Talkshow Robert Jensen blijft voor nichepubliek


De kijkcijfers van dinsdag 2 april 2019 (SKO)

De nieuwe politieke talkshow van Robert Jensen is voor een nichepubliek. Hij weet de massa maar niet te bereiken: zo keken er dinsdagavond 203.000 mensen naar zijn RTL 5-show, goed voor 4 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Jensen was jarenlang een brede showbizz-talkshow. Eerst wekelijks en later dagelijks schoof half bekend Nederland bij hem aan. Nu bedient de presentator alleen nog maar de stemmers van Forum voor Democratie en PVV.

Jensen vormt een uitzendavond met het programma Kees van der Spek Ontmaskert. Daar keken voorafgaand 311.000 mensen (6 procent) naar.

De winnaar op prime time was niet, zoals vorige week, RTL 4’s Beau Five Days Inside, maar de NPO 1-combinatie Opsporing Verzocht (1,3 miljoen en 23 procent) en De Zorgwaakhond (1,1 miljoen en 22 procent).

Beau Five Days zakt terug van 1,3 miljoen naar 1 miljoen kijkers (19 procent). De halftienshow Zelfbouwers Rotterdam stelt opnieuw teleur met ditmaal 465.000 kijkers (10 procent).

Het brons op prime time is voor NPO 2, dat op afstand volgt. Gort over de Grens kwam uit op een prima 572.000 kijkers (10 procent).

SBS 6 is de nummer vier met de combinatie URK (503.000 kijkers en 9 procent) en De dag van je leven (478.000 kijkers en 10 procent). Dat zijn prima scores voor die zender.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Grey’s Anatomy: 379.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Brothers for life: 345.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek ontmaskert: 311.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met I Robot: 280.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Dit is niet mijn wereld vriend: 168.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Vanilla Sky: 109.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), M (946.000), GTST (927.000), Editie NL (661.000), RTL Boulevard (618.000), Per seconde wijzer (590.000) en Zes uur nieuws (585.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 132.000 kijkers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,2 miljoen), Jinek (873.000), Hart van Nederland (606.000), Journaal laat (569.000) en Nieuwsuur (462.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.771.000
02. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.290.000
03. EenVandaag (NPO1) 1.237.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.195.000
05. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.151.000


06. De Zorgwaakhond (NPO1) 1.053.000
07. Beau Five Days Inside (RTL4) 1.041.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.030.000
09. M (NPO1) 946.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 927.000


11. Jinek (NPO1) 873.000
12. Editie NL (RTL4) 661.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 618.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 606.000
15. Per Seconde Wijzer (NPO2) 590.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.2%
2. RTL4 / 14.3%
3. NPO2 / 8.0%
4. SBS6 / 7.9%
5. NET5 / 5.1%


6. RTL7 / 4.6%
7. Vero / 4.2%
8. RTL5 / 4.0%
9. NPO3 / 3.5%
10. RTL8 / 2.6%


11. FS1 / 2.2%
12. SBS9 / 1.4%
13. TLC / 1.2%
14. Comedy / 1.0%
15. BBCfirst / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,7%
2. RTL Nederland 25,5%
3. Talpa TV 18,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen