M schaft desk en huiszanger af, blijft in schaduw DWDD


De kijkcijfers van maandag 1 april 2019 (SKO)

Het tweede seizoen van de Margriet van der Linden-talkshow M is maandagavond met een prima 842.000 kijkers (22 procent) van start gegaan op NPO 1. Daarmee staat het programma nog wel in de schaduw van De Wereld Draait Door. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Wereld Draait Door scoorde vorige week maandag 1,3 miljoen kijkers (29 procent), al was het toen nog wintertijd. M scoorde gisteren 36 procent minder kijkers en 25 procent minder marktaandeel.

M zag er flink anders uit dan vorig jaar, toen het programma zwaar bekritiseerd werd vanwege de vage presentatiedesk en de rare huiszanger. Die zijn nu allebei afgeschaft en dat komt de talkshow ten goede.

Geen enkel programma deed het beter om zeven uur. Het meest bekeken alternatief op het aanvangstijdstip van M was RTL Boulevard met 625.000 kijkers (18 procent) op RTL 4.

NPO 1 wist ook op prime time de meeste kijkers te bekoren. Radar en Spoorloos scoorden allebei 1,5 miljoen kijkers (25 en 26 procent). Sinan zoekt de klas van Elias trok later op de avond 807.000 kijkers (20 procent).

RTL 4 pakt zilver op prime time met Kopen Zonder Kijken, goed voor 1 miljoen kijkers (18 procent). The Good Doctor trok erna 564.000 kijkers (11 procent).

Veronica Inside bezorgt Veronica brons. Er keken ditmaal 697.000 mensen (13 procent).

Verder was NPO 3 het meest in trek met Dream School, goed voor 404.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 400.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Down met Johnny: 400.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met 5th Wave: 356.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Door andere ogen: 271.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Patriot: 188.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Jerry Maguire: 86.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (971.000), GTST (903.000), Half acht nieuws (895.000), EenVandaag (859.000), M (842.000), RTL Boulevard (625.000) en Editie NL (535.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 158.000 kijkers.

Op de late avond waren Jinek (919.000), Sinan zoekt de klas van Elias (807.000), Hart van Nederland (800.000), Journaal laat (611.000), Shownieuws (600.000) en Nieuwsuur (517.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.930.000
02. Spoorloos (NPO1) 1.468.000
03. Radar (NPO1) 1.457.000
04. Kopen zonder kijken (RTL4) 1.024.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 971.000


06. Jinek (NPO1) 919.000
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 903.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 895.000
09. EenVandaag (NPO1) 859.000
10. M (NPO1) 842.000


11. Sinan zoekt de klas van Elias (NPO1) 807.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 800.000
13. Veronica Inside (Vero) 697.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 625.000
15. Journaal laat (NPO1) 611.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.6%
2. RTL4 / 14.4%
3. SBS6 / 8.1%
4. NPO2 / 6.6%
5. Vero / 6.4%


6. NPO3 / 5.0%
7. NET5 / 5.0%
8. RTL5 / 4.8%
9. RTL7 / 3.4%
10. RTL8 / 2.4%


11. TLC / 1.5%
12. Comedy / 1.3%
13. BBCfirst / 1.2%
14. RTLZ / 1.1%
15. Discov / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,2%
2. RTL Nederland 25,0%
3. Talpa TV 20,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen