Bridget Maasland geeft late avond RTL 4 een boost


De kijkcijfers van maandag 6 mei 2019 (SKO)

De revival van De Zwakste Schakel met Bridget Maasland als presentatrice is maandagavond succesvol begonnen op RTL 4. Er keken 603.000 mensen (17 procent) naar de première om half elf ’s avonds. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de eerste keer in lange tijd dat er op een niet-weekendavond zo veel mensen kijken naar de late avond van RTL 4. Maasland scoort 3,5 keer zo veel kijkers als Een Nieuw Leven In De Zon, dat vorige week 170.000 kijkers scoorde.

Bovendien doet Maasland het ook een stuk beter dan Twan Huys, die in zijn laatste maanden zo’n 200.000 kijkers per avond neerzette met RTL Late Night.

Als de kijkcijfers zo blijven of groeien dan heeft RTL 4 een gat in de markt gevonden op de late avond. Er was al een talkshow (Pauw op NPO 1) en nieuws (Hart van Nederland op SBS 6), maar nog geen quizshow.

Wat vond men op social media? AD-mediajournalist Marcus den Blanken: “Bridget doet het echt top De Zwakste Schakel. Denk wel dat iedereen een teringhekel aan haar heeft na vanavond, zo bitchy.

En Radio 2-dj Wouter van der Goes: “Vind het dus heel geestig. Die Zwakste Schakel. Die gesprekjes doen gewoon pijn. Briljant 😂. Alleen snap ik dat ‘bank’ nog niet. En nee, ik ben niet de zwakste schakel.

Overigens wordt De Zwakste Schakel al snel weer ingeruild voor een talkshow. Deze zomer maakt Art Rooijakkers een praatprogramma en in het najaar begint het programma van Beau van Erven Dorens.

Al met al was De Zwakste Schakel de nummer negentien van de avond en de nummer drie op de late avond. Alleen Pauw (886.000 kijkers en 32 procent) en Hart van Nederland (638.000 kijkers en 16 procent) scoorden beter.

Prime time

De winnaar op prime time was NPO 1 met Radar (1,4 miljoen en 23 procent), Spoorloos Extra (1,4 miljoen en 25 procent) en Het Mooiste Meisje van de Klas (864.000 en 20 procent).

Veronica pakt zilver dankzij het immer succesvolle Veronica Inside, ditmaal goed voor 786.000 kijkers (14 procent).

RTL 4 moet genoegen nemen met brons. Dossier Van den Heuvel kwam uit op 736.000 kijkers (12 procent) en The Good Doctor noteerde aansluitend 568.000 kijkers (11 procent).

Verder keken de meeste mensen naar 2DOC op NPO 2, namelijk 629.000 (11 procent).

SBS 6 scoorde redelijk met Steenrijk Straatarm (503.000 en 9 procent) en Verzamelkoorts (485.000 en 9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Steenrijk Straatarm: 503.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 321.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Spuiten en Slikken Sekstest: 305.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Unlocked: 251.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Noah: 232.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Eat Love Pray: 218.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), M (931.000), RTL Boulevard (793.000), GTST (789.000), Met het mes optakel (683.000) en Editie NL (633.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (886.000), Hart van Nederland (638.000), De Zwakste Schakel (603.000), Nieuwsuur (541.000) en Journaal laat (536.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.861.000
02. Spoorloos Extra (NPO1) 1.406.000
03. Radar (NPO10 1.354.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.122.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.104.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.066.000
07. M (NPO1) 931.000
08. Pauw (NPO1) 886.000
09. Mooiste meisje van de klas (NPO1) 864.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 793.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 789.000
12. Veronica Inside (Vero) 786.000
13. Dossier Van den Heuvel (RTL4) 736.000
14. Met het mes op tafel (NPO2) 683.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 638.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.9%
2. RTL4 / 14.7%
3. NPO2 / 8.9%
4. SBS6 / 8.0%
5. Vero / 6.4%


6. RTL5 / 4.5%
7. NET5 / 4.3%
8. NPO3 / 4.3%
9. RTL8 / 3.8%
10. RTL7 / 3.2%


11. FOX / 2.0%
12. TLC / 1.5%
13. Comedy / 1.2%
14. Ziggo / 1.2%
15. Discov / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,1%
2. RTL Nederland 26,2%
3. Talpa TV 19,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen