Pedodocu Michael Jackson wint niet van The Voice Kids


De kijkcijfers van vrijdag 8 maart 2019 (SKO)

De vier uur durende pedodocumentaire over Michael Jackson hield vrijdagavond vanaf acht uur 609.000 kijkers (13 procent) aan de buis gekluisterd op NPO 3. Daarmee bezet het programma de zestiende plaats in de kijkcijfer top 25. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het zijn mooie kijkcijfers – helemaal voor een documentaire op NPO 3 – maar een echt kijkcijferkanon is de pedodocu ook weer niet. Helemaal niet gezien de enorme voorpubliciteit van de docufilm.

Drie zenders deden het op prime time beter dan NPO 3 met de Jackson-film. Vooral het RTL 4-programma The Voice Kids was met 1,5 miljoen kijkers (26 procent) in trek bij de kijkers thuis.

Het zilver is voor NPO 2, dat met Twee voor Twaalf 1,1 miljoen kijkers (18 procent) neerzette. Aansluitend trok Diederik en Da Vinci 361.000 kijkers (6 procent).

Het brons is voor NPO 1, dat erg teleurstelt op vrijdagavond. De combinatie Flikken Maastricht en TV Show kwam niet verder dan 513.000 kijkers (8 procent) en 640.000 kijkers (12 procent).

Op de vierde plek volgt dus NPO 3 met de Jackson-film.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 504.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 376.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Wegmisbruikers: 263.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Hulk: 160.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Deurwaarders UK: 148.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Little Fockers: 140.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), GTST (988.000), EenVandaag (935.000), Half acht nieuws (934.000), Gesprek met premier (916.000), Editie NL (659.000) en RTL Boulevard (617.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 163.000 kijkers.

Op de late avond waren Eredivisie op vrijdag (857.000), Jinek (782.000), The Big Music Quiz (704.000) Hart van Nederland (547.000) en Shownieuws (460.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en NPO 3 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.803.000
02. The Voice Kids (RTL4) 1.497.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.330.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.204.000
05. Twee voor twaalf (NPO2) 1.091.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 988.000
07. EenVandaag (NPO1) 935.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 934.000
09. Gesprek met premier (NPO1) 916.000
10. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 857.000


11. Jinek (NPO1) 782.000
12. The Big Music Quiz (RTL4) 704.000
13. Editie NL (RTL4) 659.000
14. TV Show (NPO1) 640.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 617.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 19.7%
2. RTL4 / 19.6%
3. NPO3 / 10.5%
4. NPO2 / 7.8%
5. SBS6 / 6.2%


6. Vero / 5.5%
7. NET5 / 5.0%
8. RTL7 / 2.9%
9. RTL5 / 2.8%
10. RTL8 / 2.5%


11. FOX / 1.4%
12. SBS9 / 1.3%
13. Discov / 1.0%
14. BBCfirst / 0.9%
15. FOX1 / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,0%
2. RTL Nederland 27,8%
3. Talpa TV 18,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen