Minst bekeken finale Holland’s Got Talent op RTL 4 ooit


De kijkcijfers van zaterdag 16 maart 2019 (SKO)

De finale van het tiende seizoen van Hollands’ Got Talent, gewonnen door de breakdancer Shinshan, trok vrijdagavond bijna 1,5 miljoen kijkers (26 procent) naar RTL 4. Daarmee is het de minst bekeken finale van de talentenjacht op die zender ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De talentenjacht is sinds het derde seizoen in 2010 te zien op RTL 4. De finales van seizoen drie tot en met negen scoorden 2,6 miljoen, 2,5 miljoen, 1,9 miljoen, 2,4 miljoen, 1,8 miljoen, 2 en 1,6 miljoen kijkers.

De eerste twee seizoenen van Holland’s Got Talent waren bij SBS 6 te zien. De finales waren toen goed voor 1,0 en 1,1 miljoen kijkers.

Met deze score was RTL 4 niet de winnaar op prime time. Dat was NPO 1, dankzij Ik Vertrek, waar 1,6 miljoen mensen (27 procent) naar keken. Even Tot Hier, de opvolger van De Kwis, trok aansluitend bijna 1,1 miljoen kijkers (19 procent).

De nummer drie op prime time volgt op afstand: NPO 2 trok met Das Boot 325.000 kijkers (6 procent).

Verder haalde geen enkele andere zender op prime time zaterdagavond en plek in de kijkcijfer top 25.

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur wordt tot de late avond gerekend):

  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 287.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Arctic Circle: 259.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI NY: 219.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Into the storm: 217.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Killer Elite: 214.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Ambulance: 180.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Species: 153.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Half acht nieuws (920.000), EenVandaag (866.000), RTL Boulevard (683.000), Eigen huis en tuin (595.000) en Lachen om home video’s (456.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Wat een verhaal (931.000), Wie Ben Ik (681.000), Studio Sport (617.000), Nieuwsuur (612.000) en Hart van Nederland (456.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 21 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.770.000
02. Ik Vertrek (NPO1) 1.587.000
03. Holland’s Got Talent (RTL4) 1.484.000
04. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.412.000
05. Kassa (NPO1) 1.257.000


06. Even tot hier (NPO1) 1.078.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.003.000
08. Wat een verhaal (NPO1) 931.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 920.000
10. EenVandaag (NPO1) 866.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 683.000
12. Wie Ben Ik (RTL4) 681.000
13. Studio Sport (NPO1) 617.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 612.000
15. Eigen huis en tuin (RTL4) 595.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.6%
2. RTL4 / 20.5%
3. SBS6 / 6.8%
4. NPO2 / 6.3%
5. NET5 / 4.1%


6. FS1 / 3.4%
7. NPO3 / 3.4%
8. RTL5 / 3.4%
9. RTL8 / 3.0%
10. Vero / 2.9%


11. RTL5 / 2.5%
12. Ziggo / 1.2%
13. Comedy / 1.2%
14. FS2 / 1.1%
15. SBS9 / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,3%
2. RTL Nederland 29,4%
3. Talpa TV 14,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen