RTL Verkiezingsdebat net onder de miljoengrens
De kijkcijfers van donderdag 7 maart 2019 (SKO)
Het RTL Verkiezingsdebat, het eerste grote debat in aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen, wist donderdagavond 938.000 kijkers (17 procent) te boeien op RTL 4. Daarmee pakte de zender zilver op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het verkiezingsdebat, dat volgens RTL is gewonnen door Klaas Dijkhoff van de VVD, duurde twee uur. De nabeschouwing wist iets na half elf ’s avonds een publiek van 572.000 kijkers (16 procent) te bekoren.
Het enige programma dat het beter deed op prime time was Floortje Naar Het Einde Van De Wereld op NPO 1. Daar keken 1,4 miljoen mensen (27 procent) naar. Oogappels trok aansluitend 896.000 kijkers (15 procent).
SBS 6 pakt brons met een mooie 653.000 kijkers (11 procent) voor De Mannen van Taal. Aansluitend moest Komt Een Man Bij De Dokter genoegen nemen met 549.000 kijkers (11 procent).
Verder keken de meeste mensen naar Verborgen Verleden op NPO 2, namelijk 609.000 (11 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met KVW: 558.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 487.000 kijkers,
- Net5 scoorde met The Other Woman: 341.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Napoli – Salzburg: 288.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Lethal Weapon: 247.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Prime Suspect: 196.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (955.000), GTST (881.000), Met het mes op tafel (768.000) en RTL Boulevard (660.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (1 miljoen), Mag Dat (705.000), Shownieuws (600.000) en RTL Verkiezingsdebat: de nabeschouwing (572.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.024.000 02. De wereld draait door (NPO1) 1.489.000 03. Floortje naar het einde van (NPO1) 1.425.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.228.000 05. EenVandaag (NPO1) 1.054.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 26.1% 2. RTL4 / 15.7% 3. SBS6 / 9.6% 4. NPO2 / 7.8% 5. RTL7 / 4.6%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,9% 2. RTL Nederland 27,4% 3. Talpa TV 19,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL