Luizenmoeder voor het eerst in lange tijd onder 3 mln

Geplaatst op Mon 11 Mar 2019 om 8:10


De kijkcijfers van zondag 10 maart 2019 (SKO)

De populariteit van De Luizenmoeder is nog steeds gigantisch, maar lijkt wel wat af te nemen. Aflevering vijf van seizoen twee scoorde zondagavond 2,975 miljoen kijkers (38 procent), de laagste lineaire score in geruime tijd. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De laatste keer dat er minder dan drie miljoen mensen naar De Luizenmoeder keken, was bij de derde aflevering van het eerste seizoen. Daarna kwamen de scores altijd steady boven de grens van drie miljoen kijkers uit.

Het is altijd een teken als kijkers afhaken, maar tegelijkertijd zou De Luizenmoeder voor NPO 3-begrippen nog steeds een succes zijn als er nog eens tweeënhalf miljoen mensen zouden afhaken.

De Luizenmoeder-scores:

Seizoen 1

  1. 744.000 kijkers (1.594.000 kijkers)
  2. 1.400.000 kijkers (2.607.000 kijkers)
  3. 2.389.000 kijkers (3.845.000 kijkers)
  4. 3.489.000 kijkers (4.745.000 kijkers)
  5. 3.357.000 kijkers (4.444.000 kijkers)
  6. 3.225.000 kijkers (4.123.000 kijkers)
  7. 3.133.000 kijkers (4.100.000 kijkers)
  8. 3.307.000 kijkers (4.124.000 kijkers)
  9. 3.171.000 kijkers (3.933.000 kijkers)

Seizoen 2

  1. 3.965.000 kijkers (5.108.000 kijkers)
  2. 4.176.000 kijkers (5.015.000 kijkers)
  3. 3.541.000 kijkers (4.457.000 kijkers)
  4. 3.094.000 kijkers (4.075.000 kijkers)
  5. 2.975.000 kijkers (nog niet bekend)

Direct na De Luizenmoeder bleven er 722.000 mensen (11 procent) hangen op NPO 3 voor een nieuwe aflevering van First Dates Hotel.

Het meest bekeken alternatief voor De Luizenmoeder werd geboden door RTL 4. Die zender scoorde met Miljoenenjacht 2 miljoen kijkers (29 procent). Aansluitend keken er 928.000 mensen (17 procent) naar Soof.

Het brons op prime time is voor SBS 6, dat met Undercover in Nederland 648.000 kijkers (11 procent) neerzette. Daaraan voorafgaand trok Handhavers 290.000 kijkers (4 procent).

Verder haalde ook Net5 op prime time nog de top 25. NCIS scoorde 463.000 kijkers (8 procent).

Top 15
01. De Luizenmoeder (NPO3) 2.975.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.511.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 2.469.000
04. Postcode Loterij Miljoenenjacht (RTL4) 2.000.000
05. Schaatsen WB (NPO1) 1.594.000

06. Half acht nieuws (RTL4) 991.000
07. Studio Sport (NPO1) 986.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 977.000
09. Soof (RTL4) 928.000
10. Studio voetbal (NPO1) 808.000

11. First Dates Hotel (NPO3) 722.000
12. Undercover in Nederland (SBS6) 648.000
13. Shorttrack WK (NPO1) 632.000
14. Shownieuws (SBS6) 623.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 597.000
Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.4%
2. RTL4 / 17.9%
3. SBS6 / 10.2%
4. NPO3 / 10.0%
5. NPO2 / 5.2%

6. NET5 / 4.6%
7. Vero / 3.0%
8. RTL8 / 2.9%
9. RTL5 / 2.3%
10. RTL7 / 1.9%

11. FS1 / 1.5%
12. RTLZ / 1.1%
13. Ziggo / 1.0%
14. Comedy / 1.0%
15. SBS9 / 0.9%
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,6%
2. RTL Nederland 25,0%
3. Talpa TV 18,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: AVROTROS








60 Reacties op “Luizenmoeder voor het eerst in lange tijd onder 3 mln”


  1. Alex

    Tja de hype is over. Het zal nog wel wat verder dalen, zo tegen de 2,5 miljoen aan.

  2. Zalmneusje

    Ik vond gisteren juist de leukste aflevering van dit seizoen tot nu toe. Leek het meest op de eerste serie, wat subtieler, met wat meer steekjes onder water ipv de beetje ‘over the top” anpak van dit seizoen.

  3. Trui

    Vond er niks aan, het trucje is ondertussen wel uitgewerkt.

  4. Wyatt

    Nog steeds niet gekeken.

  5. Anoniem

    Ah good old Miljoenenjacht. Met dit soort cijfers kan ik mij niet voorstellen dat de Postxode Loterij de show naar SBS verhuist. Daar moet een oplossing voor komen. Op SBS niet boven het miljoen.

  6. Woi!ter.

    Genoten van Jensen.
    TLP wederom 3de…
    Veronica scoorde met Border Security: 299.000 kijkers!

  7. Paolo

    Het was inderdaad een goede aflevering. De koffieautomaat die stuk is, het onderling beoordelen van van de leerkrachten…en de vrijwilliger niet te vergeten.
    Comedy is denk ik sowieso moeilijker om te schrijven. Een keer van een lach naar een vage glimlach en je wordt doodgeschreven.

  8. Lilly Labiamus

    Nog nooit gezien. De behoefte is er gewoon niet.

  9. Jean

    Wij zijn gestopt met het kijken naar de luizenmoeder, er is helemaal niks meer aan.

  10. Henk

    Dan heb je ook niets gemist.

  11. NPO kijker-zondag

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 41,6%
    2. RTL Nederland 25,0%
    3. Talpa TV 18,7%

    Top NPO en Talpa komt eraan.

  12. max

    Tuurlijk Truitje….ga lekker koken!

  13. NPO kijker-zondag

    Seizoen 2 is zoveel beter dan seizoen 1.

    Wat een heerlijke humor.

  14. Trui

    Max ga een baan zoeken, loser!

  15. Freak

    Weet iemand wat er aan de hand is met de site van Kijkonderzoek.nl? Deze is al een week uit de lucht…

  16. M@rk - Etten-Leur

    Ik kijk nooit meer naar Miljoenenjacht, nadat Linda de Mol vertrok bij de TROS ben ik meteen gestopt, want nu is het vast een grote reclame-show voor die “geweldige” Postcode Loterij…BAH!

  17. Ikke

    4 miljoen kijkers voor De Luizenmoerders kwam omdat er niets te zien was op andere zenders. Sinds 2 weken is Miljoenenjacht weer terug op RTL4. Logisch dat kijkcijfers van De Luizenmoeder de laatste 2 afleveringen lager zijn.

  18. Rene

    Ik vond het juist een leuke aflevering. Minder geforceerd dan de kerst en de Achmed afleveringen. De andere acteurs kwamen meer aan bod en niet alleen maar Ank en Anton.

  19. Erik

    Was gisteren een leuke aflevering. Blij dat er überhaupt nog iets van een Nederlandse comedyserie te zien is. Want die zijn schaars tegenwoordig.

  20. Wanny

    Miljoenenjacht snap ik niks van dat daar mensen naar kijken. Dat gedoe met die koffertjes en wat heeft de kijker eraan als iemand op tv een miljoen wint?

  21. Dirk

    Het was best leuk gisteren maar je ziet dat ze in herhaling gaan vallen met de soorten grappen. Ik denk dat het wijs is als ze geen nieuwe afleveringen meer maken na dit seizoen.

  22. Saar

    Ik heb gisteren de Mannen van taal teruggekeken. Het publiek beslist welk vd twee teams een ronde wint door een gele of blauwe pruik op te zetten. Echter, de gele vallen meer op. Vooral goed te zien bij shots van boven wanneer de pruiken niet worden gedragen, dan zie je eigenlijk alleen gele liggen, blauwe vallen in het niet. Zo kan geel dus lijken te winnen terwijl er meer mensen met een blauwe pruik op zitten.

  23. A.Zijn

    Soof is ook echt een topserie!

  24. ome H

    Luizenmoeder zal meer uitgestelde kijkers krijgen dan normaal

  25. wauw

    jaaa, TV is echt dood hoor..

  26. A.Zijn

    Die kerel die de hoofdrol speelt in Soof vind ik wel lekekr, die Lies Vissendijk.

  27. A.Zijn

    @09.25 Tjongejongejonge….

  28. O. den Beste

    Juf Helma rules.

  29. Klaasje v

    Luizenmoeder was gisteren weer als vanouds leuk. Afgelopen afleveringen vind ik ook wat minder.
    Bijna 3 miljoen kijkers! Blijft toch een succes dan!

  30. Klaasje v

    Vind mz vond

  31. Brand

    Juf Helma inderdaad. Die actrice speelde vroeger toch ook in VPRO’s Achterwerk?

  32. ErnieG

    @Freak Bij kijkonderzoek.nl is er iets aan de beveiliging veranderd, de firewall hier vertrouwt hem ook niet meer.

  33. Bobby Eden

    Trucje kennen we nu wel

  34. Woi!ter.

    Mijn p l a s s e r komt niet meer omhoog van de kijkcijfers.

  35. Danny

    De luizenmoeder,als je daar na kijkt ben je erg triest. Wat een bedroevend laag niveau. Kindertoneel. Bah.

  36. Sven L.

    Helma is de smaakmaker. Heerlijke rol om te spelen (lijkt me).

    @ Anoniem; Miljoenenjacht ja.. daar heb ik eergisteren een discussie over gevoerd hier. Ik zie dat ook écht niet naar SBS6 gaan. Er moeten loten verkocht worden en om loten te verkopen heb je een groot publiek nodig. Dat publiek heeft SBS6 niet.

    Ik denk dat Linda afscheid zal moeten nemen van haar favoriete format.

  37. Energy

    Danny, je bent past triest als je ‘daarnaar’ niet kunt spellen.

  38. Vrede

    Gisteren was weer leuk. Waar in seizoen 1 Ank de show steelde vinden ik en mijn vrouwtje dat in seizoen 2 de directeur de show steelt.

  39. Peter

    Miljoenenjacht gaat gewoon scoren op 6. Het blijft dezelfde show en de kijker zal het worst zijn welk logo bovenin de hoek staat.

  40. Peter

    Miljoenenjacht komt trouwens ook gewoon op 6. Dat is met de overstap van Linda al bekrnd gemaakt.

  41. Sven L.

    @ Peter; niet helemaal met je eens. Miljoenenjacht scoorde op Tien bijv. nooit zo hoog als bij de TROS, en de RTL-periode is helemaal goed natuurlijk.

    Ik stel dat het op 4 blijft met Caroline Tensen óf Martijn Krabbé als nieuwe host.

  42. Sven L.

    @ Peter; dat klopt niet wat je zegt. EndemolShine praat met beide partijen momenteel, dat heeft de producent zelf gecommuniceerd.

    SBS wil het graag (natuurlijk) maar dat is iets anders. En RTL wil het niet kwijtraken. Deze slag is nog niet bepaald.

  43. Ron

    Een erg subtiele aflevering gisteren. Wederom geen dijenkletsers als grappen maar de kracht zat hem in het weglaten. En zo is eigenlijk De Luizenmoeder ook ooit bedoeld. Het is nooit gemaakt om de hele goegemeente aan het lachen te maken. Maar door subtiele en ietwat absurdistische humor te hanteren krijgt het de kracht zoals het nu is. Het werd af en toe ook wel een beetje te plat en te grof. Nee, ik vond het weer een topaflevering gisteren. Mooie cijfers.

  44. Peter

    Dat het destijds op Talpa/Tien niet zo hoog als nu scoorde is vrij logisch Sven L. Die zender moest van nul af beginnen toen en zat ook niet overal op de kabel.

  45. robb

    Programma’s als Miljoenenjacht zijn tijloos en schoren vaak ,Mies ,Rudy, Ted ze deden het allemaal strooien met goederen en geld met veel succes .

    Johan de Wit de cowboys lijkt een heel actueel onderwerp ,nu speelt de vraag of we nog naar muziek van Michael Jackson kunnen luisteren en nog naar House of Card kunnen kijken .

  46. HalloJumbo

    116.000 voor VTBL, ondanks dat Van Gaal er zat.

    Net goed. Weg met dit nutteloze programma. Tan van de buis.

  47. pieter baan

    Lilly Labiamus
    Mon 11 Mar 2019 om 8:31

    maar wel om een reactie te geven. Bijzonder.

    Veel mensen zijn niet gemaakt voor satire. Gaat ze boven de pet. Daarom vind ik deze kijkcijfers nog steeds erg hoog

  48. pieter baan

    Danny
    Mon 11 Mar 2019 om 10:25

    aldus Daan, lekker belangrijk

  49. Allstar's Funk Band (voorheen reggae)

    Ik kwam net thuis van de kroeg, maar toen moest ik poepen, dus ik heb weer alles gemist. Maar het was wel een gezellige avond. Ik weiger om een tablet mee te nemen naar de wc…

  50. Jopp55

    Deze domme hype is mij al sinds vorig jaar flink ontgaan.

  51. Mart

    Weekoverzicht Uitgesteld Kijken (17-25, 1 tot 6 dagen na uitzending)

    Week 9, 2019

    01. NPO 3 – De Luizenmoeder – 981.000
    02. NPO 1 – Wie Is De Mol? – 760.000
    03. NPO 1 – Flikken Maastricht – 309.000
    04. NPO 1 – Floortje Naar Het Einde Van De Wereld – 288.000
    05. RTL 4 – Soof – 265.000

    06. NPO 1 – MolTalk – 249.000
    07. NPO 3 – Dream School – 224.000
    08. RTL 4 – Holland’s Got Talent – 211.000
    09. RTL 4 – The Good Doctor – 182.000
    10. NPO 3 – First Dates Hotel – 171.000

    11. RTL 4 – Topdokters – 170.000
    12. Net 5 – Grey’s Anatomy – 169.000
    13. NPO 1 – Oogappels – 168.000
    14. Net 5 – New Amsterdam – 156.000
    15. RTL 5 – Temptation Island – 153.000

    16. RTL 4 – Love Is In The Air – 137.000
    17. SBS 6 – Mr. Frank Visser Doet Uitspraak – 136.000
    18. NPO 2 – Verborgen Verleden – 134.000
    19. NPO 1 – Endeavour – 132.000
    20. RTL 4 – Kopen Zonder Kijken – 129.000

    21. NPO 1 – Het Mooiste Meisje Van De Klas – 127.000
    22. Net 5 – Code Black – 128.000
    23. RTL 5 – The Blacklist – 125.000
    24. SBS 6 – Paleis Voor Een Prikkie – 124.000
    25. NPO 2 – 2 Voor 12 – 123.000

  52. Lieke van Lexmond Lover

    Genoten van VTBL met Louie van gaal als gast, zie je ook tegelijk terug in de kijkcijfers, hoger dan anders!
    Dit programma komt er wel, zit goed in elkaar

  53. max

    Trui….zal ik doen naast de 40 uur die ik werk, misschien kan jij toch een kookcursus gaan doen, want je bent zelf al jaren “uitgewerkt”…..

  54. ano@niem.nl

    Er is helemaal niet zo veel aan de hand. Er keken veel mensen naar Miljoenenjacht die twee weken terug luizenmoeder keken. Met uitgesteld kijken blijft het gewoon een hit.

  55. TopShow

    VTBL is best te pruimen mede dankzij een uitstekende Theo Jansen.
    Helaas ben ik gisteren bij de “ik show” van Van Gaal afgehaakt!
    Overigens waren Wim Kieft en Dick Advovaat tegelijkertijd op Ziggo14 ook weer prima op dreef bij Rondo!

    Nu de laatste minuten van Radio Veronica Inside en straks weer lekker Veronica Inside op tv!

  56. aammehoela

    Het schaatsen op NPO 1 zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van de wat teruggelopen kijkcijfers. Zal ongetwijfeld nog veel extra kijkers opleveren via het terugkijken. Volgende week geen schaatsen, dus dan weer boven de 3 miljoen.

  57. henk

    Per 13 maart 2019 zal RTL Duitsland bij KPN in HD te zien zijn op kanaal 46. Net op tijd voor het Formule 1 seizoen dus.

  58. NPO verpulvert RTL en Talpa

    Prachtige cijfers voor de NPO. Kwaliteit en diversiteit is wat de kijker wenst.

    Talpa en RTL hebben niet de gunfactor met de geldgraaiers en kwaliteitsloze rommel.

  59. Erik

    Mensen die nu weer zeggen dat het slecht is gaan ook weer mee in de hype.
    Aflevering 1 was oke, 2 en 3 vielen tegen en aflevering 4 en 5 waren echt heel, heel tof. Was heel duidelijk te merken en ze waren van seizoen 1-kwaliteit.

  60. Televisiefreaks

    @ Mart: GTST mist in jouw overzicht van teruggekeken programma’s.

Reageer