Historische kijkcijfers Veronica dankzij Ajax – Juventus
De kijkcijfers van woensdag 10 april 2019 (SKO)
Voor het eerst in tien jaar staat er weer een Nederlandse club in de kwartfinales van de Champions League en dat levert torenhoge kijkcijfers op. Ajax – Juventus, dat eindigde in 1-1, trok woensdagavond maar liefst 3,5 miljoen kijkers (53 procent) naar Veronica, een historische monsterscore voor die zender. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Nog nooit wist Talpa Network zó goed te scoren met zijn mannenzender. Veronica won de avond met een marktaandeel van 32 procent.
Waar het voetbal met stip de nummer één van de avond was, was de nabeschouwing met 1,5 miljoen kijkers (41 procent) de nummer drie. De voorbeschouwing deed het tegenover het Achtuurjournaal en GTST ook erg goed met 998.000 kijkers (18 procent).
Het meest bekeken alternatief voor de voetbalavond van Veronica was DNA Onbekend met 1 miljoen kijkers (17 procent) op NPO 1. Aansluitend trok Van Onschatbare Waarde 844.000 kijkers (12 procent).
De nummer drie op prime time was SBS 6 dankzij Mr. Frank Visser Doet Uitspraak, waar 744.000 mensen (11 procent) naar keken. Direct ervoor trok Wegmisbruikers 345.000 kijkers (6 procent).
RTL 4 trok met de combinatie Love is in the Air en Topdokters 656.000 kijkers (10 procent) en 547.000 kijkers (8 procent).
Top 15 01. Ajax – Juventus (Vero) 3.486.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.686.000 03. Voetbal CL NB (Vero) 1.454.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.075.000 05. EenVandaag (NPO1) 1.026.000 06. DNA Onbekend (NPO1) 1.019.000 07. Voetbal CL VB (Vero) 998.000 08. Half acht nieuws (RTL4) 982.000 09. M (NPO1) 932.000 10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 865.000 11. Van onschatbare waarde (NPO1) 844.000 12. Jinek (NPO1) 817.000 13. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 744.000 14. Love is in the air (RTL4) 656.000 15. RTL Boulevard (RTL4) 581.000 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. Vero / 32.2% 2. NPO1 / 18.7% 3. RTL4 / 10.8% 4. SBS6 / 7.0% 5. NPO2 / 4.9% 6. RTL7 / 3.4% 7. NPO3 / 3.0% 8. RTL5 / 2.9% 9. RTL8 / 2.9% 10. NET5 / 2.1% 11. TLC / 1.3% 12. Discov / 0.9% 13. BBCfirst / 0.9% 14. Comedy / 0.8% 15. FOX / 0.7% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Talpa TV 41,9% 2. Publieke Omroep 26,6% 3. RTL Nederland 19,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS