RTL Verkiezingsdebat net onder de miljoengrens


De kijkcijfers van donderdag 7 maart 2019 (SKO)

Het RTL Verkiezingsdebat, het eerste grote debat in aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen, wist donderdagavond 938.000 kijkers (17 procent) te boeien op RTL 4. Daarmee pakte de zender zilver op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het verkiezingsdebat, dat volgens RTL is gewonnen door Klaas Dijkhoff van de VVD, duurde twee uur. De nabeschouwing wist iets na half elf ’s avonds een publiek van 572.000 kijkers (16 procent) te bekoren.

Het enige programma dat het beter deed op prime time was Floortje Naar Het Einde Van De Wereld op NPO 1. Daar keken 1,4 miljoen mensen (27 procent) naar. Oogappels trok aansluitend 896.000 kijkers (15 procent).

SBS 6 pakt brons met een mooie 653.000 kijkers (11 procent) voor De Mannen van Taal. Aansluitend moest Komt Een Man Bij De Dokter genoegen nemen met 549.000 kijkers (11 procent).

Verder keken de meeste mensen naar Verborgen Verleden op NPO 2, namelijk 609.000 (11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met KVW: 558.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 487.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Other Woman: 341.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Napoli – Salzburg: 288.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Lethal Weapon: 247.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Prime Suspect: 196.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (955.000), GTST (881.000), Met het mes op tafel (768.000) en RTL Boulevard (660.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1 miljoen), Mag Dat (705.000), Shownieuws (600.000) en RTL Verkiezingsdebat: de nabeschouwing (572.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.024.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.489.000
03. Floortje naar het einde van (NPO1) 1.425.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.228.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.054.000


06. Jinek (NPO1) 1.008.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 955.000
08. RTL Verkiezingsdebat (RTL4) 938.000
09. Oogappels (NPO1) 896.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 881.000


11. Met het mes op tafel (NPO2) 768.000
12. Mag dat (NPO1) 705.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 690.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 660.000
15. De mannen van taal (SBS6) 653.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.1%
2. RTL4 / 15.7%
3. SBS6 / 9.6%
4. NPO2 / 7.8%
5. RTL7 / 4.6%


6. NET5 / 4.4%
7. RTL5 / 4.1%
8. Vero / 4.1%
9. NPO3 / 4.0%
10. RTL8 / 3.0%


11. RTLZ / 2.3%
12. Discov / 1.1%
13. Comedy / 1.1%
14. N.geog / 1.1%
15. SBS9 / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,9%
2. RTL Nederland 27,4%
3. Talpa TV 19,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Het is niet meer mogelijk om te reageren onder artikelen van Mediacourant. Voor meer informatie bekijk dit artikel.

Wat vindt u?

Alle polls

Paul de Leeuw ligt behoorlijk onder vuur als presentator van Op1. Moet hij blijven of wieberen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Meest gelezen in februari

Alle artikelen
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen