Bekerfinale bezorgt FOX miljoenen tv-kijkers


De kijkcijfers van zondag 5 mei 2019 (SKO)

De finale van de KNVB Beker tussen Ajax en Willem II is zondagavond door bijna 2,3 miljoen mensen bekeken. Van hen keken er 1,7 miljoen (36 procent) via het open kanaal van FOX en 584.000 (13 procent) via het betaalkanaal. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Ajax won met 4-0 van Willem II. Op zowel FOX als FOX Sports was dezelfde wedstrijdregistratie te zien, inclusief voor- en nabeschouwing. De uitzending op FOX was het best bekeken tv-programma van de avond.

Na een spannende openingsfase wist Ajax het duel vlak voor rust naar zich toe te trekken met twee snelle doelpunten van Daley Blind en Klaas-Jan Huntelaar. In de tweede helft liepen de Amsterdammers uit naar 0-4 dankzij doelpunten van Huntelaar en Rasmus Kristensen.

Zo knokte Ajax zich naar de eerste prijs sinds 2014 en de eerste KNVB Beker sinds 2010. Voor de Tilburgers was het de eerste finale sinds 2005, toen eveneens met 0-4 werd verloren. PSV was toen de tegenstander.

De finale van de KNVB Beker was niet de laatste voetbalwedstrijd van het seizoen op het open net bij FOX, want ook de Keuken Kampioen Divisie-playoffs zijn op de zender te zien. Vrijdag 10 mei begint de eerste ronde. Op 28 mei wordt in de returns van de finalewedstrijden duidelijk of er teams promoveren naar, of degraderen uit, de Eredivisie.

Het voetbal werd uitgezonden in de vooravond, vanaf zes uur. De winnaar op prime time was het programma Bevrijdingsdag 2019 met 1,5 miljoen kijkers (25 procent) op NPO 1. Aansluitend trok Studio Voetbal 668.000 kijkers (15 procent).

RTL 4 pakt zilver met de combinatie Married at First Sight (990.000 en 16 procent) en Postcode Loterij Eén tegen 100 (1,4 miljoen en 25 procent).

Het brons gaat naar NPO 3, dat met De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld 543.000 kijkers (9 procent) neerzette. Aansluitend trok de dramaserie Morten slechts 194.000 kijkers (3 procent).

Verder keken de meeste mensen naar Hawaii Five-O op Net5. Die serie bediende 513.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Gestalkt: 492.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Dark Knight Rises: 400.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Cuba na Castro: 242.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Escape Room: 198.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 194.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 146.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Willem II – Ajax (1,7 miljoen), Achtuurjournaal (1,7 miljoen), voetbalhuldiging (1,3 miljoen), Half acht nieuws (766.000), voetbalnabeschouwing (615.000), Willem II – Ajax (584.000) en vtwonen (449.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio voetbal (668.000), Hart van Nederland (646.000), Shownieuws (563.000), Nieuwsuur (534.000) en Love is in the air (351.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 16 procent marktaandeel, FOX pakte zilver met 15 procent en RTL 4 brons met 15 procent.

Top 15
01. Willem II – Ajax (FOX) 1.695.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.692.000
03. Bevrijdingsdag 2019 (NPO1) 1.491.000
04. Een tegen 100 (RTL4) 1.364.000
05. Voetbal BR Hul (FOX) 1.273.000


06. Married at first sight (RTL4) 990.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 766.000
08. Studio voetbal (NPO1) 668.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 646.000
10. Voetbal BR NB (FOX) 615.000


11. Willem II – Ajax (FS1) 584.000
12. Shownieuws (SBS6) 563.000
13. Gevaarlijkste wegen van (NPO3) 543.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 534.000
15. Hawaii Five-O (Net5) 513.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 16.2%
2. FOX / 15.3%
3. RTL4 / 15.0%
4. SBS6 / 8.8%
5. Vero / 6.4%


6. NET5 / 5.2%
7. FOX1 / 5.1%
8. NPO2 / 4.5%
9. NPO3 / 4.3%
10. RTL7 / 2.1%


11. RTL8 / 1.9%
12. RTL5 / 1.8%
13. Comedy / 1.3%
14. RTLZ / 1.0%
15. SBS9 / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 25,0%
2. Talpa TV 21,3%
3. RTL Nederland 20,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: FOX

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen