Tramschutter bezorgt Pauw & Jinek kijkcijferrecord


De kijkcijfers van maandag 18 maart 2019 (SKO)

De tramaanslag in Utrecht heeft Pauw & Jinek: De Verkiezingen maandagavond een kijkcijferrecord opgeleverd. Er keken 1,267 miljoen mensen (48 procent) naar de uitzending op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Nog niet eerder keken er zo veel mensen naar de duotalkshow van Eva Jinek en Jeroen Pauw. Dit jaar is het programma nog geen een keer door de miljoengrens gegaan, bij de verkiezingen in 2017 gebeurde dat in totaal slechts twee keer.

De meest bekeken Pauw & Jinek ooit trok 1,254 miljoen kijkers. Dat was op de dag dat Mark Rutte en Geert Wilders met elkaar in debat gingen in EenVandaag.

Het Achtuurjournaal trok met ruim 3 miljoen kijkers (47 procent) ook een bovengemiddeld groot publiek. In het afgelopen jaar is de NOS-uitzending slechts één keer eerder door de grens van drie miljoen kijkers heen gegaan. De hele NPO 1-vooravond deed het door Utrecht een stuk beter fan gewoonlijk.

De grote winnaar op prime time was Radar met 1,4 miljoen kijkers op NPO 1. Eindelijk Thuis trok aansluitend 1,1 miljoen kijkers (20 procent).

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met Kopen Zonder Kijken (951.000 en 16 procent), waarna The Good Doctor 618.000 kijkers (11 procent) neerzette.

Het brons is voor Veronica Inside met 768.000 kijkers (13 procent) op Veronica.

SBS 6 volgt op de vierde plek dankzij Down Met Johnny, waar 591.000 mensen (11 procent) naar keken. Daaraan voorafgaand deed Een Goede Buurt 283.000 kijkers (5 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (3 miljoen), Zesuurjournaal (2,4 miljoen), EenVandaag (2,3 miljoen), DWDD (1,9 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), RTL Boulevard (885.000), Editie NL (732.000), Zes uur nieuws (619.000) en Per Seconde Wijzer (482.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 164.000 kijkers.

Op de late avond waren Pauw en Jinek (1,3 miljoen), Mooiste meisje van de klas (1,1 miljoen), Hart van Nederland (907.000), Nieuwsuur (803.000) en 6 Inside (521.000) het meest in trek. Een nieuw leven in de zon trok 180.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 34 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 3.040.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 2.378.000
03. EenVandaag (NPO1) 2.310.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.905.000
05. Radar (NPO1) 1.442.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.344.000
07. Pauw en Jinek (NPO1) 1.267.000
08. Eindelijk Thuis (NPO1) 1.113.000
09. Mooiste meisje van de klas (NPO1) 1.082.000
10. Kopen zonder kijken (RTL4) 951.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 908.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 907.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 885.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 803.000
15. Veronica Inside (Vero) 768.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 33.6%
2. RTL4 / 13.6%
3. SBS6 / 7.7%
4. NPO2 / 6.2%
5. Vero / 6.2%


6. NPO3 / 4.6%
7. NET5 / 4.5%
8. RTL5 / 4.4%
9. RTL7 / 2.7%
10. RTL8 / 2.4%


11. Comedy / 1.4%
12. N.geog / 1.1%
13. TLC / 1.0%
14. Discov / 1.0%
15. Spike / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 44,4%
2. RTL Nederland 23,1%
3. Talpa TV 19,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen