019 14:26

Veronica doet het gewoon beter! Veronica is niet te stoppen.

Gast
sleutel
mei 16, 2019 14:00

@Wim, o en jij telt zeker wel mee ? Wat een stomme en denigrerende opmerking zeg. Je bent zeker zo’n omhooggevallen nitwit van bekende familie ?

Gast
Jan
mei 16, 2019 13:58

@Wim, o en jij telt zogenaamd zeker wel mee ? Wat een stomme denigrerende opmerking zeg.

Gast
Wim
mei 16, 2019 13:47

Ach Angela heeft bijna de pensioen leeftijd. Laat haar nog lekker ff.
Zo denkt ze zelf dat ze nog meeteld, prima toch.

Gast
plopperdeplop
mei 16, 2019 13:08

Angela heeft model gestaan voor de hamster van AH

Gast
Bart
mei 16, 2019 12:12

Obese wel goede cijfers en Verminkt niet. Het zegt nu toch wel iets over Lieke van Lexmond. De kijker zapt weg zodra ze in beeld verschijnt.

Gast
Zonder Naam
mei 16, 2019 11:44

@Robb – Angela hééft een botox-gezicht (of iig verbouwd, op de een of andere manier). Had ze niet moeten doen.

Gast
Bajo
mei 16, 2019 11:40

Die Angela had 20 jaar geleden al op moeten rotten bij de TV. Verschrikkelijk mens. Als ik haar zie zap ik weg met vele, vele, vele anderen.

Gast
Kijkcijfers
mei 16, 2019 11:27

Prima test die zwakste schakel, maar 3x per week is genoeg.
Op de Maandag, Dinsdag en Woensdag.

Gast
robb
mei 16, 2019 11:27

Joop: Mensen worden ouder en dat mag gezien worden beter dan een botox gezicht .

Gast
Joop
mei 16, 2019 11:16

Wat heeft Angela een ouwe kop gekregen zeg, die lagen make-up maken haar er niet mooier op en dan dat haar, wat een maffe kleur, lijkt wel pisgeel.

Gast
jomari
mei 16, 2019 11:01

Margriets gelaatsuitdrukkingen, gefronste of opgetrokken wenkbrauwen, open
mond, verbaasde/verdrietige/boze, meelevende uitdrukkingen krijgen steeds meer
close ups, is de cameraman van H.Tan op haar losgelaten?

@Alex Heuting 9.59
Ben het met je eens.
Op je vraag of zij haar programma’s weleens terug kijkt vermoed ik dat zij dan
alleen naar zichzelf kijkt.
Indien een coach lijkt het iemand die de medewerkers van de T.V. Kantine
begeleidt.

Gast
Ron
mei 16, 2019 10:59

Voetbal trekt de hele vooravond en primetime aan gort. Was te verwachten.

Gast
anonymous
mei 16, 2019 10:52

De woensdagavond bij RTL4 is slecht.

Gast
west*
mei 16, 2019 10:30

@ danny Ben jij de enige neerlandiccus op deze site?
we zijn op deze site , simple volk hoor ! de meeste hier hebben lager onderwijs gehad De geleerden zitten op andere site`s!!

Gast
Trudy
mei 16, 2019 10:23

Als ik die kop van Angela Groothuizen al zie wordt ik misselijk kijk sowieso naar die bagger

Gast
Luther
mei 16, 2019 10:23

De Zwakste Schakel eens per week op de vrijdag is meer dan genoeg.

Gast
Danny
mei 16, 2019 10:19

@west
Je bijdrage is niet te lezen.Veel spelfouten. Rare niet kloppende zinsopbouw.
Punten en kommas die niet kloppen.
Maar goed je hebt je mening weer gegeven. Niet dat iemand geinteresseerd is…

Gast
west*
mei 16, 2019 10:12

MOET ZIJN /// VOLDOEN

Gast
west*
mei 16, 2019 10:10

In een tijd van een veranderd tv landschap en het beconcureren van hun eigen zenders zoals RTL dat doet met Videoland komt RTLzelf in de prpblemen
RTL is te gulzig met allerlei platvorms en projecten , waardoor ze het tv bedrijf verwaarlozen , ze willen te veel , om maar niet de boot te missen tegenover de concurenten, die ook bezig zijn allerlei nieuwe diensten te ontwikkelen .
RTLNederland moet zich op televisie programmas richten voor hun zenders
en niet voor opvulling gaan , om de uitzenduren op alle zenders maar vol te krijgen
Waarom heeben zenders die niiets nieuws brengen of geen meerwaarde hebben
een verunning gekregen? , Het verlenen van een vergunning om een radio of tv programma te verzorgen werd toch gegeven onder bepaalde voorwaarden ?? Daar doen veel com zenders bij RTL en TALPA al lang niet meer aan Dus waarom worden die licenties niet ingetrokken? Of hebben RTL/ TALPA meer macht dan de PROVIDER of het C V D Media
Wie het weet mag het zeggen !!

Gast
Klaasje v
mei 16, 2019 10:06

Caveman had misschien beter op RTL4 uitgezonden kunnen worden. Mensen weten niet eens dat dit er is. De titel zegt ook niet iedereen iets. Zelf volg ik het wel maar moet ook bekennen dat ik het nu wel weet, 1 of 2 afleveringen waren ook wel genoeg geweest.

Gast
Alex Heuting
mei 16, 2019 09:59

@Uuuh Ik schrok gisteren juist van het niveau van Margriet. Kijk dat eerste onderwerp over die Hoogleraar maar eens terug. Ze stelt de vraag met het antwoord er al in, laat de geïnterviewde een half antwoord geven, interrumpeert, geeft zelf de rest van het antwoord en komt met een, vaak onzinnige, vervolgvraag. Ze heeft bij het onderwerp 3 gasten die btw samen minder spreektijd hebben dan Margriet.Ik heb het uitgezet met vragen al: kijkt ze zichzelf weleens terug? heeft ze een coach?
Wie coacht haar?Ze heeft best talent maar het lijkt voorlopig helemaal nergens op (en we doen net of het goed gaat maar de helft van de kijkers als DWDD p dat timeslot is natuurlijk heel mager)

Gast
Danny
mei 16, 2019 09:53

Tja weer Obese,. Talloze varianten op andere zenders al. Ik heb hier gewoon geen zin meer in. Te dik,, huilen en hoe komt dat nou?? Ja wat denk je zelf.. Afvallen,,veel vel over . Vrienden applaudiseren. Jaja en weer door. Toch lekker om met je hele hebben en houwen weer op Tv geweest. Ga naar de sportschool joh. Wat mider eten en meer bewegen. Dat is het.

Gast
west*
mei 16, 2019 09:45

en zo zakt RTL nog meer naar de kelder

@ Derk , het is een vreselijk festival geworden Zal wel aan mij liggen, maar de songs
en het festival sinds 2000 is er niet beter op geworden Ga er ook niet naar kijken
We gaan gezellig de comedy FC DE KAMIOENEN kijken

Gast
Huiskamer
mei 16, 2019 09:44

Wat een verschil: Ajax (“live”) bekeken op FOX. Leuk commentaar. En dan Snoek (Feijenoord) bij StudioSport. Verschrikkelijk. Compleet de verkeerde man, die zijn weerzin niet kan verbergen. Jammer !

Gast
Deadly Viper
mei 16, 2019 09:37

NET5 gaat ook lekker met dat verbouwprogramma. Dag zenderleidingnitwit binnenkory.

Gast
Gea
mei 16, 2019 09:30

Uuuuh, M is teveel gericht op vrouwen. Steeds minder interessant voor mannen.

Gast
Derk
mei 16, 2019 09:30

Wie kijkt er naar dat vreselijke songfestival???? Afschuwelijk. Wansmaak. Rariteitenkabinet. Get a life.

Gast
Chiel
mei 16, 2019 09:06

@Mart, alle kijkers die de verbouw programma’s in de vooravond kijken zijn er sowieso mee doodgegooid. Enorm veel promos en ook nog animaties in beeld tijdens het programma. Bij shownieuws ook nog aandacht aan besteed. Dat dan Het Blok 2013 in vooravond meer kijkers trekt dan hotel rules is wel echt zeer treurig… vind het mooie tv. (De kijkcijfers zo laag zijn erg onbetrouwbaar maar we doen het er maar mee….)

Gast
MediaPrak
mei 16, 2019 09:06

Kan netmanager Klein eens een eind maken aan gesponsorde ledenwerf shows op PO? Net zo vervelend als studenten in plastic jasjes in centra. Verval ZS net zo treurig als Twan. Exit Birgit. Wanneer komt het punt dat reclame opbrengen rond GTST niet meer opwegen tegen de kosten? Verval in kijkcijfers zet door.

Gast
Deadly Viper
mei 16, 2019 09:03

Kijkcijfers zijn overigens natte vingerwerk. GRP’s ook zo iets. Gaat nergens over

Gast
Deadly Viper
mei 16, 2019 09:02

Wie gaat er nu voor zijn of haar lol naar die vatsige kwabben zitten kijken.

Gast
Wolter
mei 16, 2019 08:53

Veronica doet het beter!

Gast
Lieke van Lexmond Lover
mei 16, 2019 08:45

RTL 5 scoorde met Caveman: 50.000 kijkers oei oei wat slecht!!

Gast
Uuuh
mei 16, 2019 08:45

In ben inmiddels vaste kijker van M en zie met veel genoegen hoe Margriet van der Linden is gegroeid. In het verleden heb ik mij hier kritisch uitgelaten over het programma in het algemeen, met name de vorm, maar ook het feit dat ze maar weinig ‘gewone mensen’ aan tafel had. Margriet had het, wat mij betreft, te makkelijk met het interviewen van mensen die wel vaker aan een talkshowtafel verschijnen. Inmiddels heeft in M de ‘gewone mens’ zijn entree gemaakt en ik moet zeggen dat Margriet mij prettig verrast heeft. Gisteren bijvoorbeeld een gesprek met een meisje en haar moeder met psychiatrische problematiek. Dat gesprek deed Margriet echt heel goed. Met oprechte interesse, humor, empathie enz. Het is leuk om te zien hoe Margriet is gegroeid in haar rol. In plaats van een koele afstandelijke kikker in haar Amerikaanse Late Night setting met toeters en bellen, zit ze nu gewoon een leuk en betrokken mens te zijn. Hoe simpel kan het zijn? Ik heb altijd wel geloofd dat Margriet de skills heeft, maar ze komt nu ook echt tot volle bloei!

Iemand nog de opmerking dat ‘men hier altijd zo negatief is’?

Gast
Maxer
mei 16, 2019 08:44

@Werelds: zeker dit jaar voor het eerst naar het songfestival gekeken anders wist je dat Jan en Cornald al jaren alle halve finales en finales van commentaar voorzien.

Gast
Mart
mei 16, 2019 08:39

Hotel Rules op Net 5 ook slecht van start
Zouden mensen wel door hebben dat dit programma begonnen is?

Gast
Stip
mei 16, 2019 08:38

@Sam

Klopt niet. Al meer dan een jaar geleden werd bekend dat Angela dit zou gaan doen. Opnames zijn ook al lang van start gegaan voor dat hele contractgedoe met Patty was. Maar denk wel dat ze het heel leuk had gedaan.

Gast
Werelds
mei 16, 2019 08:33

Iemand enig idee of Jan en Maurice vanavond alweer commentaar geven bij het songfestival? Een ding is dan zeker: ik zap naar de BBC.

Gast
Thea
mei 16, 2019 08:32

Dit is nu eenmaal de nieuwe realiteit. Met 759.000 kijkers ben je de nummer 1 op prime-time. Daar kunnen al die conservatieve kijkcijfer fetisjisten hier niet mee omgaan.

Gast
Curryworst
mei 16, 2019 08:30

Toch bizar dat je al nr. 3 bent met slechts 875.000 kijkers.

Gast
By the way
mei 16, 2019 08:22

Kijkcijfers als gisteren van Obese en van de rijdende rechter zijn prima anno 2019.

Gast
#NPO kijker#
mei 16, 2019 08:17

De Zwakste Schakel (371.000) het meest in trek?

Twan trok de 2e week meer kijkers.

Gast
Sam
mei 16, 2019 08:13

Het blijft een feit dat zowel RTL als SBS door een veranderend media-landschap te kampen hebben met tegenvallende kijkcijfers.
Iets moet er gebeuren, maar wat?

Gast
#NPO kijker#
mei 16, 2019 08:11

RTL 5 scoorde met Caveman: 50.000 kijkers.

Ook Beau in paniek

Gast
Erik
mei 16, 2019 08:11

Aldus een onderzoek van 1200 (over het algemeen oudere NPO mensen) met een kijkcijfer kastje die staan voor 17.000.000 miljoen inwoners.
Hilarisch!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen